Kurvorna pekar uppåt för Wesc
Framgångarna i USA och Europa öppnar väldigt intressanta tillväxtmöjligheter för det lilla klädföretaget Wesc och vi behåller vår köprekommendation.
9 september, 2010
Framgångarna i USA och Europa öppnar väldigt intressanta tillväxtmöjligheter för det lilla klädföretaget Wesc och vi behåller vår köprekommendation.
9 september, 2010
Klädföretaget Wesc har fått in en fot i dörren på den amerikanska marknaden och ökar nu sin försäljning där kraftigt kvartal för kvartal, om än från låga nivåer. USA är redan den enskilt största marknaden för bolaget och förra räkenskapsåret nådde Wesc amerikanska dotterbolag lönsamhet för första gången.
Framgångarna fortsätter även i bolagets första kvartal i räkenskapsåret 2010/2011. Försäljningen i USA ökade med 46,4 procent jämfört med samma period i fjol och andelen av totalförsäljningen uppgår nu till 16 procent.
Att den största marknaden bara svarar för 16 procent av totalen beror på att bolagets försäljning är relativt jämnt fördelad över ett stort antal marknader, 24 stycken för att vara exakt. I det lilla formatet har Wesc därmed en global verksamhet.
Eftersom Wesc levererar sina kläder till återförsäljarna under perioder som tenderar att sammanfalla med kvartalsskiftena så kan försäljningen falla lite olika mellan kvartalen från ett år till ett annat. Man ska därför inte fästa allt för stor vikt vid kvartalsförsäljningen. Det går dock att konstatera att tillväxten under det första kvartalet inte var positiv på alla delmarknader.
Området "Resten av världen", som innefattar butiker i Sydkorea, Japan och Kina (Hongkong), minskade sin omsättning med 7,6 procent jämfört med samma period förra året och även den svenska marknaden hade en lägre tillväxttakt än snittet.
Att sälja kläder med hög modegrad innebär ständiga risker att hamna snett på ett eller annat sätt. Hittills tycks dock Wesc ha lyckats hitta rätt. Bolaget har sin grund i brädsporter som skejt, surf och snowboard och bland konkurrenterna finns bolag som Quicksilver, Billabong och Burton, bolag som lyckats växa sig stora utan att tappa trovärdighet bland kunderna.
Gränsen mellan streetwear och annat mode har suddats ut en del på senare år och Wesc kallar själva sina kläder för "streetfashion", vilket innebär streetwear med en högre modegrad. Till skillnad från många konkurrenter har bolaget en egen kollektion för kvinnor, vilken är ungefär lika stor som herrkollektionen. Nästan hela produktionen sker på förorder från återförsäljarna som inför varje säsong beställer sina varor. Det sänker riskerna för lageruppbyggnad och tillverkningsmissar.
Finansiellt står Wesc stadigt med en soliditet på 62 procent, inga skulder och 31,3 Mkr i likvida medel. För andra året i rad skiftar bolaget ut 5 kronor per aktie till ägarna genom ett inlösenförfarande.
Det som framför allt lockar i Wesc är så klart bolagets växande verksamhet i USA. Omsättningen i kvartalet uppgår till 16,1 Mkr på den amerikanska marknaden så det är långt ifrån någon gigantisk verksamhet, vilket å andra sidan innebär att det finns gott om utrymme för fortsatt tillväxt.
Det gäller för övrigt på flertalet marknader där återförsäljarna, allt eftersom de märker att produkterna säljer, ökar och breddar sina beställningar. I Wesc:s planer för fortsatt tillväxt finns även i framtiden ett ökat antal återförsäljare per marknad.
Wesc klarade sig mer eller mindre opåverkade genom finanskrisen, förmodligen tack vare sin litenhet, och kunde för räkenskapsåret 2008/2009, som ju fångar in nästan hela den värsta nedgången, redovisa en tillväxt på 38 procent och en marginal på 12,7 procent.
