Tillsynsmyndighet i Sydkorea undersöker Naver och Coupang efter vilseledande reklam


12 juli, 2022

Sydkoreas konkurrensmyndighet har påbörjat en undersökning av internetjätten Naver och e-handelsföretaget Coupang angående deras påstådda vilseledande reklam. Det skriver Korea Herald och hänvisar till källor.

Naver misstänks ha överdrivit mängden kreditkortspoäng på Naver-Hyundai-kortet med en vagt formulerad annons som syftar till att en användare kan få upp till 11,4 miljoner won, motsvarande 8 724 dollar per månad som en kontant belöning om vissa villkor uppfylls.

Bolaget anklagas också för att överdriva antalet användare av Naver Plus Membership som ger 5 procents rabatt på transaktioner som görs via Naver Pay.

Coupang blev också föremål för granskning efter att de satt högre priser för betalande användare med medlemskap. En användare med medlemskap ska få rabatt efter att ha betalt sin medlemsavgift, men uppgifter säger att icke-medlemmar ska ha fått samma förmåner.

Marcus Lindgren
Nyhetsbyrån Finwire

Ämnen i artikeln

Coupang A

Senast

26,00

1 dag %

1,44%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,01%

Senast

2 448,97

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.