Högt pris på spännande bolag
It-säkerhetsföretaget Verisecs digitala id-lösningar är en produkt med bred marknad. Men konkurrenter saknas inte och aktien handlas redan till ett högt pris.

13 januari, 2016
It-säkerhetsföretaget Verisecs digitala id-lösningar är en produkt med bred marknad. Men konkurrenter saknas inte och aktien handlas redan till ett högt pris.
13 januari, 2016
Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.
I cyberrymden är vi ömtåliga och trots att vi sedan barnsben uppmanats att välja rejäla lösenordsfraser så hör varianter som 123456 och qwerty fortfarande till vanligheterna. Och det krävs ingen superhackare för att knäcka en sådan kod.
Även om den valda lösenordskoden innehåller både versaler, siffror och specialtecken så hör fasta lösenord hemma i en tid då datorns innehåll enbart skulle skyddas lokalt. I dag är i princip alla datorer, i olika former, uppkopplade mot internet och den gamla säkerheten duger inte.
Varianter som kräver en inloggningsdosa höjer säkerhetsnivån avsevärt. Svenska banker var tidiga att anamma teknologin och i alla hem finns i dag flertalet bankdosor. Det är en manick som it-säkerhetsföretaget Verisec har en närmast 100-procentig marknadsandel på i Sverige.
Egentligen skulle alla webbapplikationer med känslig information skyddas med säkra inloggningar och dosa. Men sanningen är den att det inte går att motivera kostnaden. En inloggningsdosa kan kosta ett par hundra kronor att få ut till kund och till råga på det skulle en uppkopplad familj bokstavligen bada i dosor. Den smarta telefonen förändrar förutsättningarna och är en personlig tillhörighet vi nästan alltid bär med oss.
I telefonen kan en applikation ersätta inloggningsdosorna. I Sverige har storbankerna gått samman och skapat säkerhets- och identifikationsapplikationen BankID som har 6,5 miljoner användare. Samarbetet gör den svenska bankmarknaden svårpenetrerad och det är en av anledningarna till att Verisec sökt sig utomlands. I övriga världen finns 3,2 miljarder internetanvändare och många av dessa använder fortfarande fasta lösenord på sin internetbank.
Att slippa utskick av fysiska inloggningsdosor och i stället dra nytta av datorkraften i varje enskild telefon gör att digitala identiteter kan delas ut till stora kundgrupper till bråkdel av kostnaden.
Digitala identiteter och säkra inloggningar är ett av Verisecs huvudområden och primärt vänder sig bolaget mot bank- och finanssektorn samt stora myndigheter.
Men den potentiella marknaden är större än så. Verisecs teknik kan användas för säkra betalningar, molnlagring, e-handel och legitimering vid distansarbete.
Ett intressant exempel är spelbolagen där en del spelare samlat stora summor på hög på ett spelkonto som kan ha betydligt sämre inloggningsskydd än banken. Totalt sett antas marknaden för digitala identiteter ha vuxit till 10,4 miljarder dollar år 2018 enligt Verisec.
Verisecs digitala identitetslösningar ryms inom produktfamiljen Freja. Till storkunderna hör ett antal brittiska kommuner men Freja fick sitt stora genombrott när spanska Banco Bilbao Vizcaya Argentina (BBVA)– med fler än 50 miljoner kunder världen över –valde att inleda ett samarbete.
Under tredje kvartalet har samarbetet breddats och Verisec har tecknat ett flerårigt avtal med BBVA Compass, dotterbolag till den spanska bankgiganten med närmare 700 kontor runt om i USA. Även på andra kontinenter har nya avtal slutits med BBVA, bland annat i Spanien, Venezuela och Colombia.
I Mellanöstern har bolagsbildningen dragit ut på tiden. Trots det fick säljlaget i Dubai, i mitten på december, en genombrottorder från betalningsförmedlaren Network International. Ordern avser krypteringsutrustning för säkra kreditkortstransaktioner och skyddad kommunikation i nätverk för bankomater och betalterminaler.
Historiskt sett har Verisec vuxit under lönsamhet men för att klara den internationella expansionen har rekryteringen av fler medarbetare och kostnaderna för etablering på nya marknader vuxit snabbare än intäkterna. Det har gett förluster under de senaste kvartalen, men det får anses vara försvarbart i en expansionsfas.
Tillväxtfokus ligger på EMEA-länderna – Europa, Mellanöstern och Afrika – med tyngdpunkt på Europa, där bolaget redan har etablerat sig. Krigskassan härrör från noteringen 2014. Innan kostnaderna dragits för emissionen fick bolaget in 35 Mkr. Pengarna har främst använts för att stärka den brittiska säljorganisationen och öka personaltroppen vid huvudkontorets internationella avdelning. Antalet anställda har ökat till 48 från 39 vid samma tid förra året.
Försäljningscykeln för digitala säkerhetsprodukter och tjänster är generellt lång och det kan ta månader mellan mötet med en presumtiv kund och order. Det gör att stora variationer i försäljningen förekommer mellan kvartalen men även år mot år. Säsongsmässigt har intäkterna varit som störst under tredje och fjärde kvartalet.
På den internationella spelplanen saknas inte konkurrenter och vissa av dem har en mycket dominant ställning och tillika helt andra finansiella resurser än Verisec. Och det går inte att utesluta ett priskrig bland aktörerna som erbjuder likvärdiga säkerhetstjänster.
Förutom likvärdiga lösningar från konkurrenter växer möjligheterna att använda biometri för legitimering. Fingeravtrycksavläsning finns redan nu som ett alternativ sidan av inloggning med dosa och BankID på vissa svenska banker.
Per den sista september i år saknar bolaget räntebärande skulder och i likvida medel fanns 22,6 Mkr. Därutöver finns möjlighet att nyttja en mindre checkkredit. Finansiellt är Verisec välskött även om det dras med förluster i de senare kvartalen. Jämför vi tredje kvartalet med kvartalet dessförinnan så minskar förlusten och kassaflödet har stärkts något.
Hittills i år har intäkterna ökat med 28 procent till nästan 45 Mkr vid tredje kvartalets utgång. Det är en angenäm ökningstakt men it-säkerhetsbolagen är mycket populära på börsen och rätt stora försäljningsframgångar har redan inprisats i Verisecs aktiekurs.
På dagens kurs värderas bolaget till cirka 310 Mkr och även med en aggressiv försäljningsprognos för 2016 är det ingen rea-värdering. Anta att bolaget rapporterar ett starkt avslut på 2015 och växer 25 procent nästa år, så stiger omsättningen kanske till 80-85 kronor under 2016. Eventuellt räcker det för att göra en liten vinst.
Bolagets mål är att inom fem år omsätta minst 200 Mkr till en rörelsemarginal om 15-20 procent och givet en tillräckligt hög sanningshalt i det blir aktien lite kittlande igen.
Marginalförstärkningen lär dock vara progressiv, givet en låg eller obefintlig kostnadsökning per såld enhet. Men först måste volymerna tillta, vilket sannolikt betyder en lägre rörelsemarginal även ett par år framöver. Ökar affärerna i samma takt som nu kan dock omsättningsmålet var inom räckhåll.
Verisec är aktivt i en het bransch och levererar produkter och tjänster som det kommer finnas ett stort behov av, men den internationella expansionen lär ta tid även i ett positivt scenario.
Den fina historiken och stabila finanserna gör att vi gärna skulle ge bolaget en chans men givet aktiens prislapp är vi rädda att det inte återstår någon jätteuppsida inom vårt tidsintervall på upp till sex månader. I alla fall inte som korten ligger i dag och med osäkerheten kring vilken teknik som kommer att bli den dominerande.
Vi nöjer oss med att följa Verisec från sidlinjen men hoppas att få återkomma till aktien vid ett senare tillfälle. Vår rekommendation blir neutral.
It-säkerhetsföretaget Verisecs digitala id-lösningar är en produkt med bred marknad. Men konkurrenter saknas inte och aktien handlas redan till ett högt pris.
13 januari, 2016
Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.
I cyberrymden är vi ömtåliga och trots att vi sedan barnsben uppmanats att välja rejäla lösenordsfraser så hör varianter som 123456 och qwerty fortfarande till vanligheterna. Och det krävs ingen superhackare för att knäcka en sådan kod.
Även om den valda lösenordskoden innehåller både versaler, siffror och specialtecken så hör fasta lösenord hemma i en tid då datorns innehåll enbart skulle skyddas lokalt. I dag är i princip alla datorer, i olika former, uppkopplade mot internet och den gamla säkerheten duger inte.
Varianter som kräver en inloggningsdosa höjer säkerhetsnivån avsevärt. Svenska banker var tidiga att anamma teknologin och i alla hem finns i dag flertalet bankdosor. Det är en manick som it-säkerhetsföretaget Verisec har en närmast 100-procentig marknadsandel på i Sverige.
Egentligen skulle alla webbapplikationer med känslig information skyddas med säkra inloggningar och dosa. Men sanningen är den att det inte går att motivera kostnaden. En inloggningsdosa kan kosta ett par hundra kronor att få ut till kund och till råga på det skulle en uppkopplad familj bokstavligen bada i dosor. Den smarta telefonen förändrar förutsättningarna och är en personlig tillhörighet vi nästan alltid bär med oss.
I telefonen kan en applikation ersätta inloggningsdosorna. I Sverige har storbankerna gått samman och skapat säkerhets- och identifikationsapplikationen BankID som har 6,5 miljoner användare. Samarbetet gör den svenska bankmarknaden svårpenetrerad och det är en av anledningarna till att Verisec sökt sig utomlands. I övriga världen finns 3,2 miljarder internetanvändare och många av dessa använder fortfarande fasta lösenord på sin internetbank.
Att slippa utskick av fysiska inloggningsdosor och i stället dra nytta av datorkraften i varje enskild telefon gör att digitala identiteter kan delas ut till stora kundgrupper till bråkdel av kostnaden.
Digitala identiteter och säkra inloggningar är ett av Verisecs huvudområden och primärt vänder sig bolaget mot bank- och finanssektorn samt stora myndigheter.
Men den potentiella marknaden är större än så. Verisecs teknik kan användas för säkra betalningar, molnlagring, e-handel och legitimering vid distansarbete.
Ett intressant exempel är spelbolagen där en del spelare samlat stora summor på hög på ett spelkonto som kan ha betydligt sämre inloggningsskydd än banken. Totalt sett antas marknaden för digitala identiteter ha vuxit till 10,4 miljarder dollar år 2018 enligt Verisec.
Verisecs digitala identitetslösningar ryms inom produktfamiljen Freja. Till storkunderna hör ett antal brittiska kommuner men Freja fick sitt stora genombrott när spanska Banco Bilbao Vizcaya Argentina (BBVA)– med fler än 50 miljoner kunder världen över –valde att inleda ett samarbete.
Under tredje kvartalet har samarbetet breddats och Verisec har tecknat ett flerårigt avtal med BBVA Compass, dotterbolag till den spanska bankgiganten med närmare 700 kontor runt om i USA. Även på andra kontinenter har nya avtal slutits med BBVA, bland annat i Spanien, Venezuela och Colombia.
I Mellanöstern har bolagsbildningen dragit ut på tiden. Trots det fick säljlaget i Dubai, i mitten på december, en genombrottorder från betalningsförmedlaren Network International. Ordern avser krypteringsutrustning för säkra kreditkortstransaktioner och skyddad kommunikation i nätverk för bankomater och betalterminaler.
Historiskt sett har Verisec vuxit under lönsamhet men för att klara den internationella expansionen har rekryteringen av fler medarbetare och kostnaderna för etablering på nya marknader vuxit snabbare än intäkterna. Det har gett förluster under de senaste kvartalen, men det får anses vara försvarbart i en expansionsfas.
Tillväxtfokus ligger på EMEA-länderna – Europa, Mellanöstern och Afrika – med tyngdpunkt på Europa, där bolaget redan har etablerat sig. Krigskassan härrör från noteringen 2014. Innan kostnaderna dragits för emissionen fick bolaget in 35 Mkr. Pengarna har främst använts för att stärka den brittiska säljorganisationen och öka personaltroppen vid huvudkontorets internationella avdelning. Antalet anställda har ökat till 48 från 39 vid samma tid förra året.
Försäljningscykeln för digitala säkerhetsprodukter och tjänster är generellt lång och det kan ta månader mellan mötet med en presumtiv kund och order. Det gör att stora variationer i försäljningen förekommer mellan kvartalen men även år mot år. Säsongsmässigt har intäkterna varit som störst under tredje och fjärde kvartalet.
På den internationella spelplanen saknas inte konkurrenter och vissa av dem har en mycket dominant ställning och tillika helt andra finansiella resurser än Verisec. Och det går inte att utesluta ett priskrig bland aktörerna som erbjuder likvärdiga säkerhetstjänster.
Förutom likvärdiga lösningar från konkurrenter växer möjligheterna att använda biometri för legitimering. Fingeravtrycksavläsning finns redan nu som ett alternativ sidan av inloggning med dosa och BankID på vissa svenska banker.
Per den sista september i år saknar bolaget räntebärande skulder och i likvida medel fanns 22,6 Mkr. Därutöver finns möjlighet att nyttja en mindre checkkredit. Finansiellt är Verisec välskött även om det dras med förluster i de senare kvartalen. Jämför vi tredje kvartalet med kvartalet dessförinnan så minskar förlusten och kassaflödet har stärkts något.
Hittills i år har intäkterna ökat med 28 procent till nästan 45 Mkr vid tredje kvartalets utgång. Det är en angenäm ökningstakt men it-säkerhetsbolagen är mycket populära på börsen och rätt stora försäljningsframgångar har redan inprisats i Verisecs aktiekurs.
På dagens kurs värderas bolaget till cirka 310 Mkr och även med en aggressiv försäljningsprognos för 2016 är det ingen rea-värdering. Anta att bolaget rapporterar ett starkt avslut på 2015 och växer 25 procent nästa år, så stiger omsättningen kanske till 80-85 kronor under 2016. Eventuellt räcker det för att göra en liten vinst.
Bolagets mål är att inom fem år omsätta minst 200 Mkr till en rörelsemarginal om 15-20 procent och givet en tillräckligt hög sanningshalt i det blir aktien lite kittlande igen.
Marginalförstärkningen lär dock vara progressiv, givet en låg eller obefintlig kostnadsökning per såld enhet. Men först måste volymerna tillta, vilket sannolikt betyder en lägre rörelsemarginal även ett par år framöver. Ökar affärerna i samma takt som nu kan dock omsättningsmålet var inom räckhåll.
Verisec är aktivt i en het bransch och levererar produkter och tjänster som det kommer finnas ett stort behov av, men den internationella expansionen lär ta tid även i ett positivt scenario.
Den fina historiken och stabila finanserna gör att vi gärna skulle ge bolaget en chans men givet aktiens prislapp är vi rädda att det inte återstår någon jätteuppsida inom vårt tidsintervall på upp till sex månader. I alla fall inte som korten ligger i dag och med osäkerheten kring vilken teknik som kommer att bli den dominerande.
Vi nöjer oss med att följa Verisec från sidlinjen men hoppas att få återkomma till aktien vid ett senare tillfälle. Vår rekommendation blir neutral.
Analys
Försvar
Fonder
SBB
Analys
Försvar
Fonder
SBB
Försvaret
16 maj, 15:36
Här är försvarsaktierna fonderna helst äger
Nibe Industrier
16 maj, 15:21
Analys: Inget fyndpris i Nibe
Novo Nordisk
16 maj, 13:16
VD:n för Novo Nordisk får lämna
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 544,04