Opus klarar besiktningen
Opus Prodox gör ett stort förvärv i USA och etablerar sig som operatör inom bilprovning. På sikt kan bolaget bli riktigt bra.
5 maj, 2008
Opus Prodox gör ett stort förvärv i USA och etablerar sig som operatör inom bilprovning. På sikt kan bolaget bli riktigt bra.
5 maj, 2008
Mölndalsfirman Opus Prodox har levt en rätt undanskymd tillvaro på First North-listan, trots att bolaget har både fin tillväxt och lönsamhet. Verksamheten är inte den mest sexiga kanske. Opus tillverkar instrument som används av bilprovningen eller bilverkstäder för att mäta avgaser, bromsfunktion, hjulinställning och annat på fordon. Det rör sig företrädesvis om lite mer avancerade instrument som använder sig av bilarnas uttag för självdiagnostik för att ta fram informationen.
AB Svensk Bilprovning är en av Opus storkunder men bolaget har lyckats väl också internationellt och har kunder i så skilda trakter som Mongoliet, Filipinerna och Finland. Opus har en fin tillväxt, i fjol 80 procent, tack vare att alltfler tillväxtländer börjat med bilbesiktning. Dessutom har miljökraven på bilarna gynnat instrumentförsäljningen. Förra året blev omsättningen 65 Mkr med 5,5 Mkr i rörelseresultat. Senast vi skrev om Opus, BV 07/13, så tyckte vi bolaget var lovande fast kanske lite dyrt med ett börsvärde runt 160 Mkr.
Men nu tar Opus ett kliv som förändrar bolaget rejält. Man köper det amerikanska bolaget Systech för 226 Mkr och mer än fördubblar omsättningen till 193 Mkr. Det är friskt vågat av lilla Opus som huvudsakligen ägs av sina två grundare och några Göteborgsbaserade riskkapitalbolag. Poängen med affären är att skapa en koncern med alla de produkter som den som vill starta upp bilbesiktning behöver.
Systech säljer liksom Opus diagnosiska instrument, men har dessutom IT-produkter som svenskarna saknat. Det rör sig om databasmjukvara som behövs för att administrera besiktningsprogram som ju kan omfatta miljoner av bilar. Ungefär 15 av Systechs 90 anställda arbetar med utveckling av dessa dataprogram. Förhoppningen är att den nya koncernen blir en hovleverantör till kunder i u-länder som vill starta upp bilprovning, något som framstår som alltmer nödvändigt både av säkerhets- och miljöskäl.
Systech har växt i en rasande takt under det senaste året tack vare att man lyckats etablera sig som operatör på den amerikanska bilprovningsmarknaden. I USA är bilprovningen förstås privatiserad och utförs på entreprenad. Varje år dyker 3-4 kontrakt upp för anbud. Systech har tagit sju kontrakt sedan man gav sig in på marknaden och har därmed en orderstock på 474 Mkr som löper över de närmaste fem åren. Att ett litet företag lyckats slå sig in på den här marknaden, dominerad av några jättar, beror enligt Opus vd Magnus Greko på att Systech kan återanvända sina egenutvecklade IT-system, vilket sparar mycket jämfört med konkurrenterna som låter konsulter utveckla dem. Som produktägare är också utrustningen billigare för Systech vilket gjort att man lyckats bjuda under konkurrenterna.
Förhoppningsvis har inte Systech gjort det klassiska misstaget att lova för mycket i jakt på kontrakt. Normalt sett är annars bilprovningen en bra verksamhet, som mycket annan "kommersiell myndighetsutövning". Bilisterna är kunder vare sig de vill eller inte vilket ger stabila och rätt konjunktursäkra intäkter. Rörelsemarginalen ligger över 20 procent före avskrivningar i Systechs bilbesiktning. Om operatören måste se till att det finns provhallar så behövs investeringar på kanske 10 procent av kontraktsvärdet. Om bilprovningen får ske i vanliga bilverkstäder, så kallat decentraliserat, med Systechs maskiner så är investeringsbehoven mindre.
I fjol kördes flera nya avtal i gång vilket låg bakom en stor del Systechs intäktslyft från cirka 35 Mkr 2006 till 113 Mkr 2007. För tillfället är Systech med och bjuder på ett kontrakt i Wisconsin som är värt upp mot 450 Mkr. Man tror sig ha goda chanser att få kontraktet, som alltså skulle dubbla orderboken. Besked väntas i juni. Får man affären börjar intäkterna rulla in 9-12 månader senare. Opus hoppas hopps kunna exportera Systech entreprenadmodell till Europa.
