Blankningen i Truecaller har ökat - blankarrapport från Dragoneye - Di
7 augusti, 09:18
7 augusti, 09:18
Blankningen i nummerverifieringsbolaget Truecaller har ökat kraftigt sedan mitten av juli och uppgår nu till 6,28 procent, enligt ägardatatjänsten Holdings.
Dagens industri skriver att tidningen har tagit del av en blankarrapport från firman Dragoneye Research, som specialiserar sig på korta positioner. Blankningen började öka två dagar senare.
Dragoneye pekar på att Truecaller värderas högre än både jämförbara bolag och sin egen historik.
"Trots omvärderingen bedömer vi att verksamheten snart kommer att bli föråldrad på grund av tekniska framsteg gjorda av nätverksoperatörer och Android/IOS vad gäller att fånga upp spamsamtal. Dessutom har den ökade annonsbelastningen ironiskt nog gjort Truecaller till ett mer påträngande och reklamfyllt erbjudande, vilket hotar dess ursprungliga syfte som en app för att undvika spam", skriver Dragoneye i rapporten enligt Di.
Dragoneye lyfter också fram den senaste vinsttillväxten som härrör från ökad direktreklam samt noterar ökade kundfordringsdagar och åldrande kundfordringar.
Enligt uppgifter till Di har Dragoneye släppt två rapporter om bolaget den senaste månaden.
Leo Luthander
leo.luthander@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
7 augusti, 09:18
Blankningen i nummerverifieringsbolaget Truecaller har ökat kraftigt sedan mitten av juli och uppgår nu till 6,28 procent, enligt ägardatatjänsten Holdings.
Dagens industri skriver att tidningen har tagit del av en blankarrapport från firman Dragoneye Research, som specialiserar sig på korta positioner. Blankningen började öka två dagar senare.
Dragoneye pekar på att Truecaller värderas högre än både jämförbara bolag och sin egen historik.
"Trots omvärderingen bedömer vi att verksamheten snart kommer att bli föråldrad på grund av tekniska framsteg gjorda av nätverksoperatörer och Android/IOS vad gäller att fånga upp spamsamtal. Dessutom har den ökade annonsbelastningen ironiskt nog gjort Truecaller till ett mer påträngande och reklamfyllt erbjudande, vilket hotar dess ursprungliga syfte som en app för att undvika spam", skriver Dragoneye i rapporten enligt Di.
Dragoneye lyfter också fram den senaste vinsttillväxten som härrör från ökad direktreklam samt noterar ökade kundfordringsdagar och åldrande kundfordringar.
Enligt uppgifter till Di har Dragoneye släppt två rapporter om bolaget den senaste månaden.
Leo Luthander
leo.luthander@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
Analys
Novo Nordisk
Bostadsmarknaden
Trumps handelskrig
Inflationen
Fonder
Aktieråd
Analys
Novo Nordisk
Bostadsmarknaden
Trumps handelskrig
Inflationen
Fonder
Aktieråd
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 602,98
Nyfosa
Igår, 16:35
Nyfosas VD köper aktier