Är det dags för refräng i Spotify?
Det svenska streamingbolaget Spotify har öppnat böckerna för det första kvartalet och marknaden gav aktien ett varmt mottagande.
27 april, 2023
Det svenska streamingbolaget Spotify har öppnat böckerna för det första kvartalet och marknaden gav aktien ett varmt mottagande.
27 april, 2023
Daniel Ek-ledda Spotify har sedan årsskiftet gått upp med hela 70 procent på börsen. Dock är det en bra bit kvar tills aktien är tillbaka på toppnoteringen som var februari i 2021. I dagsläget har Spotify ett börsvärde på 25 miljarder dollar. Under tisdagen släppte bolaget siffrorna för första kvartalet och aktien stängde fem procent upp.
I kvartalet växte antalet månatliga aktiva användare (MAU) med 26 miljoner vilket motsvarar en tillväxt på 22 procent i jämförelse med samma period ifjol. Tillväxten i MAU var betydligt bättre än analytikernas förväntningar. I dag har Spotify totalt 515 miljoner månatliga aktiva användare. Av denna bas är ungefär 40 procent betalande kunder. Resten har en annonsbaserad prenumeration.
Den största delen av de månatliga aktiva användarna finns idag i Europa (30 procent). Latinamerika och Nordamerika står för 20 procent vardera. Resterande del kommer från det snabbväxande segmentet “övriga världen”. De betalande kundernas ARPU (genomsnittlig intäkt per användare) minskade med 1 procent (minus två i konstant valuta). Detta på grund av att många av de nya prenumeranterna valde multilyssnarplaner, exempelvis duo- och familjeabonnemang.
Den översta raden, i jämförelse med samma period förra året, ökade med 15 procent. Spotifys totala försäljning uppgick under kvartalet till lite över 3 miljarder euro. Om man däremot jämför det första kvartalets siffror med det fjärde kan man se att omsättningen minskar med 4 procent. Anledningen till detta är de svåra makroförhållanderna inom annonsverksamheten. Försäljningen i annons-benet rasar med nästan 30 procent på kvartalsbasis. Turligt nog står annonsverksamheten bara för 10 procent av den totala omsättningen. Däremot kommer denna del bli allt viktigare i framtiden på grund av bland annat podcastsatningen som ska lyfta marginalerna.
Den viktiga bruttomarginalen landade på 25,2 procent mot väntade 24,9 procent. Bra tillväxt i den dubbelsidiga marknadsplatsen påverkade bruttomarginalen positivt. Den dubbelsidiga marknadsplatsen gör det möjligt för artister att marknadsföra sig på plattformen mot att de betalar Spotify. Även bättre lönsamhet i poddverksamheten var en bidragande faktor. Bruttomarginalen var bättre än vad Wall Streets förväntade sig.
Spotify har en stark balansräkning med en kassa på 3,5 miljarder euro. Det finns således utrymme för att fortsätta investera i plattformen.
För nästa kvartal förväntar sig Spotify att man adderar 15 miljoner nya månatliga användare. Samtidigt tror bolaget att försäljningen kommer växa till 3,2 miljarder euro och att bruttomarginalen kommer öka till 25,5 procent. Bolaget upprepar sin plan om en fortsatt bruttomarginals-expansion under hela 2023. Effektiviseringar i verksamheten kommer även bidra till minskade rörelseförluster under året.
Spotify | 2023e | 2024e | 2025e |
Oms till,% | 16 | 15 | 12 |
Brutto,% | 26 | 17 | 28 |
Ev/sales | 1,6 | 1,4 | 1,3 |
Baserat på innevarande års prognoser handlas Spotify-aktien till en ev/sales till 1,6. Multipeln väntas sedan falla de kommande åren i takt med att bolaget växer.
Man kan tycka att aktien gått lite väl starkt sedan årsskiftet. 2023 är dock ett spännande år för bolaget och om man kan hålla vad lovar om bruttomarginalen finns det fortsatt uppsida i aktien. Placera behåller sitt köpråd på Spotify.
