STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Thules intåg på nya områden har inte alltid varit lika framgångsrika. Därför ska friluftsbolaget fokusera på mindre "fickor", benämningen på marknader där Thule kan vara global etta.

Det sade Thules vd Mattias Ankarberg vid torsdagens kapitalmarknadsdag.

"Det som gått mindre bra kan vi lära av. 2017 lanserade vi utmanare i nya marknader som väskor och sittvagnar. Det har inneburit en viss tillväxt men inte blivit några grundpelare för oss. Det beror på att det är stora marknader med mycket konkurrens", sade han.

Som exempel nämnde Mattias Ankarberg att marknadsettan inom väskor - Samsonite - har inte mindre än åtta olika varumärken.

"Däremot har det gått mycket starkt för terräng- och löpvagnar (för barn, reds anm), som är en mycket bra marknad. Den passar vårt märke och har en bra tillväxt", sade han.

Börsredaktionen Nyhetsbyrån Direkt

+46 8 5191 7911

borsdesken.direkt@direkt.se

Ämnen i artikeln

Thule Group

Senast

242,40

1 dag %

1,59%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån