Nilörngruppen: En liten spelare bland större aktörer

Etikettbolaget har fått någorlunda ordning på lönsamheten och satsar nu på tillväxt genom att expandera tillverkningskapaciteten. Det stora lyftet kanske dröjer två-tre år men när aktien nu värderas till 7 gånger rörelseresultatet kan det vara värt att vänta.

Nilorngruppen November 2025

Idag, 14:02

Nilörngruppen
Börskurs: 59,00 kr
Antal aktier: 11,4 m
Börsvärde: 673 Mkr
Nettokassa: 61 Mkr
VD: Krister Magnusson
Ordförande: Petter Stillström

Nilörngruppen (59 kr) är ett bolag med huvudkontor i Borås som formger, tillverkar och säljer etiketter, förpackningar och accessoarer till främst klädindustrin.

Investmentbolaget Traction har varit ägare sedan 2005. De köpte ut bolaget från börsen 2009, noterade återigen aktien under 2015 och kontrollerar idag 26% av kapitalet och 58% av rösterna. VD sedan 2020 är Krister Magnusson som dessförinnan var bolagets finanschef. Magnusson äger aktier för 5 Mkr i Nilörn.

Vårt huvudscenario
2024
2025E
2026E
2027E
Omsättning
945
945
964
1 012
 - Tillväxt
+8,6%
0,0%
+2,0%
+5,0%
Rörelseresultat
83
85
87
91
 - Rörelsemarginal
8,8%
9,0%
9,0%
9,0%
Resultat efter skatt
59
64
65
68
Vinst per aktie
5,17
5,60
5,70
6,00
Utdelning per aktie
1,50
2,00
2,50
4,00
Direktavkastning
2,5%
3,4%
4,2%
6,8%
Avkastning på eget kapital
18%
18%
17%
16%
25%
25%
30%
33%
-0,7x
-0,9x
-0,7x
-0,6x
11,4x
10,5x
10,4x
9,8x
7,4x
7,2x
7,1x
6,7x
0,6x
0,6x
0,6x
0,6x
Kommentar: Nettoskuld exklusive leasingskulder om 30 Mkr.

Från tillverkare till trader

Nilörngruppen grundades 1977 och var i sin ungdom på 1980- och 90-talet till stor del en Europa-baserad tillverkare av etiketter för den europeiska textilindustrin. Verksamheten förlorade dock mycket av sin konkurrenskraft när industrin och allt fler kunder flyttade sin tillverkning till låglöneländer i Asien, där lokala etikettbolag lockade med lägre priser och snabbare ledtider.

I början av 2000-talet la bolaget ned mycket av den europeiska tillverkningen och blev i stället mer av en handlare med etiketter. Partneravtal slöts med externa fabriker i Asien medan Nilörn i större utsträckning hanterade design, logistik med mera. En av de huvudsakliga rester som finns kvar från den här tiden är bolagets numera lönsamma fabrik i Portugal.

Fakta

Nilörngruppens egna tillverkning

Idag har bolaget egen produktion av både vävda och tryckta etiketter i Portugal och Bangladesh. Dessutom producerar bolaget tryckta etiketter i Storbritannien, Tyskland, Vietnam, Turkiet och Hongkong.

Sedan dess har bolaget tagit små steg tillbaka mot att öka den egna tillverkningen. Den största och mest lönsamma fabriken öppnade 2018 i Bangladesh. En verksamhet bolaget nu arbetar med att expandera, mer om det senare.

Totalt försörjer den egna tillverkningen ungefär en femtedel av koncernens totala försäljning. Merparten köps alltså fortsatt in i nära samarbete med framför allt asiatiska leverantörer. Trots den låga andelen egen tillverkning är verksamheten mycket volymkänslig. Bra volymer tenderar ge bra lönsamhet, och vice versa.

Något som bland annat visade sig under pandemin. Då var det framför allt kunder inom outdoorsegmentet som gick starkt, och dessutom köpte på sig för stora lager. Det gav rekordmarginaler under 2021-2022 men en baksmälla under 2023 när volymerna föll tillbaka. Under 2024 återhämtade sig dock outdoorsegmentet och är numera i balans, och står för 25-30% av Nilörns totala försäljning.