I siffror ser det nya Opus ut så här. Fjolårsomsättningen var 193 Mkr med knappt 41 Mkr i rörelseresultat och 24 Mkr i vinst. Ambitionen är att växa 30-40 procent i snitt med mer än 20 procents marginal före avskrivningar de närmaste tre åren. I fjol var marginalen inklusive avskrivningar över 20 procent men Systechs siffror pumpas upp av 40 Mkr i engångsartad instrumentförsäljning. 2008 kommer därför tillväxten, pro forma, att vara måttlig vilket även den försvagade dollarn bidrar till. Gissningsvis hamnar Opus i nivå med fjolårets 193 Mkr. Systechköpet finansieras genom två riktade nyemissioner, 55 Mkr i lån, och en företrädesemission på 100 Mkr. Det är känt att Andra Ap-fonden och Systechs två ägare är med i de riktade emissionerna. Den som köper aktien idag för 2,60 kronor får delta i företrädesemissionen vars villkor inte är klara. Men om vi antar att villkoren är en ny aktie för en gammal, och en teckningsrabatt på 40 procent, så skulle anskaffningsvärdet för en aktie i nya Opus vara 2,08 kronor idag (2,60+1,56 delat med 2). Börsvärdet blir då 350 Mkr. Med en rörelsemarginal på 17-18 procent, räntor på en nettoskuld av 65 Mkr och amerikaniserad (hög) skatt hamnar p/e-talet kring 15-16.
Det låter inte jättefarligt med tanke på Opus tillväxtpotential framöver. Bolaget har dessutom ett högintressant utvecklingsprojekt, trådlös diagnostik, som är en potentiell stormarknad. Det som drar ned helheltsintrycket är förstås att det rör sig om ett relativt nytt företagsbygge. Systech har bara två års erfarenhet som operatör, den vinstmässigt helt avgörande verksamheten. Dessutom inkluderar affären med Systechägarna en vinstdelning på upp till 175 Mkr, som förvisso inte börjar märkas på allvar förrän om några år.
En riktigt hygglig vinst ligger dock i korten för nästa år och det kan motivera ett köp av aktien. Den måste dock ses som riskfylld. Den lite mer försiktige placeraren avvaktar bolagets rapport för första kvartalet (5 maj) och utfallet i företrädesemissionen.
Opus Prodox gör ett stort förvärv i USA och etablerar sig som operatör inom bilprovning. På sikt kan bolaget bli riktigt bra.
5 maj, 2008
Mölndalsfirman Opus Prodox har levt en rätt undanskymd tillvaro på First North-listan, trots att bolaget har både fin tillväxt och lönsamhet. Verksamheten är inte den mest sexiga kanske. Opus tillverkar instrument som används av bilprovningen eller bilverkstäder för att mäta avgaser, bromsfunktion, hjulinställning och annat på fordon. Det rör sig företrädesvis om lite mer avancerade instrument som använder sig av bilarnas uttag för självdiagnostik för att ta fram informationen.
AB Svensk Bilprovning är en av Opus storkunder men bolaget har lyckats väl också internationellt och har kunder i så skilda trakter som Mongoliet, Filipinerna och Finland. Opus har en fin tillväxt, i fjol 80 procent, tack vare att alltfler tillväxtländer börjat med bilbesiktning. Dessutom har miljökraven på bilarna gynnat instrumentförsäljningen. Förra året blev omsättningen 65 Mkr med 5,5 Mkr i rörelseresultat. Senast vi skrev om Opus, BV 07/13, så tyckte vi bolaget var lovande fast kanske lite dyrt med ett börsvärde runt 160 Mkr.
Men nu tar Opus ett kliv som förändrar bolaget rejält. Man köper det amerikanska bolaget Systech för 226 Mkr och mer än fördubblar omsättningen till 193 Mkr. Det är friskt vågat av lilla Opus som huvudsakligen ägs av sina två grundare och några Göteborgsbaserade riskkapitalbolag. Poängen med affären är att skapa en koncern med alla de produkter som den som vill starta upp bilbesiktning behöver.
Systech säljer liksom Opus diagnosiska instrument, men har dessutom IT-produkter som svenskarna saknat. Det rör sig om databasmjukvara som behövs för att administrera besiktningsprogram som ju kan omfatta miljoner av bilar. Ungefär 15 av Systechs 90 anställda arbetar med utveckling av dessa dataprogram. Förhoppningen är att den nya koncernen blir en hovleverantör till kunder i u-länder som vill starta upp bilprovning, något som framstår som alltmer nödvändigt både av säkerhets- och miljöskäl.
