De kraschade restaurangaktierna
De relativt nynoterade restaurangbolagen Olo och Toast har sett sina aktiekurser rasa ordentligt den senaste tiden. Är det läge att köpa de fallande knivarna?

16 mars, 2022
De relativt nynoterade restaurangbolagen Olo och Toast har sett sina aktiekurser rasa ordentligt den senaste tiden. Är det läge att köpa de fallande knivarna?
16 mars, 2022
En av de största marknaderna i världen är restaurangmarknaden. I USA sysselsätter restaurangbranschen över 11 miljoner personer. Att få snurr på lönsamheten i en restaurang är tufft. I snitt läggs 33 procent av alla nyöppnade restauranger ner efter ett år som operativa. De amerikanska bolagen Olo och Toast hjälper till att effektivisera denna svåra bransch.
Toastgrundades 2011 och har idag runt 2000 anställda. Bolaget tillhandahåller en plattform som assisterar restauranger med det mesta.
Exempel på tjänster bolaget erbjuder är kassasystem, digitala beställningar, integrerade betalningslösningar och lån till restauranger. Totalt erbjuder Toast 23 olika tjänster. Bolaget har byggt ett ekosystem som gör att inlåsningseffekten för kunder blir stor vilket inte minst syns på NRR (net revenue retention rate) som ligger på 135 procent.
Bolagets tjänster återfinns på cirka 57 tusen restauranger runt om i USA. Ungefär 60 procent av restaurangerna använder över fyra Toast-tjänster samtidigt vilket resulterar i fortsatt goda möjligheter till merförsäljning.
I den senaste rapporten växte den översta raden med hela 111 procent till 1,7 miljarder dollar. Den totala betalningsvolymen (GPV) genom betalningslösningen växte med 125 procent till 17 miljarder dollar. I den negativa vågskålen rapporterades en högre förlust än väntat och guidningen var sämre än vad Wall Street förväntade sig vilket fick aktien på fall.
Toast konkurrerar med finanstjänstebolaget Block (före detta Square) inom kassasystem. Toast system är dyrare och anses vara i premiumsegmentet medan Block är i ett lägre prissegment.
Olo är ett SaaS-mjukvarubolag och är nischade mot onlinebeställningar. Mjukvaran återfinns i runt 80 000 restauranger och 2 miljoner ordrar per dag görs genom Olo. 2005 grundades bolaget av den nuvarande VD:en Noah Glass.
Bland företag som använder Olos mjukvara återfinns bland annat restaurangkedjorna Applebee's, Shake Shack och Chipotle Mexican Grill.
Bolagets mjukvara kan enkelt beskrivas som en mellanhand mellan restaurangen och matleveransplattformar. Konkreta exempel på vad Olo erbjuder är följande: Matleveransbolagen som Uber Eats kan med hjälp av Olos tjänst skicka in matbeställningar direkt till restaurangköket. En annan del av bolagets mjukvara är att om exempelvis Shake Shack ändrar sin meny så uppdaterar Olo de nya priserna och rätterna på samtliga matleveransplattformar samtidigt. Bolaget har en monopolliknande ställning inom denna nisch.
En annan tjänst bolaget tillhandahåller är betalningslösningen Olo Pay. Med Olo Pay underlättas exempelvis betalningar med digitala plånböcker vid beställning av mat.
I fjärde kvartalet växte bolagets omsättning med 31 procent vilket gjorde att den översta raden på helåret uppgick till 149 miljoner dollar. Bolaget redovisar precis som Toast inga svarta siffror på sista raden. En positiv aspekt är att ARPU (genomsnittlig intäkt per användare) ökade med 7 procent.
Toast och Olo konkurrerar inte med varandra utan har ett samarbete där delar av Olos mjukvara integreras i Toast tjänster.
Oms.tillväxt2022% | Oms.tillväxt 2023% | Ebit-marg 2022% | Ebit-marg 2023% | |
Toast | 40 | 33 | -10 | -6 |
Olo | 30 | 29 | 4 | 7 |
På innevarande år handlas Olo till en ev/sales-multipel på 7 medan Toasts uppgår till 3,3. Eftersom Olo endast tillhandahåller mjukvarulösningar har de högre marginaler och skalar bättre än Toast. Sannolikt är det marginal-differensen som är förklaringen till Olos “premievärdering”.
Både Olo och Toast noterades på höga multiplar, men nu när kurserna nyktrat till har värderingen kommit ner ordentligt. Kurserna tyngs framförallt av de röda siffrorna på sista raden. Om eller när bolagen börjar rapportera vinster blir aktierna klart mer intressanta. För de investerare som är riktigt sugna på ett köp i aktierna ska det tilläggas att Toast lock-up period går ut den 21 mars vilket kan bidra till ett säljtryck.
