FÖRVÄNTAR SIG LÖNSAM FÖRSÄLJNINGSTILLVÄXT 1H ENL VD
7 maj, 07:50
7 maj, 07:50
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta förväntar sig att det första halvåret kommer att visa på en "tydligt" lönsam försäljningstillväxt efter en rejäl lönsamhetsförbättring i det första kvartalet. Den sena påsken hade samtidigt en påverkan på försäljningen i det första kvartalet.
Det uppger vd Katarina Tell i rapportens vd-ord.
Cloettas organiska försäljning minskade under kvartalet med -1,1 procent, där valutakurseffekter stod för -0,5 procent och avyttringen av varumärket Nutisal belastade med -1,0 procent, vilket totalt motsvarade ett omsättningstapp om 2,6 procent.
Den organiska tillväxten påverkades främst av en förskjutning av försäljningen till det andra kvartalet då påsken inföll i mitten av april 2025, jämfört med mars föregående år.
Försäljningen påverkades också till följd av att Cloetta har reducerat antalet produkter i lager (SKU) med lägre lönsamhet samt avslutat några utvalda, mindre lönsamma kontraktstillverkningsavtal, som ett led i att optimera bolagets produktportfölj.
”Vi förväntar oss att det första halvåret kommer att visa tydlig lönsam försäljningstillväxt och att vi under det andra halvåret kommer att närma oss vårt nya och förhöjda långsiktiga mål om 3–4 procent”, uppger Katarina Tell.
Vd:n uppger vidare att Cloetta har sett en volymförskjutning från chokladkategorin till andra godistyper till följd av ökade priser på choklad. I kvartalet stärktes Cloettas portfölj med Pastiller & Tuggummi ytterligare genom lanseringen av bolagets pastillvarumärke Mynthon på nya skandinaviska marknader – vilket har visat på ”en lovande start”, enligt Cloetta-chefen.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
7 maj, 07:50
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta förväntar sig att det första halvåret kommer att visa på en "tydligt" lönsam försäljningstillväxt efter en rejäl lönsamhetsförbättring i det första kvartalet. Den sena påsken hade samtidigt en påverkan på försäljningen i det första kvartalet.
Det uppger vd Katarina Tell i rapportens vd-ord.
Cloettas organiska försäljning minskade under kvartalet med -1,1 procent, där valutakurseffekter stod för -0,5 procent och avyttringen av varumärket Nutisal belastade med -1,0 procent, vilket totalt motsvarade ett omsättningstapp om 2,6 procent.
Den organiska tillväxten påverkades främst av en förskjutning av försäljningen till det andra kvartalet då påsken inföll i mitten av april 2025, jämfört med mars föregående år.
Försäljningen påverkades också till följd av att Cloetta har reducerat antalet produkter i lager (SKU) med lägre lönsamhet samt avslutat några utvalda, mindre lönsamma kontraktstillverkningsavtal, som ett led i att optimera bolagets produktportfölj.
”Vi förväntar oss att det första halvåret kommer att visa tydlig lönsam försäljningstillväxt och att vi under det andra halvåret kommer att närma oss vårt nya och förhöjda långsiktiga mål om 3–4 procent”, uppger Katarina Tell.
Vd:n uppger vidare att Cloetta har sett en volymförskjutning från chokladkategorin till andra godistyper till följd av ökade priser på choklad. I kvartalet stärktes Cloettas portfölj med Pastiller & Tuggummi ytterligare genom lanseringen av bolagets pastillvarumärke Mynthon på nya skandinaviska marknader – vilket har visat på ”en lovande start”, enligt Cloetta-chefen.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
Styrräntan
Analys
Rapportperioden
Försvarssektorn
Styrräntan
Analys
Rapportperioden
Försvarssektorn
Nimbus Group
Igår, 14:52
Analys: Ingen medvind för Nimbus
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 449,20