STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Konsumentombudsmannen, KO, kräver i en grupptalan i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) pengarna tillbaka för 50.000 svenska privatleasingkunder hos norska storbanken DNB.

Totalt handlar kravet om miljardbelopp, skriver KO i ett pressmeddelande.

Bakgrunden är att DNB tillsammans med bilhandlare har marknadsfört bankens månadskostnad för privatleasningen som fast, med allt inkluderat förutom drivmedel, vägtrafikskatt och eventuella böter. Trots detta har banken utnyttjat ett prisjusteringsvillkor för att höja priset i takt med stigande räntor.

Patent- och marknadsdomstolen har slagit fast att prisjusteringsvillkoret är oskäligt. KO hävdar med stöd av EU-domstolens praxis att villkoret även är ogiltigt, och att kunderna därför har rätt att få tillbaka inbetalda pengar.

"Sammantaget har banken överdebiterat konsumenterna med miljardbelopp", skriver KO.

KO beskriver en grupptalan i ARN som en mycket ovanlig åtgärd. De konsumenter som omfattas av grupptalan är de som från 2020 till februari 2023 tecknade privatleasingavtal med DNB och där banken har höjt hyran genom att använda det ogiltiga villkoret, skriver KO.

David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

DNB Bank

Senast

274,40

1 dag %

−0,15%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån