Intersport överväger att tillverka fler egenmärkta produkter i Kina - FT


4 augusti, 10:41

Intersport, som är Tysklands största återförsäljare av sportkläder, överväger att flytta mer av sin produktion till Kina. Enligt bolagets nya vd Tom Foley, som intervjuas i Financial Times, handlar det om att utnyttja den lediga tillverkningskapacitet som finns i landet.

Detta sker samtidigt som konkurrenter som Nike och Adidas drar ned på sin produktion i Kina, med hänvisning till amerikanska importtullar.

För Intersport gäller det framför allt de egenmärkta produkterna, som i fjol omsatte 1,4 miljarder euro. Bolaget har totalt 5 500 butiker i 42 länder och nådde en total omsättning på 14 miljarder euro under 2023.

Enligt Financial Times har aktiviteten inom Kinas tillverkningsindustri minskat för fjärde månaden i rad i juli. Samtidigt har konkurrensen om produktionskapacitet ökat i länder som Vietnam och Bangladesh, vilket gör det kinesiska överskottet mer attraktivt för bolag som Intersport.

Rikard Jansson
rikard.jansson@finwire.com
Nyhetsbyrån Finwire, @Finwire

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.