Storytel |
Börskurs: 79,50 kr | Antal aktier: 77,2 m |
Börsvärde: 6 135 Mkr | Nettoskuld: 115 Mkr |
VD: Bodil Ericsson Torp | Ordförande: Héléne Barnekow |
Ljudboksbolaget Storytel (79,50 kr) har under de senaste åren ställt om mot lönsamhet. Kostnaderna har minskats och antalet anställda är nu runt 520 jämfört med 830 år 2021.
Vid halvårsskiftet i år var ljudbokstjänsten lanserad på fler än 25 marknader och Storytel har drygt 2,5 miljoner prenumeranter. Norden står för mer än hälften av omsättningen.
I oktober 2024 tillträdde Bodil Ericsson Torp som ny VD. Ericsson Torp var senast VD för börsnoterade VO2 Cap Holding och har dessförinnan varit koncernchef på Aller Media i åtta år samt haft ledande befattningar inom Bonnier-koncernen. Ericsson Torp äger aktier för 1 Mkr.
Jonas Sjögren som var ledamot i Storytel 2008-2022 är största ägare genom holdingbolaget Roxette Photo med 7,3% av aktierna i Storytel. Grundare Jonas Tellander lämnade VD-posten våren 2022 men sitter kvar i styrelsen och äger 3,3% av aktierna värda runt 200 Mkr. Tredje största ägare med 4,5% är Otava, som är Finlands näst största förlagsgrupp.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
---|
Omsättning | 3 798 | 4 020 | 4 422 | 4 776 |
- Tillväxt | +8,8% | +5,8% | +10,0% | +8,0% |
Rörelseresultat | 246 | 402 | 497 | 597 |
- Rörelsemarginal | 6,5% | 10,0% | 11,3% | 12,5% |
Resultat efter skatt | 197 | 316 | 389 | 472 |
Vinst per aktie | 2,55 | 4,10 | 5,00 | 6,10 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 1,00 | 1,30 | 1,60 |
Direktavkastning | 0,0% | 1,3% | 1,6% | 2,0% |
Avkastning på eget kapital | 14% | 20% | 22% | 22% |
| -11% | -5% | -5% | -5% |
| 0,1x | 0,2x | -0,5x | -1,1x |
| 31,2x | 19,4x | 15,9x | 13,0x |
| 25,4x | 15,5x | 12,6x | 10,5x |
| 1,6x | 1,6x | 1,4x | 1,3x |
Senaste fem åren har Storytel ökat omsättningen med 15,5% per år i snitt.
2024 steg intäkterna med 9% och den justerade Ebitda-marginalen, som Storytel själva lyfter fram, var 15,8%. Ebit-marginalen landade på 6,5% (-21,3).
Streamingintäkterna från e-böcker och ljudböcker landade på 3,4 Mdkr och intäkterna från förlagsverksamheten (affärsområde Publishing) uppgick till 1,1 Mdkr.
I mitten av maj i år anordnade Storytel en kapitalmarknadsdag och presenterade nya finansiella mål. Dels presenterades en guidning för helåret 2025.
- Omsättningstillväxt om 7–10% i konstanta valutakurser
- Justerad Ebitda-marginal om 17,5–19,0%
- Prenumerantbastillväxt på 10%
- Operativa investeringar (Capex) under 5% av intäkterna
Dessutom finansiella mål för år 2028.
- Genomsnittlig årlig omsättningstillväxt över 10% i konstanta valutakurser. Tidigare var målet att omsätta 4,5 Mdkr år 2026 och öka streamingintäkterna med 10-12% per år.
- Ebitda-marginal över 20% år 2028. Förut var målet en justerad Ebitda-marginal på över 15% samt att det operativa kassaflödet skulle överstiga 10% av omsättningen.
- Nettoskuld/EBITDA under 1,5x. Vid halvårsskiftet i år uppgick nettoskulden till 115 Mkr motsvarande 0,2x Ebitda (0,8x).
