ZYN-BRIST FÖRHOPPNINGSVIS LÖST UNDER H2 – VD
7 augusti, 09:14
7 augusti, 09:14
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Haypp Group, en onlinebaserad återförsäljare inom snus och tobaksfritt snus, rapporterade en krympande omsättning för det andra kvartalet. Justerat för påsken och en del andra faktorer var tillväxten dock 17 procent, vilket vd Gavin O'Dowd är nöjd med. Han uppger vidare att den långdragna Zyn-bristen förhoppningsvis kommer vara ett minne blott under det andra halvåret.
"Om vi justerar för påsken ligger den organiska tillväxten på omkring 20 procent, vilket är i linje med tidigare kvartal och ungefär samma som vi sett under de senaste tolv månaderna", säger han i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Utöver påsken pekar Haypp på bristen på Zyn i USA, avvecklingen av tobak och stängningar på delstatsnivå som anledningar till den rapporterade omsättningsminskningen.
Avvecklingen av tobaksverksamheten inleddes under det tredje kvartalet i fjol och kommer vara ute ur systemet från och med nästa kvartal, i linje med tidigare besked.
En positiv aspekt för bolaget var annars den tydliga ökningen av bruttomarginalen som ökade från 14,3 procent av intäkterna för ett år sedan till 19,2 procent i det andra kvartalet.
Sedan det andra halvåret 2024 har Haypps bruttomarginal trendat stadigt uppåt i varje kvartal till dagens 19,2 procent. I det tredje kvartalet i fjol var bruttomarginalen 14,3 procent, medan bruttomarginalen uppgick till 17,1 procent i det fjärde kvartalet och 18,5 procent i årets första kvartal.
"Det är ett bevis på det vi har sagt i flera år – ju större vi blir, desto mer kan vi frigöra stordriftsfördelar längs vägen", säger Gavin O'Dowd som uppger att dagens nivå på bruttomarginalen är "relativt säker."
"Det vi har sagt är att möjligheterna i USA är så stora att vi eventuellt kommer att investera ännu mer där över tid, särskilt vad gäller marknadsföring och overhead", säger Haypp-chefen.
I samband med bolagets kapitalmarknadsdag i april i år var Gavin O-Dowd tydlig med att tillväxt kommer att prioriteras över lönsamhet, och investeringar kan således i stället komma att göra avtryck på bolagets rörelsemarginal.
Haypps justerade rörelsemarginal ökade till 4,2 procent (3,7) i det andra kvartalet, vilket är inom, men i den nedre delen av bolagets finansiella mål om en rörelsemarginal på 5,5 procent ±150 punkter. Värt att ha i åtanke är att bolagets finansiella mål är satta för 2028.
I sitt vd-ord skriver Gavin O'Dowd att leveransbegränsningarna från marknadsledaren Zyn har lösts men att nya varianter tillsammans tagit cirka 10 procentenheter av den totala marknaden för nikotinpåsar och svarar nu för en marknadsandel på 15 procent, en siffra som skvallrar om Zyns fortsatta dominans.
"Det jag säger i vd-ordet är att bristen på Zyn på marknaden som helhet håller på att lösas, och vi förväntar oss att det är helt löst någon gång under det andra halvåret även för vår del."
Vd:n vill inte säga något om inledningen av det tredje kvartalet annat än att branschen fortsätter att röra sig framåt i "väntad takt" och att det är "business as usual."
Antalet aktiva kunder i det andra kvartalet minskade till 536.000 (591.000) under perioden, vilket enligt vd:n påverkades något av påskeffekten – men framför allt av den tidigare Zyn-bristen.
"Q2 2024 var inte ett normalt kvartal vad gäller nykundsintag. Det var då Zyn försvann från den amerikanska marknaden, och vi hade enormt många kunder som kom till vår plattform och vi tvingades sätta köpgränser. Du kan se ett tydligt uppsving mellan Q1 och Q2 i siffrorna, och det börjar nu jämnas ut när vi går in i 2025", säger vd:n.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
7 augusti, 09:14
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Haypp Group, en onlinebaserad återförsäljare inom snus och tobaksfritt snus, rapporterade en krympande omsättning för det andra kvartalet. Justerat för påsken och en del andra faktorer var tillväxten dock 17 procent, vilket vd Gavin O'Dowd är nöjd med. Han uppger vidare att den långdragna Zyn-bristen förhoppningsvis kommer vara ett minne blott under det andra halvåret.
