Itab har rätt position

Itab ligger rätt i tiden med självutcheckning till detaljhandeln men med frågetecken för tillväxten i bolaget och brexithotet väljer vi att avvakta då värderingen är något hög.

placera-itab-shop-concept.jpg

21 juni, 2016

Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 25 den 20 juni. Läs mer om Börsveckan.

ITAB utvecklar, tillverkar och säljer butiksinredning i 22 länder mot fack- och detaljhandel. Det handlar om belysning, kassadiskar, och självutcheckningssystem där det sistnämnda är inne i en spännande fas.

EasyFlow heter självutcheckningssystemet som ska kunna identifiera produkter även utan streckkod och därmed helautomatisera utcheckningsprocessen i butik. Testinstallationer har skett hos en större detaljhandelskedja i USA och testas även i back-office hos Carrefour i Spanien.

Men tills systemet får ett kommersiellt genombrott domineras försäljningen av vanliga kassadiskar och självutcheckningssystemen TwinFlow och MoveFlow där streckkoder scannas och frukt eller lösviksprodukter fortsatt måste förses med streckkod.

ITAB har med en rad förvärv genom åren nu ett helhetskoncept för butiksinredning där belysning är e växande andel. Möjligheterna till merförsäljning ökar då bolaget nu kan leverera ett komplett butikskoncept.

Tillväxtpotentialen har därmed ökat på en marknad med låg tillväxt. VD nämner Sydeuropa som en naturlig marknad för expansion genom befintliga kunder som växer. USA som är världens största självutcheckningsmarknad har förstås också stor potential om testinstallationen av EasyFlow faller väl ut.

Den nuvarande geografiska mixen är Europatung. Storbritannien utgör 25 procent, Skandinavien 34 procent och övriga Europa 20 procent. Under 2015 ökade omsättningen med 25 procent rensat för valutaeffekter men under årets första kvartal minskade dock försäljningen med 5 procent, 3 procent justerat för valuta.

Skandinavien och Centraleuropa var de enda marknaderna som inte minskade. Att bruttomarginalen förbättrades med 0,6 procentenheter till 29,1 procent räckte inte för att motverka omsättningsminskningen då rörelsemarginal och resultat föll till 7,4 (8,2) procent respektive 15 procent till 81 Mkr (95).

Bolaget växer med förvärv och har vuxit 12 procent i årstakt de senaste fem åren med en målsättning är 15 procent. De två analytiker som följer bolaget tror att omsättningen endast ökar en procent, rimligen kommer det krävas något större förvärv om tillväxten ska hålla i sig. Och det finns det utrymme för, nettoskulden är idag 731 Mkr vilket motsvarar 1,2 gånger det förväntade rörelseresultatet före avskrivningar(EBITDA).

Det är inte särskilt högt och bolaget har förvärvat flitigt genom åren. Fortsatta effektiviseringar och synergier väntas höja rörelsemarginalen(EBIT) med 0,3 procentenheter till 10,1 procent. Historiskt har marginalen ökat stadigt sedan 2012-års nivå om 6,7 procent.

Vi tycker ITAB ligger rätt i tiden med sina självutcheckningssystem då vi ser en tydlig trend och behov av effektiviseringar för fysiska butiker för att kunna konkurrera med den ökade e-handeln. EasyFlow har potential och förvärvsstrategin har varit framgångsrik hittills.

På kundlistan återfinner vi stora och väletablerade företag som H&M, Ikea, Tesco, Axfood, Ica, Coop, Elgiganten och Statoil för att nämna några. Största kunden utgör dock hela 20 procent av omsättningen och en förlust av den kunden skulle förstås bli kännbar. Ingen annan kund utgör mer än 10 procent av omsättningen, men när kunderna är stora globala kedjor så blir enstaka kunder betydande.

Kanske blir Auchan en av Europas största detaljhandelskedjor med 3 000 butiker, en ny betydande kund. Under 2015 installerades nämligen självutcheckningslösning hos Auchans konceptbutik i Paris.

Det finns dock orosmoln, utöver den stora exponeringen mot en enskild kund så är Storbritannien med 25 procent av omsättningen en riskfaktor med ett överhängande brexithot och dess effekter. Det råder även frågetecken vad gäller tillväxten i bolaget, här måste det till förvärv för att upprätthålla den fina historiken. På rullande tolv månader värderas bolaget till EV/EBIT 15,2 samt p/e 20,3.

Det är höga tal om bolaget inte fortsätter växa som tidigare på översta raden. Inte heller vinsttillväxten enligt estimat från Factset till 4,25 kronor per aktie 2018 motiverar den värderingen. Med ett överhängande hot om brexit tycker vi man kan avvakta i ITAB.  

Peter Hedlund



ITAB Shop Concept

Senast

25,30

1 dag %

−0,39%

1 dag

1 mån

1 år

Mest läst
Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.