H & M Hennes & Mauritz AB Niomånadersrapport 2025
25 september, 08:00
25 september, 08:00
H & M Hennes & Mauritz AB Niomånadersrapport 2025
Tredje kvartalet (1 juni 2025 — 31 augusti 2025)
Nio månader (1 december 2024 — 31 augusti 2025)
”Vi tar ytterligare steg i rätt riktning. Genom ett starkare kunderbjudande, en förbättrad bruttomarginal och god kostnadskontroll, har vi stärkt rörelseresultatet med 40 procent jämfört med samma kvartal förra året, samtidigt som vi har minskat varulagret.” säger Daniel Ervér, vd.
1. Se not 5
Kommentar av Daniel Ervér, vd
Den positiva försäljningstrenden fortsatte i tredje kvartalet. Försäljningen ökade med 2 procent i lokala valutor under perioden samtidigt som antalet butiker har minskat med 4 procent vid utgången av kvartalet jämfört med motsvarande tidpunkt förra året.
Genom ett starkare kunderbjudande, en förbättrad bruttomarginal och god kostnadskontroll har vi stärkt rörelseresultatet jämfört med samma kvartal förra året. Resultatökningen visar att vi är på rätt väg genom de framsteg vi har gjort i vår plan.
Det speglas även i det mottagande vi fick när vi lanserade H&M i Brasilien i augusti. Med H&M-varumärkets globala styrka och ett lokalt relevant kunderbjudande har vi tagit ett viktigt kliv in på en stor modemarknad. Vi ser god potential att växa både i Brasilien och i övriga Latinamerika.
I september öppnade vi en ny flaggskeppsbutik i Le Marais i Paris, med ett särskilt kurerat sortiment, presentation och inredningskoncept. Det är ett bra exempel på hur vi utvecklar kundupplevelsen, men också stärker vårt varumärke. Ytterligare ett exempel är uppgraderingen av vår digitala butik som rullades ut tidigare i år. Vi får positiv respons från våra kunder och ser att den digitala butiken har varit ett viktigt bidrag till den lönsamma tillväxten i kvartalet. Vi fortsätter med fullt fokus att uppdatera en stor del av våra butiker globalt, med förbättringar i layout, presentation och teknik för att ytterligare stärka kundupplevelsen, samtidigt som de fysiska och digitala kanalerna förstärker och kompletterar varandra.
I en fortsatt osäker omvärld med återhållsamma konsumenter fokuserar vi alla i H&M-gruppen konsekvent på vårt kunderbjudande – att alltid ge bästa värde för pengarna. Vår starka kultur, tillsammans med god kostnadskontroll och flexibilitet, gör att vi kan fortsätta bygga en stabil grund för långsiktig, lönsam och hållbar tillväxt i en alltmer komplex omvärld, samtidigt som vi tar ytterligare viktiga steg mot våra ambitiösa hållbarhetsmål.
Kommunikation i samband med niomånadersrapport
Niomånadersrapporten, 1 december 2024 – 31 augusti 2025, publiceras kl. 08.00 CEST den 25 september 2025, följt av en telefonkonferens som hålls kl. 09.00 CEST för finansmarknad och media där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. Telefonkonferensen hålls på engelska.
För inloggningsuppgifter vänligen registrera er på: https://app.webinar.net/AyMP5R65YbW
För bokning av intervjuer för media i samband med niomånadersrapporten den 25 september 2025, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.
Kontakt
Joseph Ahlberg, IR-chef 073-465 93 92
Daniel Ervér, vd 08-796 55 00 (växel)
Adam Karlsson, finanschef 08-796 55 00 (växel)
H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220
För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.
Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 25 september 2025 kl. 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
H & M HENNES & MAURITZ AB (PUBL) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Koncernens varumärken är H&M (inklusive H&M HOME, H&M Move och H&M Beauty), COS, Weekday (inklusive Cheap Monday och Monki), & Other Stories, ARKET, Singular Society och Sellpy. I koncernen ingår också ett flertal ventures. Ytterligare information finns på hmgroup.com.
25 september, 08:00
H & M Hennes & Mauritz AB Niomånadersrapport 2025
Tredje kvartalet (1 juni 2025 — 31 augusti 2025)
Nio månader (1 december 2024 — 31 augusti 2025)
”Vi tar ytterligare steg i rätt riktning. Genom ett starkare kunderbjudande, en förbättrad bruttomarginal och god kostnadskontroll, har vi stärkt rörelseresultatet med 40 procent jämfört med samma kvartal förra året, samtidigt som vi har minskat varulagret.” säger Daniel Ervér, vd.
1. Se not 5
Kommentar av Daniel Ervér, vd
Den positiva försäljningstrenden fortsatte i tredje kvartalet. Försäljningen ökade med 2 procent i lokala valutor under perioden samtidigt som antalet butiker har minskat med 4 procent vid utgången av kvartalet jämfört med motsvarande tidpunkt förra året.
Genom ett starkare kunderbjudande, en förbättrad bruttomarginal och god kostnadskontroll har vi stärkt rörelseresultatet jämfört med samma kvartal förra året. Resultatökningen visar att vi är på rätt väg genom de framsteg vi har gjort i vår plan.
Det speglas även i det mottagande vi fick när vi lanserade H&M i Brasilien i augusti. Med H&M-varumärkets globala styrka och ett lokalt relevant kunderbjudande har vi tagit ett viktigt kliv in på en stor modemarknad. Vi ser god potential att växa både i Brasilien och i övriga Latinamerika.
I september öppnade vi en ny flaggskeppsbutik i Le Marais i Paris, med ett särskilt kurerat sortiment, presentation och inredningskoncept. Det är ett bra exempel på hur vi utvecklar kundupplevelsen, men också stärker vårt varumärke. Ytterligare ett exempel är uppgraderingen av vår digitala butik som rullades ut tidigare i år. Vi får positiv respons från våra kunder och ser att den digitala butiken har varit ett viktigt bidrag till den lönsamma tillväxten i kvartalet. Vi fortsätter med fullt fokus att uppdatera en stor del av våra butiker globalt, med förbättringar i layout, presentation och teknik för att ytterligare stärka kundupplevelsen, samtidigt som de fysiska och digitala kanalerna förstärker och kompletterar varandra.
I en fortsatt osäker omvärld med återhållsamma konsumenter fokuserar vi alla i H&M-gruppen konsekvent på vårt kunderbjudande – att alltid ge bästa värde för pengarna. Vår starka kultur, tillsammans med god kostnadskontroll och flexibilitet, gör att vi kan fortsätta bygga en stabil grund för långsiktig, lönsam och hållbar tillväxt i en alltmer komplex omvärld, samtidigt som vi tar ytterligare viktiga steg mot våra ambitiösa hållbarhetsmål.
Kommunikation i samband med niomånadersrapport
Niomånadersrapporten, 1 december 2024 – 31 augusti 2025, publiceras kl. 08.00 CEST den 25 september 2025, följt av en telefonkonferens som hålls kl. 09.00 CEST för finansmarknad och media där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. Telefonkonferensen hålls på engelska.
För inloggningsuppgifter vänligen registrera er på: https://app.webinar.net/AyMP5R65YbW
För bokning av intervjuer för media i samband med niomånadersrapporten den 25 september 2025, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.
Kontakt
Joseph Ahlberg, IR-chef 073-465 93 92
Daniel Ervér, vd 08-796 55 00 (växel)
Adam Karlsson, finanschef 08-796 55 00 (växel)
H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220
För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.
Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 25 september 2025 kl. 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
H & M HENNES & MAURITZ AB (PUBL) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Koncernens varumärken är H&M (inklusive H&M HOME, H&M Move och H&M Beauty), COS, Weekday (inklusive Cheap Monday och Monki), & Other Stories, ARKET, Singular Society och Sellpy. I koncernen ingår också ett flertal ventures. Ytterligare information finns på hmgroup.com.
Fonder
Bostadsmarknaden
Aktieråd
Fonder
Bostadsmarknaden
Aktieråd
1 DAG %
Senast
Serieförvärvare
Igår, 07:59
Förvaltaren tror på serieförvärvarna: "Äger mer aktier nu än vid notering"
Verisure
Igår, 07:30
Analys: Säkert att teckna larmjätten
Stockholmsbörsen
3 oktober, 17:50
Stockholmsbörsen avslutar veckan i dur
USA-börserna
3 oktober, 16:30
Uppåt på Wall Street – trots stängd statsapparat
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 728,97