Vd Greger Hagelin konstaterade nyligen att bolaget fortfarande inte märker av någon avmattning i efterfrågan, utan snarare ser fler och fler affärsmöjligheter. En ny sådan affärsmöjlighet lanseras inom kort och utgörs av skor under märket Wesc Footwear.
Sammantaget ångar alltså försäljningen på i fortsatt god fart och håller Wesc samma tempo året ut bör årets omsättning landa i trakterna av 460 Mkr. Införsäljningen av höst och vinterkollektionen är redan klar och genererade en tillväxt på 25 procent. Greger Hagelin har pekat ut 16 procent som målsättningen för rörelsemarginalen för räkenskapsåret, och historiskt har det visat sig att prognoserna brukar vara i underkant.
Om facit hamnar en bit över 16 procent landar rörelseresultatet på cirka 75 Mkr och vinsten per aktie för innevarande räkenskapsår i närheten av 7,25 kronor. Det ger ett p/e-tal på 15,9 för innevarande år. Den som köper aktien idag för 115,50 kronor får dock i november tillbaka 5 kronor per aktie. Justerat för det så blir p/e-talet 15,2.
Wesc har som målsättning att öka omsättningen med minst 20 procent om året och att löpande förbättra rörelsemarginalen. Det innebär att omsättningen ska dubblas om tre, fyra år.
Når bolaget målen för nästa år innebär det att p/e-talet faller till cirka 13,0 (eller 12,4 justerat för utdelningen).
För ett så pass litet bolag som Wesc fortfarande är så är det inte någon superbillig värdering. Tillväxten är dock stark för tillfället och förutom moderisken, som för all del inte ska underskattas, så är riskerna i Wesc verksamhet inte större än normalt. Snarare är riskerna lägre givet den breda geografiska spridningen, modellen med produktion på förorder samt både intäkter och kostnader i dollar och euro.
Om ungefär en månad kommer dock en viktig pusselbit för framtiden, då Wesc presenterar införsäljningen av vår- och sommarkollektionen. En försiktig investerare inväntar det beskedet. Vi tror dock på en fortsatt bra utveckling för Wesc och behåller vår köprekommendation.
Framgångarna i USA och Europa öppnar väldigt intressanta tillväxtmöjligheter för det lilla klädföretaget Wesc och vi behåller vår köprekommendation.
9 september, 2010
Klädföretaget Wesc har fått in en fot i dörren på den amerikanska marknaden och ökar nu sin försäljning där kraftigt kvartal för kvartal, om än från låga nivåer. USA är redan den enskilt största marknaden för bolaget och förra räkenskapsåret nådde Wesc amerikanska dotterbolag lönsamhet för första gången.
Framgångarna fortsätter även i bolagets första kvartal i räkenskapsåret 2010/2011. Försäljningen i USA ökade med 46,4 procent jämfört med samma period i fjol och andelen av totalförsäljningen uppgår nu till 16 procent.
Att den största marknaden bara svarar för 16 procent av totalen beror på att bolagets försäljning är relativt jämnt fördelad över ett stort antal marknader, 24 stycken för att vara exakt. I det lilla formatet har Wesc därmed en global verksamhet.
Eftersom Wesc levererar sina kläder till återförsäljarna under perioder som tenderar att sammanfalla med kvartalsskiftena så kan försäljningen falla lite olika mellan kvartalen från ett år till ett annat. Man ska därför inte fästa allt för stor vikt vid kvartalsförsäljningen. Det går dock att konstatera att tillväxten under det första kvartalet inte var positiv på alla delmarknader.
Området "Resten av världen", som innefattar butiker i Sydkorea, Japan och Kina (Hongkong), minskade sin omsättning med 7,6 procent jämfört med samma period förra året och även den svenska marknaden hade en lägre tillväxttakt än snittet.
Att sälja kläder med hög modegrad innebär ständiga risker att hamna snett på ett eller annat sätt. Hittills tycks dock Wesc ha lyckats hitta rätt. Bolaget har sin grund i brädsporter som skejt, surf och snowboard och bland konkurrenterna finns bolag som Quicksilver, Billabong och Burton, bolag som lyckats växa sig stora utan att tappa trovärdighet bland kunderna.
