Asmodees VD: Pressade konsumenter väljer lågprisprodukter

"En helt enastående utveckling", kommenterar bräd- och kortspelsbolaget Asmodees VD bolagets partnerförsäljning. Samtidigt har de behövt höja priser för att kompensera för tullar och möter en svagare amerikansk konsument.

Pomémonkort och Asmodees VD Thomas Koegler.
Asmodees VD Thomas Koegler.

Idag, 11:49

Embracer-avknoppningen Asmodee stiger 1%, i linje med Stockholmsbörsen, efter en rapport som överträffade förväntningarna.

"Det finns all anledning att vara väldigt nöjd i dag", säger VD Thomas Kœgler till Placera.

Bolagets nettoomsättning ökade med närmare 21% och uppgick till 403 mln euro under det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår.

Försäljningen av spel som ges ut av Asmodee studios ökade 5,1%, medan partnerförsäljningen lyfte över 30% i kvartalet. Asmodee fungerar i det senare fallet som en distributör av externa spelvarumärken som Pokémon.

"Jag tycker att de externa spelen visar en helt enastående utveckling. Att växa 30% i årstakt för spel som ges ut av partners är imponerande. Det drivs av medvinden vi ser inom distribuerade samlarkortspel, inklusive Pokémon, Magic och One Piece", säger VD och fortsätter:

"Asmodees affärsmodell bygger på att fånga möjligheter där de uppstår. Vissa kvartal kommer tillväxten mer från partnerpublicerade spel, andra kvartal mer från våra egna lanseringar eller egna produkter. Det är just det som är styrkan med modellen."

Hur är marginalerna på egna spel jämfört med externa partnerprodukter?

"Vår bruttomarginal är ungefär dubbelt så hög på spel som vi själva publicerar jämfört med spel som vi distribuerar. Men jag skulle säga att de nuvarande volymerna på de spel vi distribuerar mer än kompenserar för det. Det är fortfarande en väldigt bra affär."

Bolagets prishöjningar

Asmodee beskriver samtidigt ett svagare konsumentsentiment i USA, delvis i spåren av den statliga nedstängningen. Enligt Kœgler tar det sig uttryck i att många väljer lågprisprodukter.

"För Asmodee är det en fördel att vår portfölj är bred. Det gör att vi till exempel kan ta del av uppsidan på produkterna inom Exploding Kittens och andra produkter med lägre prisnivåer, vilket i stort sett balanserar den svagare utvecklingen i några av våra andra kategorier", säger han.

Samtidigt har bolaget valt att höja priser på en del produkter för att motverka tulleffekten. I runda slängar handlar det om ökningar på 10–15%.

"I slutändan är spel fortfarande ett förhållandevis överkomligt nöje. Det är därför vi har valt att göra det helt produkt för produkt där vi bedömer att konsumenterna dels förväntade sig prishöjningar, dels accepterar dem. Och på andra produkter föredrar vi att bibehålla prisnivån, eftersom vi inte är ensamma på marknaden. Så vi skyddar både våra egna marginaler och vår position i en konkurrensutsatt miljö."

Kœgler tillägger att inga nya prisjöjningar har aviserats, då tullturbulensen nu har minskat.

Avtalet med Netflix

I oktober skrev Asmodee ett avtal med Netlix som får de exklusiva globala rättigheterna till bolagets brädspel Catan.

"Avtalet med Netflix är ett ramavtal. Det innehåller alltså i nuläget inga specifika projekt", svarar Kœgler på frågan om finansiella detaljer.

"Jag skulle säga att det är ett starkt åtagande från Netflix sida att offentliggöra en sådan typ av partnerskap eller affär så brett som de gjorde. Det vi på Asmodee framför allt ser fram emot är att lyckade projekt, filmer eller tv-gameshows kommer ut, och den exponering det ger våra varumärken. Det är den stora drivkraften och anledningen till entusiasmen."

Riskkapitalbolaget har sålt

Under hösten har riskkapitalbolaget PAI Partners sålt sina aktier i Asmodee. När Asmodee knoppades av och börsnoterades i våras ägde PAI Partners 2,78% av aktierna.

"Jag kan inte tala för dem, men det var väntat. Det handlade om den återstående delen av deras ursprungliga investering i Asmodee, som de sålde till Embracer. Så det är inte oväntat; det är helt enkelt deras investeringsstrategi. Ingen större överraskning där, säger Thomas Kœgler.

Asmodee, MEUR
Q2-2025/2026
Konsensus
Förändring mot konsensus
Q2-2024/2025
Förändring
Nettoomsättning
403,4
384
5,1%
334,0
20,8%
Organisk försäljningstillväxt, procent
23,4
 
 
 
 
Justerat ebitda
76,1
70
8,7%
68,5
11,1%
Justerad ebitda-marginal
18,9%
18,2%
 
20,5%
 
Rörelseresultat
54,3
 
 
42,7
27,2%
Rörelsemarginal
13,5%
 
 
12,8%
 
Justerat rörelseresultat
68,6
 
 
60,6
13,2%
Justerad rörelsemarginal
17,0%
 
 
18,1%
 
Nettoresultat
-6,2
 
 
8,2
 

Konsensusdata från Modular Finance

 

Ämnen i artikeln

Asmodee

Senast

113,52

1 dag %

−2,39%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån