"Goda vinstökningar" 2019-22

I takt med att H&M-gruppens förändringsarbete och satsningar får effekt bedöms de fysiska butikerna återfå en jämförbar positiv försäljningsutveckling från 2019 och med betydligt lägre prisnedsättningar i relation till omsättningen jämfört med 2017.


14 februari, 2018

Det framgår av H&M:s pressmeddelande inför kapitalmarknadsdagen.

I övrigt nämns under rubriken "Kommentarer om utvecklingen 2019-2022:

* Försäljningen för New Business (varumärkena Cos, Weekday etcetera) beräknas fortsätta att öka med minst 25 procent per år och därmed nå över 50 miljarder kronor 2022.

* Onlineförsäljningen för H&M-gruppen bedöms fortsätta att öka kraftigt med cirka 20 procent per år och därmed nå 75 miljarder kronor år 2022 (ökningstakten 2018 bedöms bli minst 25 procent).

* Försäljningen i nyöppnade butiker netto förväntas ge ett tillskott om cirka 1-3 procent per år till H&M-gruppen.

* Till detta, skriver H&M, "finns det stora möjligheter till ytterligare försäljningstillskott från två separata och helt nya affärsmodeller som bolaget håller på att utveckla"

* Det pågående skiftet från fysiska butiker till online förväntas fortsätta

Sammantaget bedöms utvecklingen 2019-2022 kunna leda till "goda vinstökningar".

Ämnen i artikeln

H&M B

Senast

136,85

1 dag %

−0,04%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,72%

Senast

2 449,20

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.