Det svenska streamingbolaget Spotify har öppnat böckerna för det första kvartalet och marknaden gav aktien ett varmt mottagande.
27 april, 2023
Daniel Ek-ledda Spotify har sedan årsskiftet gått upp med hela 70 procent på börsen. Dock är det en bra bit kvar tills aktien är tillbaka på toppnoteringen som var februari i 2021. I dagsläget har Spotify ett börsvärde på 25 miljarder dollar. Under tisdagen släppte bolaget siffrorna för första kvartalet och aktien stängde fem procent upp.
I kvartalet växte antalet månatliga aktiva användare (MAU) med 26 miljoner vilket motsvarar en tillväxt på 22 procent i jämförelse med samma period ifjol. Tillväxten i MAU var betydligt bättre än analytikernas förväntningar. I dag har Spotify totalt 515 miljoner månatliga aktiva användare. Av denna bas är ungefär 40 procent betalande kunder. Resten har en annonsbaserad prenumeration.
Den största delen av de månatliga aktiva användarna finns idag i Europa (30 procent). Latinamerika och Nordamerika står för 20 procent vardera. Resterande del kommer från det snabbväxande segmentet “övriga världen”. De betalande kundernas ARPU (genomsnittlig intäkt per användare) minskade med 1 procent (minus två i konstant valuta). Detta på grund av att många av de nya prenumeranterna valde multilyssnarplaner, exempelvis duo- och familjeabonnemang.
Den översta raden, i jämförelse med samma period förra året, ökade med 15 procent. Spotifys totala försäljning uppgick under kvartalet till lite över 3 miljarder euro. Om man däremot jämför det första kvartalets siffror med det fjärde kan man se att omsättningen minskar med 4 procent. Anledningen till detta är de svåra makroförhållanderna inom annonsverksamheten. Försäljningen i annons-benet rasar med nästan 30 procent på kvartalsbasis. Turligt nog står annonsverksamheten bara för 10 procent av den totala omsättningen. Däremot kommer denna del bli allt viktigare i framtiden på grund av bland annat podcastsatningen som ska lyfta marginalerna.
Den viktiga bruttomarginalen landade på 25,2 procent mot väntade 24,9 procent. Bra tillväxt i den dubbelsidiga marknadsplatsen påverkade bruttomarginalen positivt. Den dubbelsidiga marknadsplatsen gör det möjligt för artister att marknadsföra sig på plattformen mot att de betalar Spotify. Även bättre lönsamhet i poddverksamheten var en bidragande faktor. Bruttomarginalen var bättre än vad Wall Streets förväntade sig.
Spotify har en stark balansräkning med en kassa på 3,5 miljarder euro. Det finns således utrymme för att fortsätta investera i plattformen.
För nästa kvartal förväntar sig Spotify att man adderar 15 miljoner nya månatliga användare. Samtidigt tror bolaget att försäljningen kommer växa till 3,2 miljarder euro och att bruttomarginalen kommer öka till 25,5 procent. Bolaget upprepar sin plan om en fortsatt bruttomarginals-expansion under hela 2023. Effektiviseringar i verksamheten kommer även bidra till minskade rörelseförluster under året.
Spotify | 2023e | 2024e | 2025e |
Oms till,% | 16 | 15 | 12 |
Brutto,% | 26 | 17 | 28 |
Ev/sales | 1,6 | 1,4 | 1,3 |
Baserat på innevarande års prognoser handlas Spotify-aktien till en ev/sales till 1,6. Multipeln väntas sedan falla de kommande åren i takt med att bolaget växer.
Man kan tycka att aktien gått lite väl starkt sedan årsskiftet. 2023 är dock ett spännande år för bolaget och om man kan hålla vad lovar om bruttomarginalen finns det fortsatt uppsida i aktien. Placera behåller sitt köpråd på Spotify.
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
1 DAG %
Senast
Novo Nordisk
Idag, 16:36
Nordeas miljonärer köper danskt
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 521,51