Okta: En högvärderad cybersäkledare
Cybersäkerhet har under de senaste åren blivit ett allt mer omtalat problem. De globala kostnaderna för cyberattacker 2021 väntas uppgå till 6 biljoner dollar. Okta är en vinnare på trenden.

7 mars, 2022
Cybersäkerhet har under de senaste åren blivit ett allt mer omtalat problem. De globala kostnaderna för cyberattacker 2021 väntas uppgå till 6 biljoner dollar. Okta är en vinnare på trenden.
7 mars, 2022
Det finns olika delar inom cybersäkerhet, bland annat identity. Ungefär 15 procent av världens cyber-säkerhetsinvesteringar går till detta område. Saas-bolaget Okta är marknadsledaren inom identity, enligt en rapport från Magic Quadrant.
Okta grundades 2009 och har sitt huvudkontor i San Francisco. Börsvärdet ligger idag på ungefär 25 miljarder dollar.
Okta tillhandahåller en plattform för identitetsauktorisering samt skydd och hantering av användaruppgifter. Plattformen har tusentals förbyggda integrationer och viktiga tredjepartsapplikationer som innebär att det är lättare att komma igång med att säkra åtkomst och identitet för användare i företagens applikationer. Förenklat kan man beskriva identitetsauktorisering som ett bank-id. I grunden handlar det om att kunna säkra kopplingar mellan personer och teknik.
Tjänsten har också ett inbyggt analysverktyg som samlar in användardata från alla inloggningar som gjorts med Oktas produkter inom hela företaget så att företaget kan få information om hot på deras plattform.
I fjärde kvartalet ökade bolaget den totala omsättningen med 63 procent. Exkluderas förvärvet av Auth0 var den organiska tillväxten 40 procent. Okta redovisade för helåret 2021 en omsättning på 1,3 miljarder dollar. Kostnaderna ökade under helåret jämfört med föregående år vilket var hänförligt till framförallt förvärvet men också ökade investeringar. Auth0 är i en annan tillväxtfas än det “gamla“ Okta vilket gör det ihopslagna bolaget mindre lönsamt på kort sikt. Förlusten landade på 848 miljoner dollar för helåret 2021.
Bolaget guidar för högre kostnader på grund av framförallt investeringar för framtida expansion. Sannolikt var det detta som orsakade aktiens fall på 8 runt procent efter rapporten.
Ett nyckeltal som används flitigt bland SaaS-bolag är net revenue retention rate. Enkelt förklarat används måttet för att visa hur bra ett företag är på att merförsälja till sina befintliga kunder. Ett tal över 100 procent är bra och innebär att företaget ökar sin årlig intäkt per användare på de befintliga kunderna. Okta har en net revenue retention rate på 124 procent.
Ungefär 78 procent av omsättningen är i USA medan resterande kommer från övriga delar av världen. Den internationella verksamheten har ökat, främst på grund av Auth0-förvärvet. I jämförelse med fjärde kvartalet förra året ökade omsättningen utanför USA med hela 120 procent.
De konkurrensfördelar som bolaget anses ha är dels hög byteskostand (när man väl är kund byter man inte plattform) men även en slags nätverkseffekt där mer data gör produkten lite bättre.
Trots att aktien gått dåligt den senaste tiden är värderingen fortsatt hög. Bolaget handlas till en ev/sales multipel på 13 baserat på innevarande års estimat. Branschkollegan Ping Identity handlas till en multipel på 5, förklaringen är framförallt att Okta väntas växa betydligt snabbare än Ping.
Okta har som mål att uppnå en genomsnittlig omsättningstillväxt på 35 procent per år fram till 2026 och då nå en nettoomsättning på 4 miljarder dollar. Företaget förväntar sig att den fria kassaflödes-marginalen skall uppgå till 20 procent samma år.
Potentialen i Okta är stor, den totala adresserbara marknaden väntas uppgå uppgå till 80 miljarder dollar. Just nu känns aktien fortfarande dyr men om nedgången skulle fortsätta blir aktien klart intressant.
Cybersäkerhet har under de senaste åren blivit ett allt mer omtalat problem. De globala kostnaderna för cyberattacker 2021 väntas uppgå till 6 biljoner dollar. Okta är en vinnare på trenden.
7 mars, 2022
Det finns olika delar inom cybersäkerhet, bland annat identity. Ungefär 15 procent av världens cyber-säkerhetsinvesteringar går till detta område. Saas-bolaget Okta är marknadsledaren inom identity, enligt en rapport från Magic Quadrant.
Okta grundades 2009 och har sitt huvudkontor i San Francisco. Börsvärdet ligger idag på ungefär 25 miljarder dollar.
Okta tillhandahåller en plattform för identitetsauktorisering samt skydd och hantering av användaruppgifter. Plattformen har tusentals förbyggda integrationer och viktiga tredjepartsapplikationer som innebär att det är lättare att komma igång med att säkra åtkomst och identitet för användare i företagens applikationer. Förenklat kan man beskriva identitetsauktorisering som ett bank-id. I grunden handlar det om att kunna säkra kopplingar mellan personer och teknik.
Tjänsten har också ett inbyggt analysverktyg som samlar in användardata från alla inloggningar som gjorts med Oktas produkter inom hela företaget så att företaget kan få information om hot på deras plattform.
I fjärde kvartalet ökade bolaget den totala omsättningen med 63 procent. Exkluderas förvärvet av Auth0 var den organiska tillväxten 40 procent. Okta redovisade för helåret 2021 en omsättning på 1,3 miljarder dollar. Kostnaderna ökade under helåret jämfört med föregående år vilket var hänförligt till framförallt förvärvet men också ökade investeringar. Auth0 är i en annan tillväxtfas än det “gamla“ Okta vilket gör det ihopslagna bolaget mindre lönsamt på kort sikt. Förlusten landade på 848 miljoner dollar för helåret 2021.
Bolaget guidar för högre kostnader på grund av framförallt investeringar för framtida expansion. Sannolikt var det detta som orsakade aktiens fall på 8 runt procent efter rapporten.
Ett nyckeltal som används flitigt bland SaaS-bolag är net revenue retention rate. Enkelt förklarat används måttet för att visa hur bra ett företag är på att merförsälja till sina befintliga kunder. Ett tal över 100 procent är bra och innebär att företaget ökar sin årlig intäkt per användare på de befintliga kunderna. Okta har en net revenue retention rate på 124 procent.
Ungefär 78 procent av omsättningen är i USA medan resterande kommer från övriga delar av världen. Den internationella verksamheten har ökat, främst på grund av Auth0-förvärvet. I jämförelse med fjärde kvartalet förra året ökade omsättningen utanför USA med hela 120 procent.
De konkurrensfördelar som bolaget anses ha är dels hög byteskostand (när man väl är kund byter man inte plattform) men även en slags nätverkseffekt där mer data gör produkten lite bättre.
Trots att aktien gått dåligt den senaste tiden är värderingen fortsatt hög. Bolaget handlas till en ev/sales multipel på 13 baserat på innevarande års estimat. Branschkollegan Ping Identity handlas till en multipel på 5, förklaringen är framförallt att Okta väntas växa betydligt snabbare än Ping.
Okta har som mål att uppnå en genomsnittlig omsättningstillväxt på 35 procent per år fram till 2026 och då nå en nettoomsättning på 4 miljarder dollar. Företaget förväntar sig att den fria kassaflödes-marginalen skall uppgå till 20 procent samma år.
Potentialen i Okta är stor, den totala adresserbara marknaden väntas uppgå uppgå till 80 miljarder dollar. Just nu känns aktien fortfarande dyr men om nedgången skulle fortsätta blir aktien klart intressant.
Aktier: Rekar och handel
Rapportperioden
Styrräntan
Analys
Försvarssektorn
Aktier: Rekar och handel
Rapportperioden
Styrräntan
Analys
Försvarssektorn
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 448,13