Hedvig nästan halverar förlusten
Det digitala försäkringsbolaget Hedvig redovisar en ökad premievolym och en nästan halverad nettoförlust under 2024, jämfört med året innan.Resultatet efter skatt blev -79,3 miljoner kronor (-134,6)Pr
25 mars, 10:36
Det digitala försäkringsbolaget Hedvig redovisar en ökad premievolym och en nästan halverad nettoförlust under 2024, jämfört med året innan.Resultatet efter skatt blev -79,3 miljoner kronor (-134,6)Pr
25 mars, 10:36
Det digitala försäkringsbolaget Hedvig redovisar en ökad premievolym och en nästan halverad nettoförlust under 2024, jämfört med året innan.
Resultatet efter skatt blev -79,3 miljoner kronor (-134,6)
Premievolymen ökade med 26 procent till 336,4 miljoner kronor (275,6).
"I försäkringsbranschen är detta långt över snittet, samtliga svenska skadeförsäkringsbolag växte i jämförelse med 5,4 procent under 2024", kommenterar vd Jonas Billberg.
Premieintäkterna steg till 181,6 miljoner kronor (51,0).
Hedvigs totalkostnadsprocent, combined ratio, var 157 procent (403).
Skadeprocenten föll ner till 76 procent (129), vilket förklaras av "flera operationella förbättringsåtgärder".
Det innevarande året beskrivs ha startat starkt "mycket tack vare att vi inledde året med att lansera flera nivåer av vår hemförsäkringsprodukt, något som många av våra medlemmar har efterfrågat, säger Billberg.
Billberg har även intervjuats av Dagens industri i samband med rapporten, och där framhållit att bolaget sitter på en kassa på drygt 300 miljoner kronor.
”Vi har en stark kassa och en tydlig finansieringsplan med ägare”, sade han på en fråga om ifall bolaget behöver ta in mer kapital från ägarna får att kunna nå svarta siffror.
Hedvig, Mkr | 2024 | 2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 181,6 | 51,0 | 256,1% |
Nettoresultat | -79,3 | -134,6 |
Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se
Det digitala försäkringsbolaget Hedvig redovisar en ökad premievolym och en nästan halverad nettoförlust under 2024, jämfört med året innan.Resultatet efter skatt blev -79,3 miljoner kronor (-134,6)Pr
25 mars, 10:36
Det digitala försäkringsbolaget Hedvig redovisar en ökad premievolym och en nästan halverad nettoförlust under 2024, jämfört med året innan.
Resultatet efter skatt blev -79,3 miljoner kronor (-134,6)
Premievolymen ökade med 26 procent till 336,4 miljoner kronor (275,6).
"I försäkringsbranschen är detta långt över snittet, samtliga svenska skadeförsäkringsbolag växte i jämförelse med 5,4 procent under 2024", kommenterar vd Jonas Billberg.
Premieintäkterna steg till 181,6 miljoner kronor (51,0).
Hedvigs totalkostnadsprocent, combined ratio, var 157 procent (403).
Skadeprocenten föll ner till 76 procent (129), vilket förklaras av "flera operationella förbättringsåtgärder".
Det innevarande året beskrivs ha startat starkt "mycket tack vare att vi inledde året med att lansera flera nivåer av vår hemförsäkringsprodukt, något som många av våra medlemmar har efterfrågat, säger Billberg.
Billberg har även intervjuats av Dagens industri i samband med rapporten, och där framhållit att bolaget sitter på en kassa på drygt 300 miljoner kronor.
”Vi har en stark kassa och en tydlig finansieringsplan med ägare”, sade han på en fråga om ifall bolaget behöver ta in mer kapital från ägarna får att kunna nå svarta siffror.
Hedvig, Mkr | 2024 | 2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 181,6 | 51,0 | 256,1% |
Nettoresultat | -79,3 | -134,6 |
Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 517,96