STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bank of Japans styrränta bör höjas med 25 punkter med några månaders mellanrum tills den når omkring 2 procent.

Det sade centralbanksledamoten Naoki Tamura, skriver Bloomberg News.

"Det jag ser som huvudscenariot är att höja räntan med en kvarts procentenhet med några månaders mellanrum mot den neutrala räntenivån på 2 procent", sade Tamura i ett tal på torsdagen.

Tamura, som tillhör de mest hökaktiga ledamöterna i centralbankens direktion, anser att räntehöjningarna bör gå ännu snabbare om inflationsriskerna ökar.

"Om uppåtriskerna för inflationen blir mer sannolika anser jag att det är nödvändigt att utan tvekan öka takten i räntehöjningarna", sade han.

Bank of Japan höjde förra veckan styrräntan till 1 procent, den högsta nivån sedan 1995. Enligt Tamura behöver räntan på sikt närma sig den neutrala nivån, som centralbanken uppskattar till mellan 1,1 och 2,5 procent.

Samtidigt väntar de flesta bedömare sig nästa räntehöjning först senare i år. Centralbankschefen Kazuo Ueda har sagt att ytterligare beslut kommer att bero på utvecklingen för ekonomin och inflationen.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån