Delårsrapport januari - juni 2025
7 augusti, 07:00
7 augusti, 07:00
Delårsrapport januari - juni 2025
”Under andra kvartalet 2025 fortsatte vi genomförandet av vår långsiktiga strategi, samtidigt som vi navigerade på en utmanande marknad.,” säger Vlad Suglobov, VD på G5 Entertainment. ”Intäkterna uppgick till 231,6 MSEK vilket, i jämförelse med samma kvartal föregående år, innebar en minskning med 20 procent räknat i SEK och med 11 procent räknat i USD. Minskningen om 1,7 procent jämfört med föregående kvartal var marginell räknat i USD, detta trots att andra kvartalet var ett säsongsmässigt svagare kvartal. Den förbättrade dynamiken jämfört med föregående kvartal drevs av en starkare utveckling för våra spel, särskilt Sherlock, samt av ökade investeringar i användarförvärv, UA, under kvartalet. Som ett resultat av detta ökade intäkterna för Sherlock, räknat i USD, sekventiellt med 2,4 procent från första till andra kvartalet. Jämfört med föregående år minskade Sherlock marginellt med cirka 3 procent under kvartalet, även detta i USD. Vi är glada över att kunna rapportera en ökning av vår bruttomarginal till 70,0 procent, vilket är vår hittills högsta marginalnivå. Ökningen drevs av den fortsatta tillväxten för G5 Store, som är vår kanal för direktförsäljning till kund. G5 Store växte, räknat i USD, med 38,5 procent jämfört med föregående år och med 8,4 procent i jämförelse med det föregående kvartalet. G5 Store bidrar nu med en växande andel av våra totala intäkter, den stöder marginaltillväxten och ger oss samtidigt starkare relationer med våra spelare. Under kvartalet har vi fortsatt att förbereda det tekniska ramverket (SDK) och dokumentationen för externa utvecklare, så att de ska kunna integrera och distribuera sina spel på G5 Store, med målsättningen att börja distribuera vissa externa spel på G5 Store innan årets slut. Framåt fokuserar vi på att leverera nya titlar från vår uppdaterade pipeline för spelutveckling, den vi kallar vår utvecklingstratt. Som vi meddelat tidigare förväntar vi oss att under andra halvåret släppa spelet Twilight Land globalt. Teamet arbetar också hårt för att med hjälp av utvecklingstratten som är utformad för att prioritera skalbarhet och kundlojalitet från redan tidiga skeden, få ut fler högkvalitativa spel på marknaden. Vi har en fortsatt stark tilltro till att vår tydliga och starka strategi kommer att lägga grunden för framtida tillväxt.”
April - juni 2025
Informationen är sådan som G5 Entertainment AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-08-07 07:00 CET.
Om G5 Entertainment
G5 Entertainment AB utvecklar och förlägger högkvalitativa free-to-play spel för smartphones, tablets och datorer som är familjevänliga, lätta att lära, och riktar sig till en bred publik av erfarna spelare. Koncernen publicerar sina spel genom G5 Store, Apple App Store, Google Play, Amazon Appstore och Microsoft Store. G5: s spelportfölj inkluderar ett antal populära titlar som Jewels of Rome®, Sherlock: Hidden Match-3 Cases, Jewels of the Wild West®, Hidden City®, Mahjong Journey® och The Secret Society®.
G5 Entertainment är, genom moderbolaget G5 Entertainment AB, noterat på Nasdaq Stockholms mid-cap segment med handelssymbolen G5EN.ST. Under sex år i rad har G5 Entertainment rankats av Deloitte som ett av de 50 snabbast växande techbolagen i Sverige och utsågs till en av Europas långsiktiga tillväxtmästare enlight The Financial Times.
Mer information om G5 Entertainment finns på: https://corporate.g5.com
För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Vlad Suglobov, VD, investor@g5.com
Stefan Wikstrand, CFO, +46 76 00 11 115
7 augusti, 07:00
Delårsrapport januari - juni 2025
”Under andra kvartalet 2025 fortsatte vi genomförandet av vår långsiktiga strategi, samtidigt som vi navigerade på en utmanande marknad.,” säger Vlad Suglobov, VD på G5 Entertainment. ”Intäkterna uppgick till 231,6 MSEK vilket, i jämförelse med samma kvartal föregående år, innebar en minskning med 20 procent räknat i SEK och med 11 procent räknat i USD. Minskningen om 1,7 procent jämfört med föregående kvartal var marginell räknat i USD, detta trots att andra kvartalet var ett säsongsmässigt svagare kvartal. Den förbättrade dynamiken jämfört med föregående kvartal drevs av en starkare utveckling för våra spel, särskilt Sherlock, samt av ökade investeringar i användarförvärv, UA, under kvartalet. Som ett resultat av detta ökade intäkterna för Sherlock, räknat i USD, sekventiellt med 2,4 procent från första till andra kvartalet. Jämfört med föregående år minskade Sherlock marginellt med cirka 3 procent under kvartalet, även detta i USD. Vi är glada över att kunna rapportera en ökning av vår bruttomarginal till 70,0 procent, vilket är vår hittills högsta marginalnivå. Ökningen drevs av den fortsatta tillväxten för G5 Store, som är vår kanal för direktförsäljning till kund. G5 Store växte, räknat i USD, med 38,5 procent jämfört med föregående år och med 8,4 procent i jämförelse med det föregående kvartalet. G5 Store bidrar nu med en växande andel av våra totala intäkter, den stöder marginaltillväxten och ger oss samtidigt starkare relationer med våra spelare. Under kvartalet har vi fortsatt att förbereda det tekniska ramverket (SDK) och dokumentationen för externa utvecklare, så att de ska kunna integrera och distribuera sina spel på G5 Store, med målsättningen att börja distribuera vissa externa spel på G5 Store innan årets slut. Framåt fokuserar vi på att leverera nya titlar från vår uppdaterade pipeline för spelutveckling, den vi kallar vår utvecklingstratt. Som vi meddelat tidigare förväntar vi oss att under andra halvåret släppa spelet Twilight Land globalt. Teamet arbetar också hårt för att med hjälp av utvecklingstratten som är utformad för att prioritera skalbarhet och kundlojalitet från redan tidiga skeden, få ut fler högkvalitativa spel på marknaden. Vi har en fortsatt stark tilltro till att vår tydliga och starka strategi kommer att lägga grunden för framtida tillväxt.”
April - juni 2025
Informationen är sådan som G5 Entertainment AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-08-07 07:00 CET.
Om G5 Entertainment
G5 Entertainment AB utvecklar och förlägger högkvalitativa free-to-play spel för smartphones, tablets och datorer som är familjevänliga, lätta att lära, och riktar sig till en bred publik av erfarna spelare. Koncernen publicerar sina spel genom G5 Store, Apple App Store, Google Play, Amazon Appstore och Microsoft Store. G5: s spelportfölj inkluderar ett antal populära titlar som Jewels of Rome®, Sherlock: Hidden Match-3 Cases, Jewels of the Wild West®, Hidden City®, Mahjong Journey® och The Secret Society®.
G5 Entertainment är, genom moderbolaget G5 Entertainment AB, noterat på Nasdaq Stockholms mid-cap segment med handelssymbolen G5EN.ST. Under sex år i rad har G5 Entertainment rankats av Deloitte som ett av de 50 snabbast växande techbolagen i Sverige och utsågs till en av Europas långsiktiga tillväxtmästare enlight The Financial Times.
Mer information om G5 Entertainment finns på: https://corporate.g5.com
För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Vlad Suglobov, VD, investor@g5.com
Stefan Wikstrand, CFO, +46 76 00 11 115
Analys
Novo Nordisk
Bostadsmarknaden
Trumps handelskrig
Inflationen
Fonder
Aktieråd
Analys
Novo Nordisk
Bostadsmarknaden
Trumps handelskrig
Inflationen
Fonder
Aktieråd
1 DAG %
Senast
Nyfosa
8 augusti, 16:35
Nyfosas VD köper aktier
Truecaller
8 augusti, 16:14
Vi lockas av Truecallers starka siffror
Avanza Bank Holding
8 augusti, 16:04
Tekniska problem för Avanza
Castellum
8 augusti, 14:33
Här är börsens mest blankade aktier – Hexatronic i topp
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 602,98