Lyft i tredje kvartalet

Nilörns Q3
Q3 2025
Q3 2024
Orderingång
224 Mkr
256 Mkr
 - tillväxt
-13%
+41%
Omsättning
230 Mkr
208 Mkr
 - tillväxt
+11%
-3%
Bruttoresultat
109 Mkr
100 Mkr
 - marginal
47,3%
48,1%
Rörelseresultat
26 Mkr
15 Mkr
 - marginal
11,4%
7,4%

Nilörns aktie var pressad inför bolagets Q3-rapport som presenterades i slutet av oktober. Den bjöd dock på mestadels lugnande besked, som fick aktien att stiga 9%.

Orderingången minskade med 13% men det berodde huvudsakligen på en större order om 18 Mkr som förra året erhölls i Q3, men nu förflyttats till Q4. Även valutaeffekter påverkade något.

Tillväxten i omsättning blev desto starkare, +11%. Utvecklingen är fortsatt god inom det stora outdoorsegmentet. Däremot är efterfrågan från lyxvarumärken svagare – ett segment som utgör omkring 5-10% av försäljningen. De har fortsatt för höga lagernivåer av slutprodukter, som gör att Nilörn tror på en återhämtning först bortåt mitten av 2026.

Rörelseresultatet steg kraftigt, men då ska man ha med sig att bolaget under tredje kvartalet ifjol tog kostnader på omkring 4,4 Mkr för den cyberattack som bolaget då drabbades av. Något man var tydliga med att nämna ifjol, men inte alls lyfter fram i årets rapport.

Nilörn 3.0

Bolaget minskar också kostnaderna på vissa håll, bland annat i Turkiet. Det gör dock inget avtryck i räkenskaperna eftersom man samtidigt satsar på flera andra håll i verksamheten, i vad bolaget kallar för Nilörn 3.0.

Ett något mindre men än ändå viktigt ingrepp är att bolaget satsar på att öka sin kompetens inom flera områden, för att bättre kunna stödja affären. Nilörn har därför anställt flera specialister som ska kunna hjälpa kunderna inom områden som inköp, regelefterlevnad, materialval och hållbarhet.

Ett annat viktigt område där bolaget satsar är digitalisering. En omedelbar huvudvärk för många kunder är den nya EU-regleringen kring ”digitala produktpass” som innebär att det för vissa produkter ska gå att spåra hela tillverkningskedjan digitalt. Textilier är en prioriterad produktgrupp och många varumärkesägare förbereder sig därför för att kunna gå kommande lagkrav till mötes. Något som vi förstår kan bli verklighet någon gång de närmsta åren. Bolaget har en plattform som hjälper kunder med detta kallad Nilörn:CONNECT.

Bygger nytt i Bangladesh

Ett antal större initiativ pågår också. Det klart största projektet är att Nilörn beslutat investera närmare 100 Mkr i ytterligare en fabrik i Bangladesh. Den kommer ha en maximal kapacitet som är ungefär dubbelt så stor som bolagets redan befintliga. I bästa fall kan omsättningen öka från nuvarande fabriks cirka 80 Mkr till det tredubbla, 240 Mkr.

Ungefär halva investeringen utgörs av maskiner som kommer köpas in i takt med att bolaget vinner kunder. Fabriken planeras stå klar under första halvåret 2027, och VD Krister Magnusson verkar inte särskilt orolig över att man inte skulle lyckas få avsättning för den nya kapaciteten.

Nilörn rustar också upp fabriken i Portugal där bolaget verkat i omkring 40 år. Man har bland annat undersökt att flytta hela fabriken, men kommer i stället flytta ut lagret för att göra mer plats i fabriken. Samtidigt ändrar man strukturen på fabriken för att få till ett bättre tillverkningsflöde. Det är inga enorma investeringar men kommer öka fabrikens kapacitet. Det finns inte särskilt många tillverkningsanläggningar för etiketter kvar i Europa, vilket ger bolaget en konkurrensfördel när alltmer produktion nu flyttar hem igen.