"Om vi justerar för påsken ligger den organiska tillväxten på omkring 20 procent, vilket är i linje med tidigare kvartal och ungefär samma som vi sett under de senaste tolv månaderna", säger han i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Utöver påsken pekar Haypp på bristen på Zyn i USA, avvecklingen av tobak och stängningar på delstatsnivå som anledningar till den rapporterade omsättningsminskningen.
Avvecklingen av tobaksverksamheten inleddes under det tredje kvartalet i fjol och kommer vara ute ur systemet från och med nästa kvartal, i linje med tidigare besked.
En positiv aspekt för bolaget var annars den tydliga ökningen av bruttomarginalen som ökade från 14,3 procent av intäkterna för ett år sedan till 19,2 procent i det andra kvartalet.
Sedan det andra halvåret 2024 har Haypps bruttomarginal trendat stadigt uppåt i varje kvartal till dagens 19,2 procent. I det tredje kvartalet i fjol var bruttomarginalen 14,3 procent, medan bruttomarginalen uppgick till 17,1 procent i det fjärde kvartalet och 18,5 procent i årets första kvartal.
"Det är ett bevis på det vi har sagt i flera år – ju större vi blir, desto mer kan vi frigöra stordriftsfördelar längs vägen", säger Gavin O'Dowd som uppger att dagens nivå på bruttomarginalen är "relativt säker."
"Det vi har sagt är att möjligheterna i USA är så stora att vi eventuellt kommer att investera ännu mer där över tid, särskilt vad gäller marknadsföring och overhead", säger Haypp-chefen.
I samband med bolagets kapitalmarknadsdag i april i år var Gavin O-Dowd tydlig med att tillväxt kommer att prioriteras över lönsamhet, och investeringar kan således i stället komma att göra avtryck på bolagets rörelsemarginal.
Haypps justerade rörelsemarginal ökade till 4,2 procent (3,7) i det andra kvartalet, vilket är inom, men i den nedre delen av bolagets finansiella mål om en rörelsemarginal på 5,5 procent ±150 punkter. Värt att ha i åtanke är att bolagets finansiella mål är satta för 2028.
I sitt vd-ord skriver Gavin O'Dowd att leveransbegränsningarna från marknadsledaren Zyn har lösts men att nya varianter tillsammans tagit cirka 10 procentenheter av den totala marknaden för nikotinpåsar och svarar nu för en marknadsandel på 15 procent, en siffra som skvallrar om Zyns fortsatta dominans.
"Det jag säger i vd-ordet är att bristen på Zyn på marknaden som helhet håller på att lösas, och vi förväntar oss att det är helt löst någon gång under det andra halvåret även för vår del."
Vd:n vill inte säga något om inledningen av det tredje kvartalet annat än att branschen fortsätter att röra sig framåt i "väntad takt" och att det är "business as usual."
Antalet aktiva kunder i det andra kvartalet minskade till 536.000 (591.000) under perioden, vilket enligt vd:n påverkades något av påskeffekten – men framför allt av den tidigare Zyn-bristen.
"Q2 2024 var inte ett normalt kvartal vad gäller nykundsintag. Det var då Zyn försvann från den amerikanska marknaden, och vi hade enormt många kunder som kom till vår plattform och vi tvingades sätta köpgränser. Du kan se ett tydligt uppsving mellan Q1 och Q2 i siffrorna, och det börjar nu jämnas ut när vi går in i 2025", säger vd:n.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
Analys
Novo Nordisk
Bostadsmarknaden
Trumps handelskrig
Inflationen
Fonder
Aktieråd
Analys
Novo Nordisk
Bostadsmarknaden
Trumps handelskrig
Inflationen
Fonder
Aktieråd
1 DAG %
Senast
Nyfosa
8 augusti, 16:35
Nyfosas VD köper aktier
Truecaller
8 augusti, 16:14
Vi lockas av Truecallers starka siffror
Avanza Bank Holding
8 augusti, 16:04
Tekniska problem för Avanza
Castellum
8 augusti, 14:33
Här är börsens mest blankade aktier – Hexatronic i topp
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 602,98