Medieinvesteringarna föll i maj - Mediebyråbarometern
11 juni, 2024
11 juni, 2024
Medieinvesteringarna som förmedlas via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskade med 12,4 procent under maj. Sämst gick sök med ett tapp på -29 procent, medan bio var i toppen med en ökning på 29,8 procent. Det framgår av Mediebyråbarometern.
Totalt förmedlades drygt 1,2 miljarder kronor under månaden.
"Medieinvesteringarna backade på bred front under maj. Men, en ytterligare faktureringsvecka samma period föregående år påverkar resultatet och vi ser en reell ökning om cirka 1-3 procent jämfört med maj 2023. Med hänsyn till detta håller alltså den positiva trend för medieinvesteringarna som vi sett de senaste månaderna i sig", säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer.
Hittills i år är investeringarna upp 3,4 procent till 210 miljarder kronor.
Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se
11 juni, 2024
Medieinvesteringarna som förmedlas via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskade med 12,4 procent under maj. Sämst gick sök med ett tapp på -29 procent, medan bio var i toppen med en ökning på 29,8 procent. Det framgår av Mediebyråbarometern.
Totalt förmedlades drygt 1,2 miljarder kronor under månaden.
"Medieinvesteringarna backade på bred front under maj. Men, en ytterligare faktureringsvecka samma period föregående år påverkar resultatet och vi ser en reell ökning om cirka 1-3 procent jämfört med maj 2023. Med hänsyn till detta håller alltså den positiva trend för medieinvesteringarna som vi sett de senaste månaderna i sig", säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer.
Hittills i år är investeringarna upp 3,4 procent till 210 miljarder kronor.
Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se
Fonder
SBB
Inflation
Analys
Fonder
SBB
Inflation
Analys
1 DAG %
Senast
Synsam
Idag, 07:42
Synsams intäkter bättre än väntat
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 558,85