STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) H&M-gruppen kommer att lägga ner Afound, en marknadsplats som sedan 2018 sålt koncernens egna samt externa varumärken.

Det framgår av ett pressmeddelande.

"Vid en utvärdering av Afounds nuvarande position ser vi inte tillräcklig efterfrågan, delvis på grund av att varumärken i allt högre grad väljer att använda sina egna kanaler för försäljning för att stärka sina kundrelationer. Detta har lett till det svåra men nödvändiga beslutet att avveckla Afound", skriver H&M.

Afound kommer att stänga senare i höst, och den pågående verksamheten kommer att fasas ut under de kommande månaderna.

Tidigt i Afounds satsning fanns planer på att expandera med butiker utanför Sverige i övriga Europa, planer som inte blev något av. För ungefär tre år sedan meddelade H&M-gruppen att alla fysiska Afound-butiker, då fem stycken på olika ställen i Sverige, skulle läggas ner men att Afound skulle finnas kvar online.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln


H&M B

Senast

138,90

1 dag %

1,50%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,01%

Senast

2 448,97

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.