Volvo Cars kritiserar EU:s uppluckring av bensinförbudet

När EU backar från totalförbudet mot nya bensin- och dieselbilar 2035 går Volvo Cars i motsatt riktning. Biltillverkaren varnar för att uppluckringen riskerar att bromsa investeringar och skada Europas konkurrenskraft under lång tid framöver. Volvo Cars aktie är idag upp 1%, medan helelektriska, också Geely-ägda, Polestar är ner 5%.

FILE - Cars give off exhaust fumes as children head to school in Frankfurt, Germany, on Monday, Feb. 27, 2023. The European Union has been at the forefront of the fight against climate change and the protection of nature for years, but it now finds itself under pressure from within to pause new environmental efforts amid fears they will hurt the economy. The first sign was earlier this year when Germany, the bloc's economic giant, delayed a deal to ban new internal combustion engines in the EU by 2035 amid ideological divisions inside the German government. (AP Photo/Michael Probst, File)  CLI705

Idag, 13:34

EU viker sig för fordonsindustrin och river upp förbudet mot försäljning av nya koldioxiddrivna bilar från 2035.

Volvo Cars riktar nu skarp kritik mot förslaget och menar att det riskerar att undergräva EU:s konkurrenskraft i många år framöver.

Helomvändningen

Under tisdagen presenterade EU-kommissionen ”fordonspaketet” som innehåller en rad förslag som ska ”stödja sektorns insatser i omställningen till ren rörlighet”.

Det mest uppmärksammade förslaget är helomvändningen gällande förbudet mot nyförsäljning av bilar med förbränningsmotorer från 2035.

I stället för ett totalförbud måste biltillverkarna minska utsläppen från avgasrör med 90%, jämfört med 2021 års nivåer.

De resterande 10% ska kompenseras genom användning av koldioxidsnålt stål tillverkat i unionen, eller från bio- och e-bränslen.

Enligt kommissionen möjliggör detta för laddhybrider, räckviddsförlängare, och fordon med förbränningsmotorer att fortsätta spela en roll efter 2035. Utöver elektriska fordon och vätgasfordon.

Volvo kritiska

Den nya linjen har mött spridda reaktioner. Trots att Volvo Cars i fjol övergav målet om att enbart elbilar år 2030, har bolaget varit stark röst för EU-förbudet.

I ett mejl till Placera skriver Volvo Cars presschef Kristin Boldemann Wester att bilens framtid är elektrisk. Från EU:s håll hade bolaget hellre sett mer satsning på utbyggnad av laddinfrastruktur än en uppluckring av regelverket.

”Att backa på långsiktiga åtaganden till förmån för kortsiktiga vinster riskerar att undergräva Europas konkurrenskraft under många år framöver”, skriver presschefen i ett mejl.

Från majoriteten av sektorn har kritiken mot 2035-förbudet varit att det ytterligare försämrar konkurrensvillkoren för den ansträngda europeiska bilindustrin.

Förändringen innebär ingen förändring för Volvo Cars som skriver att deras ”strategi om full elektrifiering ligger fast”. Bolaget skriver att de på tio år byggt upp en ”komplett elbilsportfölj”, och riktar kritik mot branschkollegorna.

”Om vi kan göra det, kan andra”, skriver Kristin Boldemann Wester från Volvo Cars i ett mejl.

Biltillverkaren varnar också för EU:s vacklande.

”Det riskerar att urholka förtroendet för lagstiftarna och fattade beslut”, skriver presschefen.

Seger för tyska biljättar

I det andra hörnet finns tyska biltillverkare som BMW och Mercedes-Benz. Den tyska bilindustrin har tappat mycket luft under de senaste åren, och har nu fått gehör för sina högljudda protester mot 2035-förbudet.

Mercedes-VD:n Ola Källenius varnade för att förbudet skulle innebära den europeiska bilmarknadens kollaps.

I ett mejl till Placera välkomnar Mercedes förslaget och beskriver det som ett steg mot ”nödvändig teknikneutralitet”. Med det menas fokus på resultat snarare än på vilken teknik som ska bereda vägen dit.

”Detta är EU:s svar på den stagnerande uppskalningen av elektromobilitet i Europa”, skriver Mercedes-Benz kommunikationschef Edith Müller-Callsen, och fortsätter:

”Med dagens förslag har EU-kommissionen tagit ett steg i rätt riktning mot större flexibilitet för oss som tillverkare.”

Miljardstöd till batterier

Utöver förändringen av 2035-målet innehåller fordonspaketet flera andra åtgärder:

  • Utsläppsmålet för koldioxiddrivna skåpbilar till 2030 sänks – från 50% till 40%, jämfört med 2021 års nivåer.
  • Regelförenklingar genom en omnibusförordning som enligt kommissionen ska spara fordonsindustrin cirka 706 M euro per år i administrativa kostnader.
  • Stöd till europeisk batteritillverkning på totalt 1,8 miljarder euro, varav 1,5 miljarder euro utgörs av räntefria lån.
  • Mål för gröna företagsflottor, i syfte att öka efterfrågan på elbilar och samtidigt bygga upp en fungerande begagnatmarknad.
  • Incitament för små, prisvärda elbilar genom införandet av en ny fordonskategori för elbilar upp till 4,2 meter, som ger möjlighet till särskilda stöd och extra utsläppskrediter (“superkrediter”) för modeller som tillverkas i EU.

Förbud med ökad flexibilitet

Representanter från EU-kommissionen har återkommande hävdat att de står fast vid utfasningen av nya fossildrivna bilar från 2035.

Trots det mildrade förslaget menar kommissionen att förbudet fortfarande gäller, men med ”ökad flexibilitet för europeiska biltillverkare”. En sorts win-win-situation.

Klimatkommissionären Wopke Hoekstra säger i en kommentar att kommissionen nu ”kliver in för att säkerställa en framgångsrik ren framtid för bilindustrin”.

”Vi upprätthåller investeringsförutsägbarheten inom elsektorn, minskar utsläppen och håller oss på rätt spår för klimatneutralitet senast 2050”, säger han i en kommentar.

Hoekstra har tidigare vidhållit att kommissionen inte kommer öppna för flexibilitet i 2035-förbudet.

Polestar ner 5%

Den helelektriska biltillverkaren Polestar är, som väntat, starkt kritiska mot EU-kommissionens förslag.

I en kommentar till Afv säger VD Michael Lohscheller att skillnaden från 100% till 90% kan verka liten, men att den riskerar att bromsa investeringar och förlänga beroendet av äldre tekniker.

”Europa har inte ett efterfrågeproblem när det gäller elbilar – det har ett förtroendeproblem. Stabil och förutsägbar politik är avgörande för konkurrenskraft och långsiktig tillväxt”, kommenterar VD:n.

Polestars aktie har tappat 5% under dagen.

Volvo Car B

Senast

30,17

1 dag %

1,07%

1 dag

1 mån

1 år

Bayerische Motoren Werke AG

Senast

92,84

1 dag %

−1,51%

MERCEDES-BENZ GRP NA O.N.

Senast

59,93

1 dag %

−0,99%
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån