Svaga utsikter för Finnvedenbulten
Sett till vad bolaget presterade i fjol är Finnvedenbultens aktie lågt värderad. Kurvorna pekar dock åt fel håll för tillfället och vi är försiktiga till aktien.
14 januari, 2013
Sett till vad bolaget presterade i fjol är Finnvedenbultens aktie lågt värderad. Kurvorna pekar dock åt fel håll för tillfället och vi är försiktiga till aktien.
14 januari, 2013
Beskedet dagarna före julafton att Finnvedenbulten äntligen fått avtalen på plats om nya etableringar i Ryssland och Kina har fått aktien att ta ett skutt uppåt. Att avtalen varit på gång har varit känt sedan länge, men de är icke desto mindre viktiga och har på sikt möjlighet att bli mycket betydelsefulla för bolaget.
Det gäller inte minst avtalet om att starta tillverkning av fästelement i Ryssland tillsammans med GAZ-koncernen, som är Rysslands största tillverkare av kommersiella fordon. Finnvedenbulten kommer dessutom att bearbeta nya kunder i landet och intresset från potentiella kunder uppges vara stort.
I Kina får Finnvedenbulten två starka samarbetspartner inom tillverkning av komponenter i magnesium vilket är ett växande område inom fordonsindustrin.
Finnvedenbulten hade i fjol två tredjedelar av sin omsättning i Sverige så en ökad geografisk spridning är önskvärd. Bolaget har också runt 60 procent av sin omsättning från bara tre storkunder så allt som kan bredda kundbasen är också positivt.
Finnvedenbulten är resultatet av Finnvedens uppköp av Bulten 2001. Riskkapitalbolaget Nordic Capital köpte i sin tur ut Finnveden från börsen 2005 och efter ett omfattande omstruktureringsarbete sattes bolaget åter på börsen i maj 2011, då under sitt nya namn Finnvedenbulten. Sedan 2005 hade då 260 miljoner kronor i kostnader kapats och break-even nivån hade sänkts med 20 procent.
Bultens försäljning av fästelement till den globala fordonsindustrin svarar för knappt 60 procent av intäkterna i koncernen. Rörelsemarginalen för Bulten uppgick i fjol till 6,6 procent men den föll för de första nio månaderna 2012 till 4,8 procent.
Finnvedendivisionen, vars fulla namn är Finnveden Metal Structures, tillverkar huvudsakligen interiör- , chassi- och karossdetaljer för fordonsindustrin i stål och lättmetall. Divisionen hade i fjol en rörelsemarginal på 8,1 procent men en minskad efterfrågan har slagit hårt mot verksamheten. För de första nio månaderna 2012 var marginalen endast 3,5 procent.
Det tredje kvartalet är säsongsmässigt svagt till föjd av semestrar och i fjol var inte minst juli tungt för Finnveden Metal Structures med mycket låga volymer. Utvecklingen har dessutom varit sämst i de delar där marginalerna är bäst och bättre i de delar där marginalerna är låga vilket i det tredje kvartalet ledde till en rörelseförlust för divisionen.
Även divisionen Bulten har påverkats negativt i kvartalet av en förskjutning av försäljningsmixen mot produkter med sämre lönsamhet.
Det stora problemet för Finnvedenbulten under 2012 har dock varit sjunkande volymer. Koncernen säljer nästan uteslutande till fordonsindustrin fördelat med 75 procent på personbilar och resten till tunga kommersiella fordon. Geografiskt utgör Sverige två tredjedelar av omsättningen med Tyskland, Storbritannien och Polen som andra större marknader.
Prognoserna för helåret 2012 för Finnvedenbultens relevanta marknader har sänkts successivt under fjolåret och pekar nu mot koncernens totala underliggande marknad har gått ned med 8,8 procent.
Det fjärde kvartalet väntas bli fortsatt tufft med dels många fler röda dagar jämfört med året innan och dels låg efterfrågan till följd av att många kunder valt att ta produktionsstopp mot slutet av året. Finnvedenbultens orderingång i det tredje kvartalet föll med hela 17,2 procent jämfört med året innan. Orderingången var dessutom lägre än försäljningen vilket pekar mot en fortsatt försämrad försäljning.
Utsikterna för 2013 är så klart osäkra givet de många oklarheter som präglar makroläget. Den prognos som gällde när Finnvedenbulten rapporterade sitt tredje kvartal 2012 pekade mot ytterligare nedgång i koncernens marknader på 1,2 procent. Prognosen baseras på en nedgång för personbilsindustin i Västeuropa på 3,3 procent och en uppgång i samma region på 5,3 procent för tunga fordon.
Finnvedenbulten har en målsättning om att nå en rörelsemarginal på minst 7 procent men dit har bolaget ännu inte nått. I fjol hade målet nåtts om det inte vore för kostnaderna i samband med noteringen. På rullande tolv månader uppgår marginalen nu till 4,4 procent.
Att döma av utvecklingen under tredje kvartalet lär marginalen hamna ytterligare lägre för helåret 2012. Vi räknar med en omsättning en bit över 3 miljarder kronor och ett rörelseresultat på cirka 110 Mkr i år. Per aktie landar då resultatet på cirka 3,10 kronor.
Med vikande underliggande marknader i korten för 2013 lär inte försäljningstillväxten bli mycket att skryta med under innevarande år. Nya kontrakt och samarbeten bör dock kunna innebära i princip oförändrad omsättning och med lite bättre lönsamhet och lägre finanskostnader bör vinsten per aktie kunna stärkas till knappt 3,90 kronor.
Prognoserna ger med dagens kurs på dryga 31 kronor ett p/e-tal på 10,1 för 2012 respektive 8,1 för 2013.
Finnvedenbulten har som policy att över tid dela ut en tredjedel av resultatet efter skatt. Våra prognoser skulle i så fall peka mot utdelningar på en dryg krona för räkenskapsåret 2012 och cirka 1,30 kronor för 2013. Direktavkastningarna de närmaste åren skulle då uppgå till 3,5 respektive 4,2 procent.
För att se hur aktien värderas mot en konjunktrumässig bättre år kan vi titta på 2011 som var ett betydligt bättre år än vad som väntar framöver, även om börshistoriken är kort. 2011 års vinst motsvarar ett resultat 5,44 kronor per aktie och på det resultatet uppgår p/e-talet till låga 5,8.
För den som ser långsiktigt på investeringen kan Finnvedenbulten således vara värt ett köp på dagens nivåer. Utsikterna i närtid är dock fortsatt ganska dystra och det känns som om det kan dröja ett tag innan bolaget är tillbaka på forna vinstnivåer.
För de närmaste kvartalen behåller vi en Neutral rekommendation.
Sett till vad bolaget presterade i fjol är Finnvedenbultens aktie lågt värderad. Kurvorna pekar dock åt fel håll för tillfället och vi är försiktiga till aktien.
14 januari, 2013
Beskedet dagarna före julafton att Finnvedenbulten äntligen fått avtalen på plats om nya etableringar i Ryssland och Kina har fått aktien att ta ett skutt uppåt. Att avtalen varit på gång har varit känt sedan länge, men de är icke desto mindre viktiga och har på sikt möjlighet att bli mycket betydelsefulla för bolaget.
Det gäller inte minst avtalet om att starta tillverkning av fästelement i Ryssland tillsammans med GAZ-koncernen, som är Rysslands största tillverkare av kommersiella fordon. Finnvedenbulten kommer dessutom att bearbeta nya kunder i landet och intresset från potentiella kunder uppges vara stort.
I Kina får Finnvedenbulten två starka samarbetspartner inom tillverkning av komponenter i magnesium vilket är ett växande område inom fordonsindustrin.
Finnvedenbulten hade i fjol två tredjedelar av sin omsättning i Sverige så en ökad geografisk spridning är önskvärd. Bolaget har också runt 60 procent av sin omsättning från bara tre storkunder så allt som kan bredda kundbasen är också positivt.
Finnvedenbulten är resultatet av Finnvedens uppköp av Bulten 2001. Riskkapitalbolaget Nordic Capital köpte i sin tur ut Finnveden från börsen 2005 och efter ett omfattande omstruktureringsarbete sattes bolaget åter på börsen i maj 2011, då under sitt nya namn Finnvedenbulten. Sedan 2005 hade då 260 miljoner kronor i kostnader kapats och break-even nivån hade sänkts med 20 procent.
Bultens försäljning av fästelement till den globala fordonsindustrin svarar för knappt 60 procent av intäkterna i koncernen. Rörelsemarginalen för Bulten uppgick i fjol till 6,6 procent men den föll för de första nio månaderna 2012 till 4,8 procent.
Finnvedendivisionen, vars fulla namn är Finnveden Metal Structures, tillverkar huvudsakligen interiör- , chassi- och karossdetaljer för fordonsindustrin i stål och lättmetall. Divisionen hade i fjol en rörelsemarginal på 8,1 procent men en minskad efterfrågan har slagit hårt mot verksamheten. För de första nio månaderna 2012 var marginalen endast 3,5 procent.
Det tredje kvartalet är säsongsmässigt svagt till föjd av semestrar och i fjol var inte minst juli tungt för Finnveden Metal Structures med mycket låga volymer. Utvecklingen har dessutom varit sämst i de delar där marginalerna är bäst och bättre i de delar där marginalerna är låga vilket i det tredje kvartalet ledde till en rörelseförlust för divisionen.
Även divisionen Bulten har påverkats negativt i kvartalet av en förskjutning av försäljningsmixen mot produkter med sämre lönsamhet.
Det stora problemet för Finnvedenbulten under 2012 har dock varit sjunkande volymer. Koncernen säljer nästan uteslutande till fordonsindustrin fördelat med 75 procent på personbilar och resten till tunga kommersiella fordon. Geografiskt utgör Sverige två tredjedelar av omsättningen med Tyskland, Storbritannien och Polen som andra större marknader.
Prognoserna för helåret 2012 för Finnvedenbultens relevanta marknader har sänkts successivt under fjolåret och pekar nu mot koncernens totala underliggande marknad har gått ned med 8,8 procent.
Det fjärde kvartalet väntas bli fortsatt tufft med dels många fler röda dagar jämfört med året innan och dels låg efterfrågan till följd av att många kunder valt att ta produktionsstopp mot slutet av året. Finnvedenbultens orderingång i det tredje kvartalet föll med hela 17,2 procent jämfört med året innan. Orderingången var dessutom lägre än försäljningen vilket pekar mot en fortsatt försämrad försäljning.
Utsikterna för 2013 är så klart osäkra givet de många oklarheter som präglar makroläget. Den prognos som gällde när Finnvedenbulten rapporterade sitt tredje kvartal 2012 pekade mot ytterligare nedgång i koncernens marknader på 1,2 procent. Prognosen baseras på en nedgång för personbilsindustin i Västeuropa på 3,3 procent och en uppgång i samma region på 5,3 procent för tunga fordon.
Finnvedenbulten har en målsättning om att nå en rörelsemarginal på minst 7 procent men dit har bolaget ännu inte nått. I fjol hade målet nåtts om det inte vore för kostnaderna i samband med noteringen. På rullande tolv månader uppgår marginalen nu till 4,4 procent.
Att döma av utvecklingen under tredje kvartalet lär marginalen hamna ytterligare lägre för helåret 2012. Vi räknar med en omsättning en bit över 3 miljarder kronor och ett rörelseresultat på cirka 110 Mkr i år. Per aktie landar då resultatet på cirka 3,10 kronor.
Med vikande underliggande marknader i korten för 2013 lär inte försäljningstillväxten bli mycket att skryta med under innevarande år. Nya kontrakt och samarbeten bör dock kunna innebära i princip oförändrad omsättning och med lite bättre lönsamhet och lägre finanskostnader bör vinsten per aktie kunna stärkas till knappt 3,90 kronor.
Prognoserna ger med dagens kurs på dryga 31 kronor ett p/e-tal på 10,1 för 2012 respektive 8,1 för 2013.
Finnvedenbulten har som policy att över tid dela ut en tredjedel av resultatet efter skatt. Våra prognoser skulle i så fall peka mot utdelningar på en dryg krona för räkenskapsåret 2012 och cirka 1,30 kronor för 2013. Direktavkastningarna de närmaste åren skulle då uppgå till 3,5 respektive 4,2 procent.
För att se hur aktien värderas mot en konjunktrumässig bättre år kan vi titta på 2011 som var ett betydligt bättre år än vad som väntar framöver, även om börshistoriken är kort. 2011 års vinst motsvarar ett resultat 5,44 kronor per aktie och på det resultatet uppgår p/e-talet till låga 5,8.
För den som ser långsiktigt på investeringen kan Finnvedenbulten således vara värt ett köp på dagens nivåer. Utsikterna i närtid är dock fortsatt ganska dystra och det känns som om det kan dröja ett tag innan bolaget är tillbaka på forna vinstnivåer.
För de närmaste kvartalen behåller vi en Neutral rekommendation.
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 517,96