Meta Platforms, som står bakom flera sociala nätverkstjänster, planerar att senast nästa år erbjuda företag möjlighet att skapa och rikta annonser helt med hjälp av artificiell intelligens, AI, enligt uppgifter till Wall Street Journal.

Den nya AI-drivna plattformen ska kunna generera annonser från grunden - utifrån en produktbild och en budget - inklusive text, bild, video och målgruppsval på Facebook och Instagram.

Annonsverksamheten står för över 97 procent av Metas intäkter och finansierar bolagets stora satsningar på AI-infrastruktur.

Meta har inte kommenterat uppgifterna.

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Läs mer på Finwire

Ämnen i artikeln

Meta Platforms A

Senast

685,84

1 dag %

−0,31%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.