APPLES NYA ANVÄNDARDATA-POLICY BAKOM 3KV-INBROMSNING
26 oktober, 2021
26 oktober, 2021
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det amerikanska sociala mediebolaget Facebooks intäkter har bromsat in som en konsekvens av Apples nya användardatapolicy, som satt en käpp i hjulet för annonsaffären, enligt delårsrapporten för det tredje kvartalet.
Resultatet i rapporten för det tredje kvartalet var starkare än väntat, men omsättningen kom in svagare än förväntat.
Facebooks vinst per aktie på 3:22 dollar (2:71) för tredje kvartalet 2021 var något bättre än analytikernas förväntningar, som var 3:17 dollar per aktie, enligt snittprognosen hos S&P Global Market Intelligence.
Omsättningen var 29 miljarder dollar (21,2) mot förväntade omsättningen 29,5 miljarder dollar, enligt S&P Global Market Intelligence.
Apple har sedan i april börjat kräva att appar frågar användare om de vill att information om app-användandningen ska spåras för att möjliggöra riktad annonsering. Denna obligatoriska fråga till användarna har medfört att det blivit svårare för annonsörer att målinrikta annonser till en bred publik och även att få pålitlig information om hur väl en annons har presterat.
Facebooks vd, Mark Zuckerberg, vittnar också om konkurrens från andra sociala medieappar som Tiktok, som framför allt är väldigt populära bland unga användare.
"Vi jobbar med att ombilda våra arbetslag för att tjäna unga användare snarare än att optimera för den äldre publiken", sade han under rapportkonferensen, enligt Wall Street Journal.
Antalet dagliga aktiva användare var i snitt 1,9 miljarder för september, vilket motsvarar en ökning om 6 procent jämfört med samma period i fjol. Antalet månatliga aktiva användare var 2,9 miljarder från och med den sista september, vilket också motsvarar en ökning om 6 procent under föregående års september.
För det fjärde kvartalet väntar Facebook sig en omsättning på mellan 31,5-34,0 miljarder. Prognosen reflekterar den fortsatt "signifikanta osäkerhet" som bolaget har i form av Apples ändrade integritetsregler, makroekonomiska faktorer samt covid-19-relaterade faktorer. Vidare spår bolaget att intäkter exklusive annonser kommer att minska jämfört med föregående års fjärde kvartal.
Analytiker väntade sig en omsättning på 34,8 miljarder i det fjärde kvartalet, enligt S&P Global Market Intelligence.
Aktien var inför rapporten upp 1,3 procent i den ordinarie handeln och steg därefter 1,8 procent i efterhandeln.
Joakim Rönning +46 8 5191 7930
Nyhetsbyrån Direkt
26 oktober, 2021
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det amerikanska sociala mediebolaget Facebooks intäkter har bromsat in som en konsekvens av Apples nya användardatapolicy, som satt en käpp i hjulet för annonsaffären, enligt delårsrapporten för det tredje kvartalet.
Resultatet i rapporten för det tredje kvartalet var starkare än väntat, men omsättningen kom in svagare än förväntat.
Facebooks vinst per aktie på 3:22 dollar (2:71) för tredje kvartalet 2021 var något bättre än analytikernas förväntningar, som var 3:17 dollar per aktie, enligt snittprognosen hos S&P Global Market Intelligence.
Omsättningen var 29 miljarder dollar (21,2) mot förväntade omsättningen 29,5 miljarder dollar, enligt S&P Global Market Intelligence.
Apple har sedan i april börjat kräva att appar frågar användare om de vill att information om app-användandningen ska spåras för att möjliggöra riktad annonsering. Denna obligatoriska fråga till användarna har medfört att det blivit svårare för annonsörer att målinrikta annonser till en bred publik och även att få pålitlig information om hur väl en annons har presterat.
Facebooks vd, Mark Zuckerberg, vittnar också om konkurrens från andra sociala medieappar som Tiktok, som framför allt är väldigt populära bland unga användare.
"Vi jobbar med att ombilda våra arbetslag för att tjäna unga användare snarare än att optimera för den äldre publiken", sade han under rapportkonferensen, enligt Wall Street Journal.
Antalet dagliga aktiva användare var i snitt 1,9 miljarder för september, vilket motsvarar en ökning om 6 procent jämfört med samma period i fjol. Antalet månatliga aktiva användare var 2,9 miljarder från och med den sista september, vilket också motsvarar en ökning om 6 procent under föregående års september.
För det fjärde kvartalet väntar Facebook sig en omsättning på mellan 31,5-34,0 miljarder. Prognosen reflekterar den fortsatt "signifikanta osäkerhet" som bolaget har i form av Apples ändrade integritetsregler, makroekonomiska faktorer samt covid-19-relaterade faktorer. Vidare spår bolaget att intäkter exklusive annonser kommer att minska jämfört med föregående års fjärde kvartal.
Analytiker väntade sig en omsättning på 34,8 miljarder i det fjärde kvartalet, enligt S&P Global Market Intelligence.
Aktien var inför rapporten upp 1,3 procent i den ordinarie handeln och steg därefter 1,8 procent i efterhandeln.
Joakim Rönning +46 8 5191 7930
Nyhetsbyrån Direkt
Analys
Aktier: Rekar och handel
Rapportperioden
Styrräntan
Försvarssektorn
Analys
Aktier: Rekar och handel
Rapportperioden
Styrräntan
Försvarssektorn
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 448,97