E-handelsjätten Amazon har höjt priset på lågkostnadsvaror sedan Trump första gången annonserade tullar mot omvärlden, enligt en analys av 2 500 varor genomförd av Wall Street Journal.

Priset på de 2 500 produkterna inkluderade lågkostnadsvaror, exempelvis deodorant och proteindryck, har i genomsnitt ökats med 5,2 procent mellan 20 januari och 1 juli, enligt data från Traject Data.

Av dessa har priset höjts på 1 200 varor. E-handelsjätten uppgav under april att priserna skulle hållas oförändade. Priset på samma korg av varor hade på Walmart istället sjunkit med 2 procent under perioden.

Flera leverantörer har uppgett att de inte höjt priserna på varorna inkluderade i studien. Amazon har svarat med att urvalet av produkter inte representerar priser generellt.

Leo Luthander
leo.luthander@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Läs mer på Finwire

Ämnen i artikeln

Amazon.com

Senast

232,23

1 dag %

1,73%

1 dag

1 mån

1 år

Rapportperioden

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.