De relativt nynoterade restaurangbolagen Olo och Toast har sett sina aktiekurser rasa ordentligt den senaste tiden. Är det läge att köpa de fallande knivarna?
16 mars, 2022
En av de största marknaderna i världen är restaurangmarknaden. I USA sysselsätter restaurangbranschen över 11 miljoner personer. Att få snurr på lönsamheten i en restaurang är tufft. I snitt läggs 33 procent av alla nyöppnade restauranger ner efter ett år som operativa. De amerikanska bolagen Olo och Toast hjälper till att effektivisera denna svåra bransch.
Toastgrundades 2011 och har idag runt 2000 anställda. Bolaget tillhandahåller en plattform som assisterar restauranger med det mesta.
Exempel på tjänster bolaget erbjuder är kassasystem, digitala beställningar, integrerade betalningslösningar och lån till restauranger. Totalt erbjuder Toast 23 olika tjänster. Bolaget har byggt ett ekosystem som gör att inlåsningseffekten för kunder blir stor vilket inte minst syns på NRR (net revenue retention rate) som ligger på 135 procent.
Bolagets tjänster återfinns på cirka 57 tusen restauranger runt om i USA. Ungefär 60 procent av restaurangerna använder över fyra Toast-tjänster samtidigt vilket resulterar i fortsatt goda möjligheter till merförsäljning.
I den senaste rapporten växte den översta raden med hela 111 procent till 1,7 miljarder dollar. Den totala betalningsvolymen (GPV) genom betalningslösningen växte med 125 procent till 17 miljarder dollar. I den negativa vågskålen rapporterades en högre förlust än väntat och guidningen var sämre än vad Wall Street förväntade sig vilket fick aktien på fall.
Toast konkurrerar med finanstjänstebolaget Block (före detta Square) inom kassasystem. Toast system är dyrare och anses vara i premiumsegmentet medan Block är i ett lägre prissegment.
Olo är ett SaaS-mjukvarubolag och är nischade mot onlinebeställningar. Mjukvaran återfinns i runt 80 000 restauranger och 2 miljoner ordrar per dag görs genom Olo. 2005 grundades bolaget av den nuvarande VD:en Noah Glass.
Bland företag som använder Olos mjukvara återfinns bland annat restaurangkedjorna Applebee's, Shake Shack och Chipotle Mexican Grill.
Bolagets mjukvara kan enkelt beskrivas som en mellanhand mellan restaurangen och matleveransplattformar. Konkreta exempel på vad Olo erbjuder är följande: Matleveransbolagen som Uber Eats kan med hjälp av Olos tjänst skicka in matbeställningar direkt till restaurangköket. En annan del av bolagets mjukvara är att om exempelvis Shake Shack ändrar sin meny så uppdaterar Olo de nya priserna och rätterna på samtliga matleveransplattformar samtidigt. Bolaget har en monopolliknande ställning inom denna nisch.
En annan tjänst bolaget tillhandahåller är betalningslösningen Olo Pay. Med Olo Pay underlättas exempelvis betalningar med digitala plånböcker vid beställning av mat.
I fjärde kvartalet växte bolagets omsättning med 31 procent vilket gjorde att den översta raden på helåret uppgick till 149 miljoner dollar. Bolaget redovisar precis som Toast inga svarta siffror på sista raden. En positiv aspekt är att ARPU (genomsnittlig intäkt per användare) ökade med 7 procent.
Toast och Olo konkurrerar inte med varandra utan har ett samarbete där delar av Olos mjukvara integreras i Toast tjänster.
Oms.tillväxt2022% | Oms.tillväxt 2023% | Ebit-marg 2022% | Ebit-marg 2023% | |
Toast | 40 | 33 | -10 | -6 |
Olo | 30 | 29 | 4 | 7 |
På innevarande år handlas Olo till en ev/sales-multipel på 7 medan Toasts uppgår till 3,3. Eftersom Olo endast tillhandahåller mjukvarulösningar har de högre marginaler och skalar bättre än Toast. Sannolikt är det marginal-differensen som är förklaringen till Olos “premievärdering”.
Både Olo och Toast noterades på höga multiplar, men nu när kurserna nyktrat till har värderingen kommit ner ordentligt. Kurserna tyngs framförallt av de röda siffrorna på sista raden. Om eller när bolagen börjar rapportera vinster blir aktierna klart mer intressanta. För de investerare som är riktigt sugna på ett köp i aktierna ska det tilläggas att Toast lock-up period går ut den 21 mars vilket kan bidra till ett säljtryck.
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
1 DAG %
Senast
Novo Nordisk
5 juni, 16:36
Nordeas miljonärer köper danskt
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 521,51