Hushållskonsumtionen i Sverige ökade 2,1 procent i årstakt i juni (uppdatering 2)


8 augusti, 09:08

(avser tillägg i hela nyheten)

Hushållskonsumtionen i Sverige ökade 0,6 procent i juni jämfört med maj 2025, mätt i säsongrensade tal.

På årsbasis steg hushållskonsumtionen 2,1 procent (+0,8 reviderat från +0,6).

Preliminärt ökade hushållskonsumtionen under det andra kvartalet med 0,2 procent jämfört med föregående kvartal och med 1,8 procent jämfört med samma period förra året.

Transporter och detaljhandel med och service av motorfordon samt Rekreation och kultur, varor och tjänster ökade med 2,6 respektive 2,5 procent jämfört med maj i säsongrensade tal.

Detaljhandel med brett sortiment mest livsmedel och dryck samt Bostad, elektricitet, gas och uppvärmning visade nedgångar på 0,8 respektive 0,4 procent jämfört med maj.

I årstakt ökade Rekreation och kultur, varor och tjänster med 6,9 procent, mätt i fasta priser och kalender korrigerade tal. Transporter och detaljhandel med och service av motorfordon samt Bostad, elektricitet, gas och uppvärmning ökade med 5,1 respektive 0,8 procent jämfört med juni 2024.

Detaljhandel med brett sortiment mest livsmedel och dryck visade en nedgång på 1,4 procent.

Sverige, %
juni, 2025
maj, 2025
Reviderad
Hushållskonsumtion, YY
2,1
0,6
0,8
Hushållskonsumtion, MM
0,6
-1,2
-0,9


Leo Luthander
leo.luthander@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.