På förvärvsjakt

Ett annat grepp Nilörn nu vill ta till för att öka tillväxten är förvärv. Bolaget har en nettokassa på drygt 60 Mkr idag, kan tänkas tjäna ytterligare 150 Mkr till och med 2027 men ska samtidigt bekosta fabriksinvesteringarna på drygt 100 Mkr.

Som vi ser saken ger det omkring 100 Mkr (eller 9 kronor per aktie) att fördela på aktieutdelningar och eventuella förvärv de närmsta åren. Detta utan att skuldsätta bolaget. Nilörn har dock ingen historik av att göra mer än något enstaka mindre förvärv, 2017 och 2022 nu senast i modern tid.

Det ledningen söker är bolag som kompletterar områden där Nilörn inte är lika starka. Antingen geografiskt, eller vertikalt inom områden som förpackningar, RFID-etiketter eller etiketter som trycks på med hjälp av värme. Ledningen ger dock ett försiktigt intryck och vi tror inte man ska räkna med att Nilörn kommer göra många eller särskilt stora förvärv.

Det pågår en konsolidering i marknaden där större bolag som exempelvis amerikanska jätten Avery Dennison deltar. Avery Dennison väntas omsätta motsvarande 84 miljarder kronor i år och har en betydligt bredare produktportfölj och kundbas. En dryg femtedel av amerikanarnas omsättning finns inom kläder, vilket ändå räcker för att göra det till ett många gånger större bolag än Nilörngruppen. Nilörn har dock hyggliga marknadsandelar på hemmaplan med gissningsvis uppåt 25-30% andel på kunder i Norden.

Bolag
Avkastning 1 år %
P/E 2026E
EV/Ebit 2026E
EV/Sales 2026E
Ebit-marginal 2026E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Nilörngruppen
-13%
10,7x
7,3x
0,7x
9,1%
3,4%
Avery Dennison
-12%
16,3x
13,6x
1,8x
13,1%
4,0%
CCL Industries
12%
17,3x
13,8x
2,1x
14,9%
3,9%
Duni
8%
11,8x
10,3x
0,8x
7,8%
3,8%
Genomsnitt
-1%
14,0x
11,3x
1,3x
11,2%
3,8%
Källa: Factset

Slutsats

Nilörngruppen är liten spelare bland större aktörer i en volymkänslig bransch. Insiderägandet är ganska klent. Och vi är försiktiga med att skruva upp lönsamhetsprognosen medan de stora projekten i Bangladesh och Portugal stjäl tid och pengar. Vi skissar in att rörelsemarginalen förblir kring 9% medan bolagets mål är att nå 10-12%.

Samtidigt är aktien ovanligt lågt värderad kring 7 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Vi tror delvis det beror på att bolaget kapat den tidigare generösa utdelningen för att finansiera fabriksbygget i Bangladesh. Balansräkningen är dock stark och bolaget har en lång historik av att tjäna pengar, även om marginalerna varierat över tid.

Fakta

Så agerar insiders

Ingen insynshandel har rapporterats under de senaste fem åren.

Vi tycker aktien lockar tillräckligt för ett köpråd, även om bolaget kanske behöver komma längre på vägen med fabriksprojekten innan marknaden vågar skissa in något uppsving i tillväxt och lönsamhet.

Tio största ägare i Nilörngruppen
Värde (Mkr)
Kapital
Röster
Traction
177
26,3%
58,1%
Fondsfinans Kapitalforvaltning
44
6,5%
3,7%
Avanza Pension
39
5,7%
3,3%
Protector Forsikring ASA
30
4,4%
2,5%
Kavaljer Fonder
20
2,9%
1,6%
Nordnet Pensionsförsäkring
12
1,7%
1,0%
Handelsbanken Fonder
11
1,6%
0,9%
Bengt Ribbing
9
1,4%
0,8%
Swedbank Försäkring
9
1,4%
0,8%
Mats Lindberg
9
1,3%
0,7%
Största insiders utanför topp tio
Värde (Mkr)
Kapital
Röster
Krister Magnusson (VD)
5
0,7%
0,4%
Källa: Holdings
Totalt insynsägande:
0,8%
0,5%
Ämnen i artikeln

Nilörngruppen B

Senast

61,30

1 dag %

−0,16%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån