USA i centrum för pressat Elux

Att vända den amerikanska verksamheten är nyckeln om Electrolux ska komma tillbaka till sitt marginalmål och få fart på aktiekursen igen. Hur kartan ser ut gick bolaget igenom på måndagens kapitalmarknadsuppdatering, men vägen lär inte bli spikrak.

placera-redaktionellt-2020-Electrolux_700.png

20 mars, 2023

Förhoppningarna om att en snar lättnad kring insatskostnader och efterfrågeläget skulle börja synas i Electrolux utblick för 2023 kom ordentligt på skam när bolaget släppte sitt bokslut i början av februari. Istället tolkade många på aktiemarknaden bolagets försiktiga utsikter, kombinerat med en inställd utdelning, som ett säljläge och aktien dök.

Vinstprognoserna har sedan dess skruvats ned och aktien har fortsatt att falla. Kursen har de senaste dagarna rört sig kring de 115 kronor där aktien bottnade i höstas, innan en rejäl återhämtning skedde i slutet av 2022.

placera-redaktionellt-2021-LuxChart.JPG

Med de förutsättningarna var förväntningarna inte särskilt högt ställda när Electrolux vd Jonas Samuelson höll i en kapitalmarknadsuppdatering på måndagen.

Några nya finansiella mål eller nya marknadsutsikter bjöd han inte på. Det är fortfarande en rörelsemarginal på minst 6 procent över en cykel som är målet och med tanke på hur långt ifrån detta man är i den nordamerikanska verksamheten, där den justerade rörelsemarginalen var minus 10 procent i fjärde kvartalet, låg mycket fokus på vägen tillbaka till anständiga siffror i USA.

Det stora pågående besparingsprogrammet i koncernen är USA-tungt och det ska ge effekter på 4-5 miljarder kronor i år och totalt över 7 miljarder nästa år. Bättre effektivitet väntar när de stora och stökiga fabrikssammanslagningarna som gjorts i Nordamerika är klara.

Att växa i rätt kategorier med sina nya produkter är en annan byggsten för att komma upp i lönsamhet där borta.

placera-redaktionellt-2021-EluxCMDmargin.png

Skulle Nordamerika fortsätta att hacka är frågan hur stort tålamodet är på marknaden och om inte ett gammalt förslag att sälja USA-delen snart börjar luftas igen. Även om allt fler produkter bygger på globala moduler så är vitvarumarknaden på många sätt lokal.  

Den största delen av försäljningen i USA går dessutom under varumärket Frigidaire, medan Electrolux är ett mer nischat premiummärke. Efter att ha knoppat av både Husqvarna och Electrolux Professional finns ju också tidigare erfarenheter av delad vårdnad av ett varumärke om det skulle bli aktuellt.

Plan A, och förmodligen Plan B också, för Jonas Samuelson är dock att ta revansch och vända till vinst i Nordamerika och att visa att investeringarna man gjort i produktion och i nya produkter varit de rätta. Lyckas det så blir det ett effektivt sätt att försvara verksamhetens plats i koncernen.

placera-redaktionellt-2021-EluxCMDbrands.png

Ett annat viktigt lönsamhetsgrepp som Electrolux tryckte på under kapitalmarknadsdagen var en ökad försäljning på eftermarknaden (tillbehör, förbrukningsprodukter och reparationer). Här specificerar man rörelsemarginalen till att vara fyra gånger högre än i den traditionella vitvaruverksamheten vilket förstås gör det till ett lockande tillväxtområde.

En hög andel eftermarknad är inte sällan förklaringen till att framgångsrika industribolag har både hög lönsamhet och lojala kunder, men dynamiken i vitvarumarknaden för konsumenter är annorlunda och då mycket säljs via återförsäljare är det svårare att nå upp till särskilt stora tal. I dag är andelen runt 7 procent och målet är att nå 10 procent 2025 för att sedan fortsätta upp mot 15 procent.

placera-redaktionellt-2021-EluxCMDaftermarket.png

Hur ska man se på aktien då? Att den reagerade svagt positivt på måndagen handlade nog mer om låga förväntningar och förhoppningar om en bottenkänning snarare än att bolaget skickade signaler om att en stor ljusning står för dörren. Pressade konsumenter, en svag husmarknad, eftersläpningar i insatskostnaderna och ineffektiviteten i USA riskerar nämligen att bjuda fortsatt motvind.

Samtidigt går det inte att komma ifrån att aktien på nuvarande kurs är väldigt lågt värderad om man vågar tro att bolagets åtgärder biter och på en återgång till normal lönsamhet.

Med ett börsvärde som är nere på styvt 33 miljarder kronor och en helårsförsäljning i fjol på 135 miljarder kronor är p/s-talet nu låga 0,25. Skulle Electrolux återvända till 6-procentsmålet med nuvarande omsättningsnivå så innebär det en rörelsevinst på 8 miljarder.

Det kommer inte att hända i år och troligen inte nästa år heller men det är ett scenario där börsvärdet förstås inte skulle ligga kvar på nuvarande nivå och bara motsvara fyra gånger årsvinsten utan det skulle vara klart högre än så.

Varje tecken framöver som kan skapa trovärdighet kring att Electrolux tydligt rör sig i riktning mot 6-procentsmålet kommer att vara positivt för aktien. Sikten på marknaden är å andra sidan fortfarande ganska dålig och den som ger sig ut på bottenfiske bör vara utrustad med gott tålamod.

Husqvarna B

Senast

46,76

1 dag %

0,15%

1 dag

1 mån

1 år

Electrolux Professional B

Senast

59,50

1 dag %

0,00%
Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,01%

Senast

2 448,97

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.