Stampen Medias omsättning minskar - har sett stabilisering av intäkterna
Igår, 07:36
Igår, 07:36
Mediahuset Stampen Media redovisar minskad omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan.
Omsättningen sjönk 0,7 procent till 283 miljoner kronor (285). De digitala upplageintäkterna ökade med 13 procent och de digitala annonsintäkterna med 4 procent.
- Vi är inne i en fortsatt transformation där pappersintäkterna minskar samtidigt som de digitala intäkterna inte riktigt kompenserar för att nå intäktstillväxt. På den positiva sidan har vi sett en stabilisering i annonsintäkterna trots de osäkra tiderna med betydligt mindre tapp än vi såg under 2024, säger Johan Hansson, Vd Stampen Media.
Antalet digitala abonnenter steg med 13 procent till 149 648. Antalet dagliga användare i mobil ökade med 12 procent till 432 922.
Ebitda-resultatet blev 18 miljoner kronor (23), med en ebitda-marginal på 6,4 procent (8,1).
- Vi fortsätter arbeta med att balansera förändringarna i läsarbeteenden med en kontinuerlig anpassning av våra utgivningsområden. Under andra kvartalet sker en stor överflyttning från papperstidning till digitala abonnemang när Bohusläningen, ST-tidningen i Stenungsund samt Kungsbacka-Posten går över till heldigital utgivning från och med första juli. Detta kommer att ha en påverkan på både intäkter och kostnader, säger Johan Hansson.
Stampen Media, Mkr | Q1-2025 | Q1-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 283 | 285 | -0,7% |
Ebitda | 18 | 23 | -21,7% |
Ebitda-marginal | 6,4% | 8,1% |
newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
Igår, 07:36
Mediahuset Stampen Media redovisar minskad omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan.
Omsättningen sjönk 0,7 procent till 283 miljoner kronor (285). De digitala upplageintäkterna ökade med 13 procent och de digitala annonsintäkterna med 4 procent.
- Vi är inne i en fortsatt transformation där pappersintäkterna minskar samtidigt som de digitala intäkterna inte riktigt kompenserar för att nå intäktstillväxt. På den positiva sidan har vi sett en stabilisering i annonsintäkterna trots de osäkra tiderna med betydligt mindre tapp än vi såg under 2024, säger Johan Hansson, Vd Stampen Media.
Antalet digitala abonnenter steg med 13 procent till 149 648. Antalet dagliga användare i mobil ökade med 12 procent till 432 922.
Ebitda-resultatet blev 18 miljoner kronor (23), med en ebitda-marginal på 6,4 procent (8,1).
- Vi fortsätter arbeta med att balansera förändringarna i läsarbeteenden med en kontinuerlig anpassning av våra utgivningsområden. Under andra kvartalet sker en stor överflyttning från papperstidning till digitala abonnemang när Bohusläningen, ST-tidningen i Stenungsund samt Kungsbacka-Posten går över till heldigital utgivning från och med första juli. Detta kommer att ha en påverkan på både intäkter och kostnader, säger Johan Hansson.
Stampen Media, Mkr | Q1-2025 | Q1-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 283 | 285 | -0,7% |
Ebitda | 18 | 23 | -21,7% |
Ebitda-marginal | 6,4% | 8,1% |
newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 517,96