Medieinvesteringarna föll i maj - Mediebyråbarometern


11 juni, 2024

Medieinvesteringarna som förmedlas via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskade med 12,4 procent under maj. Sämst gick sök med ett tapp på -29 procent, medan bio var i toppen med en ökning på 29,8 procent. Det framgår av Mediebyråbarometern.

Totalt förmedlades drygt 1,2 miljarder kronor under månaden.

"Medieinvesteringarna backade på bred front under maj. Men, en ytterligare faktureringsvecka samma period föregående år påverkar resultatet och vi ser en reell ökning om cirka 1-3 procent jämfört med maj 2023. Med hänsyn till detta håller alltså den positiva trend för medieinvesteringarna som vi sett de senaste månaderna i sig", säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer.

Hittills i år är investeringarna upp 3,4 procent till 210 miljarder kronor.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se

Mest läst
Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.