Gränsen mellan streetwear och annat mode har suddats ut en del på senare år och Wesc kallar själva sina kläder för "streetfashion", vilket innebär streetwear med en högre modegrad. Till skillnad från många konkurrenter har bolaget en egen kollektion för kvinnor, vilken är ungefär lika stor som herrkollektionen. Nästan hela produktionen sker på förorder från återförsäljarna som inför varje säsong beställer sina varor. Det sänker riskerna för lageruppbyggnad och tillverkningsmissar.
Finansiellt står Wesc stadigt med en soliditet på 62 procent, inga skulder och 31,3 Mkr i likvida medel. För andra året i rad skiftar bolaget ut 5 kronor per aktie till ägarna genom ett inlösenförfarande.
Det som framför allt lockar i Wesc är så klart bolagets växande verksamhet i USA. Omsättningen i kvartalet uppgår till 16,1 Mkr på den amerikanska marknaden så det är långt ifrån någon gigantisk verksamhet, vilket å andra sidan innebär att det finns gott om utrymme för fortsatt tillväxt.
Det gäller för övrigt på flertalet marknader där återförsäljarna, allt eftersom de märker att produkterna säljer, ökar och breddar sina beställningar. I Wesc:s planer för fortsatt tillväxt finns även i framtiden ett ökat antal återförsäljare per marknad.
Wesc klarade sig mer eller mindre opåverkade genom finanskrisen, förmodligen tack vare sin litenhet, och kunde för räkenskapsåret 2008/2009, som ju fångar in nästan hela den värsta nedgången, redovisa en tillväxt på 38 procent och en marginal på 12,7 procent.
Vd Greger Hagelin konstaterade nyligen att bolaget fortfarande inte märker av någon avmattning i efterfrågan, utan snarare ser fler och fler affärsmöjligheter. En ny sådan affärsmöjlighet lanseras inom kort och utgörs av skor under märket Wesc Footwear.
Sammantaget ångar alltså försäljningen på i fortsatt god fart och håller Wesc samma tempo året ut bör årets omsättning landa i trakterna av 460 Mkr. Införsäljningen av höst och vinterkollektionen är redan klar och genererade en tillväxt på 25 procent. Greger Hagelin har pekat ut 16 procent som målsättningen för rörelsemarginalen för räkenskapsåret, och historiskt har det visat sig att prognoserna brukar vara i underkant.
Om facit hamnar en bit över 16 procent landar rörelseresultatet på cirka 75 Mkr och vinsten per aktie för innevarande räkenskapsår i närheten av 7,25 kronor. Det ger ett p/e-tal på 15,9 för innevarande år. Den som köper aktien idag för 115,50 kronor får dock i november tillbaka 5 kronor per aktie. Justerat för det så blir p/e-talet 15,2.
Wesc har som målsättning att öka omsättningen med minst 20 procent om året och att löpande förbättra rörelsemarginalen. Det innebär att omsättningen ska dubblas om tre, fyra år.
Når bolaget målen för nästa år innebär det att p/e-talet faller till cirka 13,0 (eller 12,4 justerat för utdelningen).
För ett så pass litet bolag som Wesc fortfarande är så är det inte någon superbillig värdering. Tillväxten är dock stark för tillfället och förutom moderisken, som för all del inte ska underskattas, så är riskerna i Wesc verksamhet inte större än normalt. Snarare är riskerna lägre givet den breda geografiska spridningen, modellen med produktion på förorder samt både intäkter och kostnader i dollar och euro.
Om ungefär en månad kommer dock en viktig pusselbit för framtiden, då Wesc presenterar införsäljningen av vår- och sommarkollektionen. En försiktig investerare inväntar det beskedet. Vi tror dock på en fortsatt bra utveckling för Wesc och behåller vår köprekommendation.
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
1 DAG %
Senast
Bolåneräntor
Idag, 07:47
SBAB sänker sin rörliga boränta
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 517,96