Systech har växt i en rasande takt under det senaste året tack vare att man lyckats etablera sig som operatör på den amerikanska bilprovningsmarknaden. I USA är bilprovningen förstås privatiserad och utförs på entreprenad. Varje år dyker 3-4 kontrakt upp för anbud. Systech har tagit sju kontrakt sedan man gav sig in på marknaden och har därmed en orderstock på 474 Mkr som löper över de närmaste fem åren. Att ett litet företag lyckats slå sig in på den här marknaden, dominerad av några jättar, beror enligt Opus vd Magnus Greko på att Systech kan återanvända sina egenutvecklade IT-system, vilket sparar mycket jämfört med konkurrenterna som låter konsulter utveckla dem. Som produktägare är också utrustningen billigare för Systech vilket gjort att man lyckats bjuda under konkurrenterna.
Förhoppningsvis har inte Systech gjort det klassiska misstaget att lova för mycket i jakt på kontrakt. Normalt sett är annars bilprovningen en bra verksamhet, som mycket annan "kommersiell myndighetsutövning". Bilisterna är kunder vare sig de vill eller inte vilket ger stabila och rätt konjunktursäkra intäkter. Rörelsemarginalen ligger över 20 procent före avskrivningar i Systechs bilbesiktning. Om operatören måste se till att det finns provhallar så behövs investeringar på kanske 10 procent av kontraktsvärdet. Om bilprovningen får ske i vanliga bilverkstäder, så kallat decentraliserat, med Systechs maskiner så är investeringsbehoven mindre.
I fjol kördes flera nya avtal i gång vilket låg bakom en stor del Systechs intäktslyft från cirka 35 Mkr 2006 till 113 Mkr 2007. För tillfället är Systech med och bjuder på ett kontrakt i Wisconsin som är värt upp mot 450 Mkr. Man tror sig ha goda chanser att få kontraktet, som alltså skulle dubbla orderboken. Besked väntas i juni. Får man affären börjar intäkterna rulla in 9-12 månader senare. Opus hoppas hopps kunna exportera Systech entreprenadmodell till Europa.
I siffror ser det nya Opus ut så här. Fjolårsomsättningen var 193 Mkr med knappt 41 Mkr i rörelseresultat och 24 Mkr i vinst. Ambitionen är att växa 30-40 procent i snitt med mer än 20 procents marginal före avskrivningar de närmaste tre åren. I fjol var marginalen inklusive avskrivningar över 20 procent men Systechs siffror pumpas upp av 40 Mkr i engångsartad instrumentförsäljning. 2008 kommer därför tillväxten, pro forma, att vara måttlig vilket även den försvagade dollarn bidrar till. Gissningsvis hamnar Opus i nivå med fjolårets 193 Mkr. Systechköpet finansieras genom två riktade nyemissioner, 55 Mkr i lån, och en företrädesemission på 100 Mkr. Det är känt att Andra Ap-fonden och Systechs två ägare är med i de riktade emissionerna. Den som köper aktien idag för 2,60 kronor får delta i företrädesemissionen vars villkor inte är klara. Men om vi antar att villkoren är en ny aktie för en gammal, och en teckningsrabatt på 40 procent, så skulle anskaffningsvärdet för en aktie i nya Opus vara 2,08 kronor idag (2,60+1,56 delat med 2). Börsvärdet blir då 350 Mkr. Med en rörelsemarginal på 17-18 procent, räntor på en nettoskuld av 65 Mkr och amerikaniserad (hög) skatt hamnar p/e-talet kring 15-16.
Det låter inte jättefarligt med tanke på Opus tillväxtpotential framöver. Bolaget har dessutom ett högintressant utvecklingsprojekt, trådlös diagnostik, som är en potentiell stormarknad. Det som drar ned helheltsintrycket är förstås att det rör sig om ett relativt nytt företagsbygge. Systech har bara två års erfarenhet som operatör, den vinstmässigt helt avgörande verksamheten. Dessutom inkluderar affären med Systechägarna en vinstdelning på upp till 175 Mkr, som förvisso inte börjar märkas på allvar förrän om några år.
En riktigt hygglig vinst ligger dock i korten för nästa år och det kan motivera ett köp av aktien. Den måste dock ses som riskfylld. Den lite mer försiktige placeraren avvaktar bolagets rapport för första kvartalet (5 maj) och utfallet i företrädesemissionen.
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 517,96