Storytel kommer framöver först och främst investera i organisk tillväxt på nuvarande tio kärnmarknader. I andra hand är fokus på att förvärva förlag och streamingplattformar på bolagets kärnmarknader, och i tredje hand öppna nya marknader genom förvärv och organisk expansion.
Ledningen lyfter fram att bolaget väntas generera "ett betydande kassaflöde framöver". Styrelsen kommer att tillämpa en utdelningspolicy som säkerställer en flexibel kapitalallokering och återföring av överskottslikviditet till aktieägarna.
På kapitalmarknadsdagen lyfte ledningen fram att under 2022 var Storytel lönsamma på 7 marknader. I dagsläget är Storytel lönsamma på 23 av 25 marknader. En orsak är att bolagets kundtapp (churn) minskat och nu är på de lägsta nivåerna sedan bolaget grundades (kring 6% på månadsbasis).
Storytel | Q2 2025 | Q2 2024 |
---|
Omsättning | 958 Mkr | 924 Mkr |
Tillväxt | 4% | 9% |
Streaming | 853 Mkr | 834 Mkr |
Publishing | 299 Mkr | 263 Mkr |
Bruttomarginal | 45,3% | 44,4% |
Justerad Ebitda | 163 Mkr | 128 Mkr |
Justerad Ebitda-marginal | 17,0% | 13,9% |
Rörelseresultat | 81 Mkr | 65 Mkr |
Ebit-marginal | 8,5% | 7,1% |
Resultat per aktie | 0,55 kr | 0,38 kr |
I andra kvartalet som redovisades i slutet av juli var tillväxten 4% på koncernnivå (8% tillväxt i lokala valutor).
De viktiga streamingintäkterna steg 2% (7% organiskt) medan affärsområde Publishing växte 14% (15% organiskt).
Bruttomarginalen stärktes något till 45% (44) och den justerade Ebitda-marginalen var 17,0% (13,8).
Ebit-marginalen landade på 8,5% (7,1). Löpande kassaflödet var 155 Mkr (78) och fria kassaflödet efter investeringar uppgick till 105 Mkr (33).
I grafiken nedan visas utveckling av antalet abonnenter över tid. Tredje kvartalet (semesterperiod) är vanligtvis det kvartal som är säsongsmässigt starkast avseende kundintag.
Storytel meddelade nyligen att tjänsten lanseras i Estland i mitten av oktober och att den operativa verksamheten kommer drivas från bolagets finska kontor i Helsingfors. VD Bodil Eriksson Torp lyfter fram att bolagets ambition är att öppna upp 6-8 marknader med fokus på Europa kommande år.
Kärnmarknader som är i fokus för Storytel är de fem nordiska länderna, Nederländerna, Turkiet, Polen, Bulgarien och USA. Därutöver har Storytel närvaro på ett femtontal marknader världen över. Nederländerna, Turkiet, Polen och Bulgarien uppvisade över 20% tillväxt år 2024.
I Norden är ljudbokspenetrationen cirka 10%. Det är högt. I USA är den 3% jämförelsevis och kring 1% på tillväxtmarknader.
De största konkurrenterna i Norden är BookBeat som ägs av Bonnier samt Nextory. 2024 växte BookBeat 21% och omsatte nästan 1,4 Mdkr. Dessutom passerade BookBeat 1 miljon abonnenter och hade också ett positivt rörelseresultat (Ebita). Största marknader är Sverige, Finland, Tyskland och Polen.
Nextory uppvisade en mer blygsam tillväxt på 6% och omsatte 639 Mkr. Rörelsemarginalen (Ebit) var cirka -1%. Generellt kan man säga att konkurrensen i Norden är hårdare medan den är lägre på tillväxtmarknader.
Sedan något år erbjuder Spotify ljudböcker på vissa marknader. Att Spotify lanserar ljudböcker är negativt då konkurrensen ökar, men det skapar även möjligheter. Storytel uppger att marknadstillväxten för ljudböcker ökat på de marknader där Spotify lanserat ljudböcker. Totalmarknaden verkar alltså växa efter Spotifys intåg.