Snacks- och dryckesjätten Pepsico meddelar att bolaget i höst lanserar en ny prebiotisk läsk under varumärket Pepsi. Drycken innehåller tre gram prebiotiska fibrer och fem gram rörsocker, och blir tillgänglig online i höst samt i butik nästa år.

Enligt CNBC kommer lanseringen kort efter att Pepsi i maj slutförde sitt förvärv av hälsodrycksbolaget Poppi för 1,95 miljarder dollar. Prebiotiska läsksorter förklaras ha vuxit i popularitet bland hälsomedvetna konsumenter, samtidigt som den traditionella läskförsäljningen minskar i USA.

Konkurrenten Coca-Cola lanserade tidigare i år sin egen prebiotiska linje Simply Pop.

Adam Fransson
Nyhetsbyrån Finwire

Coca-Cola

Senast

59,08

1 dag %

0,80%

1 dag

1 mån

1 år

Coca-Cola

Senast

69,34

1 dag %

0,26%

PepsiCo

Senast

145,37

1 dag %

−0,20%

Rapportperioden

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.