Globala annonsintäkterna väntas passera 1 biljon dollar i år - Group M


9 december, 2024

De globala marknadsföringsutgifterna kommer att passera 1 biljon dollar i år, vilket är ett år tidigare än vad som tidigare prognostiserats för. Det framgår av en prognos från WPP-enheten Group M som Wall Street Journal tagit del av.

I juni förutspådde enheten att utgifterna skulle passera biljonsträcket först 2025, vilket även då var en revidering av en tidigare prognos om att detta skulle inträffa 2026.

Den nya prognosen från Group M pekar på att globala annonsintäkter kommer att stiga med 9,5 procent under 2024, upp från tidigare prognos om 7,8 procent. Detta efter att jättar som Google och Amazon sett enorma vinster under året. Detta skulle innebära att reklamintäkterna växte i snabbare takt på årsbasis än 2023 då intäkterna steg 8,4 procent.

Nils Lolk
Nyhetsbyrån Finwire

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.