STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta förväntar sig att det första halvåret kommer att visa på en "tydligt" lönsam försäljningstillväxt efter en rejäl lönsamhetsförbättring i det första kvartalet. Den sena påsken hade samtidigt en påverkan på försäljningen i det första kvartalet.

Det uppger vd Katarina Tell i rapportens vd-ord.

Cloettas organiska försäljning minskade under kvartalet med -1,1 procent, där valutakurseffekter stod för -0,5 procent och avyttringen av varumärket Nutisal belastade med -1,0 procent, vilket totalt motsvarade ett omsättningstapp om 2,6 procent.

Den organiska tillväxten påverkades främst av en förskjutning av försäljningen till det andra kvartalet då påsken inföll i mitten av april 2025, jämfört med mars föregående år.

Försäljningen påverkades också till följd av att Cloetta har reducerat antalet produkter i lager (SKU) med lägre lönsamhet samt avslutat några utvalda, mindre lönsamma kontraktstillverkningsavtal, som ett led i att optimera bolagets produktportfölj.

”Vi förväntar oss att det första halvåret kommer att visa tydlig lönsam försäljningstillväxt och att vi under det andra halvåret kommer att närma oss vårt nya och förhöjda långsiktiga mål om 3–4 procent”, uppger Katarina Tell.

Vd:n uppger vidare att Cloetta har sett en volymförskjutning från chokladkategorin till andra godistyper till följd av ökade priser på choklad. I kvartalet stärktes Cloettas portfölj med Pastiller & Tuggummi ytterligare genom lanseringen av bolagets pastillvarumärke Mynthon på nya skandinaviska marknader – vilket har visat på ”en lovande start”, enligt Cloetta-chefen.

Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Cloetta

Senast

32,44

1 dag %

3,05%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,72%

Senast

2 449,20

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.