I frågestunden efter Alfa Lavals resultatpresentation för det andra kvartalet meddelade bolaget att man räknar med sekventiellt högre efterfrågan i Energy-divisionen under tredje kvartalet, trots att perioden normalt präglas av säsongsmässig svaghet.

Vd Tom Erixon förklarade den positiva guidningen med att orderutfallet i Q2 blev något lägre än förväntat, med en viss eftersläpning som nu väntas slå igenom i order under Q3. Han lyfte även fram ett fortsatt sunt efterfrågeläge i flera av divisionens slutmarknader.

På frågan om hur årets nedgång i fartygsbeställningar påverkar Marine-divisionens framtid betonade Erixon att det är fartygens leveransscheman, inte orderteckning, som driver intäkterna. Han beskrev leveransvisibiliteten fram till 2026 som den starkaste under sin tid som vd.

Samtidigt pekade han på ökad lönsamhet i offshoreverksamheten samt nya tillväxtområden som vinddrivna system, multi-fuel och aquaculture som stöd för en fortsatt stabil utveckling i divisionen. Däremot räknar bolaget inte med att upprepa fjolårets orderintag på 30 miljarder kronor.

För Food & Water-divisionen låg fokus på säsongseffekter som förklaring till den svagare guidningen inför tredje kvartalet. Aktiviteten hos både installatörer och distributörer minskar normalt under sommaren, enligt bolaget. Erixon tillade att ett större projekt om 30 miljoner dollar bokades i Q2, vilket inte väntas upprepas i Q3, och därmed påverkar jämförelsen.

Alfa Laval meddelade även att man upphör med att lämna formell valutaguidning i kvartalsrapporterna. På frågan om detta förklarade Erixon att den höga volatiliteten, särskilt kopplad till USA-dollarn, gör det omöjligt att ge tillförlitliga prognoser.

Oskar Landin
oskar.landin@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Ämnen i artikeln

Alfa Laval

Senast

425,90

1 dag %

−0,09%

1 dag

1 mån

1 år

Rapportperioden

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.