Sandaltillverkarens initiala värderingen spås bli hela åtta miljarder dollar.
Senaste året omsatte Birkenstock 1,3 miljarder dollar och gjorde en rörelsevinst på motsvarande 433 miljoner dollar.
Omsättningen 2022 steg med 29 procent. Senaste året har bolaget investerat mycket i att utöka produktionen främst i Tyskland.
Att bolaget skulle noteras under hösten har tidigare varit känt men då har det spekulerats i en värdering på runt sex miljarder dollar.
Investmentbankerna JP Morgan och Goldman Sachs arbetar med att genomföra noteringen.
Bakom noteringen ligger att riskkapitalbolaget L Catterton som köpte majoriteten av Birkenstock 2021 vill göra en exit. För två år sedan värderades hela Birkenstock till fyra miljarder euro.
L Catterton i sin tur ägs av investeraren Catterton och av LVMHs riskkapitaldel.
Utöver L Catterton finns två familjemedlemmar från familjen Birkenstock kvar som minoritetsägare.
När det gäller Birkenstock arbetar ägarna på liknande sätt som man till exempel gjorde med tyska resväsketillverkaren Rimowa.
Ledningen tar ifrån många mindre handlare rätten att sälja produkterna, arbetar hårt med marknadsföring och höjer priserna kraftigt för att på så vis öka exklusiviteten.
Enligt ” Wirtschaftswoche” kommer 2000 tyska detaljhandlare snart inte längre att få rätt att sälja Birkenstocksandaler.
Successivt förvandlas Birkenstock till ett lyxmärke.
Birkenstocks historia började redan på 1700-talet.
Allt började i en liten tysk by vid namn Langenberg år 1774. En skomakare vid namn Johann Adam Birkenstock började tillverka och reparera skor för byborna.
Johann Adam Birkenstock
Hans sonson Konrad Birkenstock var den som började experimentera med fotbäddar som kunde hjälpa till att lindra smärta och stödja fotens naturliga form.
Under tidigt 1900-tal utvecklade Konrads son, Carl Birkenstock, den första fotbädden med en djup hälkopp för att ge optimalt stöd och avlastning för foten.
Det var dock inte förrän på 1960-talet som Birkenstock sandalerna började nå en bredare publik och blev ett modefenomen.
I samband med den ökande intresset för hälsosamma och bekväma skor blev Birkenstock populära bland ungdomar och hippies.
Under åren har Birkenstock fortsatt att utveckla sina produkter och expandera sitt sortiment.
Birkenstock producerar uteslutande sandaler och skor i Tyskland, Portugal och Spanien. Birkenstocks sandaler har sålts i USA sedan 1966. USA är bolagets största marknad.
Birkenstocks försäljning har under de senaste veckorna gynnats av stor exponering i den omtalade Barbiefilmen.
Sedan 2022 har det bara gjorts 150 börsintroduktioner i USA jämfört med 416 under 2021. Värdet på de 150 börsintroduktionerna har bara varit 19 miljarder dollar jämfört med det sammanlagda värdet 2021 som låg på 155,8 miljarder dollar.
Framför allt visar den förmodade börsintroduktionen i höst av Birkenstock att börsklimatet återigen har börjat ljusna efter en lång torrperiod.