STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Japan kommer att inrätta ett nytt flerårigt ramverk för att finansiera åtgärder som syftar till att stärka landets tillväxtpotential, som en del av premiärminister Sanae Takaichis omstrukturering av landets budgetprocess.

Det skriver Bloomberg News.

Den nya mekanismen förväntas träda i kraft nästa budgetår och kommer att användas för att finansiera åtgärder som bland annat omfattar investeringar i ekonomisk trygghet, krisberedskap och andra strategiska tillväxtområden, enligt ett dokument som finansminister Satsuki Katayama lade fram för en regeringskommitté på torsdagen.

Till skillnad från traditionella årsbudgetar kommer utgifterna inom det nya ramverket att planeras och förvaltas på flerårig basis. Finansieringen av programmet kommer att säkerställas enligt samma principer som årsbudgeten, genom skatteintäkter, besparingar från utgiftsnedskärningar på andra områden samt emission av statsobligationer.

"Regeringen kommer att bedöma i vilken omfattning de offentliga utgifterna kan upprätthållas samtidigt som skuldkvoten i förhållande till BNP successivt minskas, och överväga obligationsemissioner på helårsbasis", står det i dokumentet.

Förslaget förväntas införas i regeringens årliga plan för den ekonomiska och finanspolitiska inriktningen, som ska läggas fram nästa månad.

Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån