KONSENSUS KVAR LÅNGT UNDER MÅLEN KOMMANDE TRE ÅR - INFRONT
17 februari, 09:31
17 februari, 09:31
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Analytikerna har dragit ned sina estimat på klädkoncernen H&M:s försäljning och resultat för de kommande två åren. Konsensus för de kommande tre åren ligger kvar långt under bolagets egna långsiktiga mål.
Det framgår av en sammanställning av 18 analytikers prognoser som Infront gjort efter H&M:s bokslutsrapport.
Analytikernas snittestimat för H&M:s rörelseresultat har sänkts med 4,4 procent för räkenskapsåret 2024/2025 och med 5,7 procent för 2025/2026, jämfört med förväntningarna inför bokslutsrapporten.
Samtidigt har försäljningsestimaten dragits ned med 0,9 procent respektive 1,2 procent för de kommande två räkenskapsåren.
Infronts konsensus ligger därmed fortfarande en bra bit under H&M:s långsiktiga mål om en försäljningstillväxt om minst 10 procent per år och en rörelsemarginal om ska överstiga 10 procent.
Enligt snittestimaten väntas H&M:s försäljningstillväxt, i lokal valuta, uppgå till omkring 3 procent per år för de kommande tre räkenskapsåren, fram till 2026/2027.
Rörelsemarginalen, som uppgick till 7,4 procent räkenskapsåret 2023/2024, väntas enligt Infronts konsensus öka till 8,0 procent innevarande räkenskapsår för att sedan öka successivt till 8,6 procent räkenskapsåret 2026/2027.
H&M-vd:n Daniel Ervér uppgav i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i samband med bokslutsrapporten att en ökad försäljning och en "normaliserad" bruttomarginal är en förutsättning för att H&M ska nå sitt mål om en rörelsemarginal på över 10 procent.
Enligt Infronts analytikersammanställning väntas H&M:s bruttomarginal ligga kvar på 53,4 procent innevarande räkenskapsår, samma nivå som föregående år. För de två efterföljande räkenskapsåren spås en marginell förbättring i bruttomarginalen, till 53,5 procent respektive 53,6 procent för 2025/2026 och 2026/2027.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
17 februari, 09:31
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Analytikerna har dragit ned sina estimat på klädkoncernen H&M:s försäljning och resultat för de kommande två åren. Konsensus för de kommande tre åren ligger kvar långt under bolagets egna långsiktiga mål.
Det framgår av en sammanställning av 18 analytikers prognoser som Infront gjort efter H&M:s bokslutsrapport.
Analytikernas snittestimat för H&M:s rörelseresultat har sänkts med 4,4 procent för räkenskapsåret 2024/2025 och med 5,7 procent för 2025/2026, jämfört med förväntningarna inför bokslutsrapporten.
Samtidigt har försäljningsestimaten dragits ned med 0,9 procent respektive 1,2 procent för de kommande två räkenskapsåren.
Infronts konsensus ligger därmed fortfarande en bra bit under H&M:s långsiktiga mål om en försäljningstillväxt om minst 10 procent per år och en rörelsemarginal om ska överstiga 10 procent.
Enligt snittestimaten väntas H&M:s försäljningstillväxt, i lokal valuta, uppgå till omkring 3 procent per år för de kommande tre räkenskapsåren, fram till 2026/2027.
Rörelsemarginalen, som uppgick till 7,4 procent räkenskapsåret 2023/2024, väntas enligt Infronts konsensus öka till 8,0 procent innevarande räkenskapsår för att sedan öka successivt till 8,6 procent räkenskapsåret 2026/2027.
H&M-vd:n Daniel Ervér uppgav i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i samband med bokslutsrapporten att en ökad försäljning och en "normaliserad" bruttomarginal är en förutsättning för att H&M ska nå sitt mål om en rörelsemarginal på över 10 procent.
Enligt Infronts analytikersammanställning väntas H&M:s bruttomarginal ligga kvar på 53,4 procent innevarande räkenskapsår, samma nivå som föregående år. För de två efterföljande räkenskapsåren spås en marginell förbättring i bruttomarginalen, till 53,5 procent respektive 53,6 procent för 2025/2026 och 2026/2027.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 517,96