Musikströmningstjänsten Spotify förvärvar Chartable och Podsights, två podcastplattformar inom marknadsföring och annonser. Det framgår av ett pressmeddelande som publicerades under onsdagskvällen.

Någon köpeskilling har inte tillkännagivits.

Både Podsights och Chartable tillåter podcasters och nätverk att inkludera taggar i sina program, som används för att spåra vem som lyssnade på podcasten, om de tog del av en annons samt om de vidtog åtgärder när de hörde den.

Spotify uppger att de planerar använda Podsights teknologi även för sin musikplattform, inklusive ljudannonser, videoannonser och visningsannonser.

Vidare skriver The Verge att affären är viktig för Spotify, då de vill bli ledande inom annonser kopplat till sin plattform.

Spotify har under de senaste åren varit aktiva förvärvare av verksamheter kopplat till podcasts. Under 2020 förvärvade man annonsplattformen Megaphone och förra året köpte man Whooshkaa, Podz, Findaway och Locker Room, för att erbjuda och marknadsföra mer talat ljudinnehåll. Samtidigt har Spotify köpt rättigheter till flera podcasts som Joe Rogan, Gimlet, Parcast och The Ringer.

Jesper Ahlberg
Nyhetsbyrån Finwire

Ämnen i artikeln

Spotify

Senast

648,25

1 dag %

−1,07%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,01%

Senast

2 448,97

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.