LANSERAR BOOZT FÖRETAGSGÅVOR SOM NYTT AFFÄRSOMRÅDE (NY)
20 november, 14:48
20 november, 14:48
(Tillägg: från stycke sex)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) E-handelsbolaget Boozt ger sig in på marknaden för företagsgåvor med lanseringen av ett nytt affärsområde – Boozt Företagsgåvor.
Det framgår av ett pressmeddelande.
"Boozt Företagsgåvor erbjuder en dedikerad tjänst anpassad efter företagskundernas behov i hela Norden. Lösningen omfattar gåvor för en rad olika tillfällen – från medarbetaruppskattning, onboarding och milstolpar till partnersamarbeten och säsongsbetonade behov", heter det.
Affärsområdet kommer att utvecklas löpande i nära samarbete med företagskunder och offentliga organisationer.
"Boozt ser en långsiktig potential i att bli Nordens ledande leverantör av företagsgåvor", uppger bolaget vidare.
Enligt Rasmus Fermann, chef för affärsområdet, kommer Boozt Företagsgåvor att vara lönsamt från start. Bolaget kommer att mjukstarta i Sverige och Danmark under 2026 som bolaget ser som ett ”läroår”. Från och med 2027 är planen att rulla ut affärsområdet i resten av Norden.
”Självklart kommer det vara lönsamt från start, annars hade vi inte gjort det. Vi vet hur vi ska ta marginal på det vi säljer från vår e-handlarverksamhet inom Boozt", säger Rasmus Fermann till Nyhetsbyrån Direkt.
Vilka förhoppningar och mål Boozt har för det nya affärsområdet vill Rasmus Fermann inte dela med sig av.
”Självklart har vi mål, men just nu väljer vi att hålla det för oss själva”, säger han.
I pressmeddelandet skriver ni att ni ser en långsiktig potential i att bli Nordens ledande leverantör av företagsgåvor. Hur lång tid kommer det ta?
"Om du jämför med Danmark finns det några riktigt mogna aktörer där, så där ser vi en starkare konkurrens. I Sverige finns det många mindre aktörer på gåvomarknaden. Jag säger inte att vi kommer att göra det nästa år, men vi siktar på att göra det inom de första tre åren."
Givet konkurrenssituationen förväntar sig Boozt att lättare kunna ta marknadsandelar i Sverige, enligt affärsområdeschefen.
Kommer ni titta på att konsolidera marknaden i Sverige genom förvärv?
"Nej, inte i nuläget. Vi vet hur man gör det här, så vi behöver inte göra några förvärv. Vi går ut med höga ambitioner, men nästa år blir ett läroår", säger han och är noga med att poängtera att man inte kan inte jämföra den svenska och danska gåvomarknaden och att bolaget kommer använda 2026 för att bättre lära sig marknaden.
Marknaden för företagsgåvor uppskattas omsätta 8–10 miljarder kronor 2024 i Danmark och Sverige, enligt Boozt. Det är dock inte en marknad i tillväxt som lockar in bolaget.
"Vi gör inte detta för att vi förväntar oss att marknaden ska växa, jag tror att den kommer att vara mer eller mindre densamma i år. För oss handlar det mer om att ta marknadsandelar och sedan, förhoppningsvis, eftersom vi går in på marknaden, öppna upp för företag som vill ge sina anställda gåvor med våra lösningar, och det är det vi siktar på."
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
20 november, 14:48
(Tillägg: från stycke sex)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) E-handelsbolaget Boozt ger sig in på marknaden för företagsgåvor med lanseringen av ett nytt affärsområde – Boozt Företagsgåvor.
Det framgår av ett pressmeddelande.
"Boozt Företagsgåvor erbjuder en dedikerad tjänst anpassad efter företagskundernas behov i hela Norden. Lösningen omfattar gåvor för en rad olika tillfällen – från medarbetaruppskattning, onboarding och milstolpar till partnersamarbeten och säsongsbetonade behov", heter det.
Affärsområdet kommer att utvecklas löpande i nära samarbete med företagskunder och offentliga organisationer.
"Boozt ser en långsiktig potential i att bli Nordens ledande leverantör av företagsgåvor", uppger bolaget vidare.
Enligt Rasmus Fermann, chef för affärsområdet, kommer Boozt Företagsgåvor att vara lönsamt från start. Bolaget kommer att mjukstarta i Sverige och Danmark under 2026 som bolaget ser som ett ”läroår”. Från och med 2027 är planen att rulla ut affärsområdet i resten av Norden.
”Självklart kommer det vara lönsamt från start, annars hade vi inte gjort det. Vi vet hur vi ska ta marginal på det vi säljer från vår e-handlarverksamhet inom Boozt", säger Rasmus Fermann till Nyhetsbyrån Direkt.
Vilka förhoppningar och mål Boozt har för det nya affärsområdet vill Rasmus Fermann inte dela med sig av.
”Självklart har vi mål, men just nu väljer vi att hålla det för oss själva”, säger han.
I pressmeddelandet skriver ni att ni ser en långsiktig potential i att bli Nordens ledande leverantör av företagsgåvor. Hur lång tid kommer det ta?
"Om du jämför med Danmark finns det några riktigt mogna aktörer där, så där ser vi en starkare konkurrens. I Sverige finns det många mindre aktörer på gåvomarknaden. Jag säger inte att vi kommer att göra det nästa år, men vi siktar på att göra det inom de första tre åren."
Givet konkurrenssituationen förväntar sig Boozt att lättare kunna ta marknadsandelar i Sverige, enligt affärsområdeschefen.
Kommer ni titta på att konsolidera marknaden i Sverige genom förvärv?
"Nej, inte i nuläget. Vi vet hur man gör det här, så vi behöver inte göra några förvärv. Vi går ut med höga ambitioner, men nästa år blir ett läroår", säger han och är noga med att poängtera att man inte kan inte jämföra den svenska och danska gåvomarknaden och att bolaget kommer använda 2026 för att bättre lära sig marknaden.
Marknaden för företagsgåvor uppskattas omsätta 8–10 miljarder kronor 2024 i Danmark och Sverige, enligt Boozt. Det är dock inte en marknad i tillväxt som lockar in bolaget.
"Vi gör inte detta för att vi förväntar oss att marknaden ska växa, jag tror att den kommer att vara mer eller mindre densamma i år. För oss handlar det mer om att ta marknadsandelar och sedan, förhoppningsvis, eftersom vi går in på marknaden, öppna upp för företag som vill ge sina anställda gåvor med våra lösningar, och det är det vi siktar på."
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
Investmentbolagen
Försvarsboomen
Analyser
Försvarsboomen
Analyser
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 725,35