Så mycket skattar du för resan
Det är stor skillnad på hur stor del av kostnaden för dina resor som utgörs utav skatt. Det är inte, som man kanske kan tro, de resor som har mest miljöpåverkan som är mest beskattade.

3 oktober, 2019
Det är stor skillnad på hur stor del av kostnaden för dina resor som utgörs utav skatt. Det är inte, som man kanske kan tro, de resor som har mest miljöpåverkan som är mest beskattade.
3 oktober, 2019
Att ta flyget utomlands är kanske lite oväntat ett av de mest subventionerade sätten att resa. Bakgrunden till att flygbranschen inte har någon skatt på bränsle går tillbaka till Chicagokonventionen 1947, långt före klimatkrisen och i flygtrafikens barndom. Då infördes ett förbud mot beskattning av flygbränsle. Ett förbud som står sig än idag.
Vid Chicagokonventionen 1947 infördes ett internationellt förbud mot skatt på flygbränsle
Så trots att flygskatten infördes våren förra året är flyget alltså fortfarande ett av de mest skattesubventionerade sätten att resa. Skatten på en inrikes resa och resa inom EU samt Norge, Island, Schweiz och Liechtenstein är 60 kronor, utanför EU upp till 600 mil från Sverige kostar 250 kronor och resor längre än 600 mil kostar 400 kronor.
Du betalar aldrig moms på utrikesresor, vilket gäller alla resor som antingen börjar eller slutar utanför Sveriges gränser, alltså även tåg, båt och buss.
Tågresan är liksom flyget kraftigt subventionerad när det gäller bränsleskatt eftersom att all spårburen trafik, också spårvagn och tunnelbana, slipper energiskatt. Det gäller även om tåget inte går på el. (90 procent av den svenska tågtrafiken går på el, det är dock mest godstrafik som går på diesel.) Det finns heller inga skattemässiga incitament att elen som tåget går på ska vara förnyelsebar.
Källa: spbi.se, Bussföretagen, Skatteverket
Bussresan är inte subventionerad, oavsett bränsleslag. Bussföretagen betalar samma energi- och koldioxidskatt på drivmedel som den vanliga konsumenten. Det är alltså mer skatt på resan med elbuss jämfört med det dieseldrivna tåget. Det kan verka underligt, men beror på att EU-direktivet som subventionen bygger på kom till före det att elbussar fanns.
”Vi i bussbranschen har försökt att få den svenska staten att ändra det här, men politikerna säger att det inte går på grund av EU-direktivet. EU-kommissionen, däremot, säger att regeringen skulle kunna ändra lagen med ett pennstreck”, säger Lars Annerberg, branschutvecklare på Sveriges Bussföretag.
För att förstå logiken bakom hur resor beskattas är också bra att ha i åtanke att energiskatten till stor del är en fiskal skatt, alltså en skatt för att öka statens inkomster, och inte i första hand en skatt för att styra användningen av miljöskäl.
Inte helt oväntat är resan med den fossildrivna bilen det resesätt som är mest belastad med skatt, men per spenderad krona kommer elbilen inte långt efter, då elpriset till mer än hälften består av moms och energiskatt. Däremot kommer du förstås avsevärt längre med elbilen än med ditt bensin- eller eldrivna fordon, eftersom skatten per mil i kronor och ören är betydligt lägre.
Det är stor skillnad på hur stor del av kostnaden för dina resor som utgörs utav skatt. Det är inte, som man kanske kan tro, de resor som har mest miljöpåverkan som är mest beskattade.
3 oktober, 2019
Att ta flyget utomlands är kanske lite oväntat ett av de mest subventionerade sätten att resa. Bakgrunden till att flygbranschen inte har någon skatt på bränsle går tillbaka till Chicagokonventionen 1947, långt före klimatkrisen och i flygtrafikens barndom. Då infördes ett förbud mot beskattning av flygbränsle. Ett förbud som står sig än idag.
Vid Chicagokonventionen 1947 infördes ett internationellt förbud mot skatt på flygbränsle
Så trots att flygskatten infördes våren förra året är flyget alltså fortfarande ett av de mest skattesubventionerade sätten att resa. Skatten på en inrikes resa och resa inom EU samt Norge, Island, Schweiz och Liechtenstein är 60 kronor, utanför EU upp till 600 mil från Sverige kostar 250 kronor och resor längre än 600 mil kostar 400 kronor.
Du betalar aldrig moms på utrikesresor, vilket gäller alla resor som antingen börjar eller slutar utanför Sveriges gränser, alltså även tåg, båt och buss.
Tågresan är liksom flyget kraftigt subventionerad när det gäller bränsleskatt eftersom att all spårburen trafik, också spårvagn och tunnelbana, slipper energiskatt. Det gäller även om tåget inte går på el. (90 procent av den svenska tågtrafiken går på el, det är dock mest godstrafik som går på diesel.) Det finns heller inga skattemässiga incitament att elen som tåget går på ska vara förnyelsebar.
Källa: spbi.se, Bussföretagen, Skatteverket
Bussresan är inte subventionerad, oavsett bränsleslag. Bussföretagen betalar samma energi- och koldioxidskatt på drivmedel som den vanliga konsumenten. Det är alltså mer skatt på resan med elbuss jämfört med det dieseldrivna tåget. Det kan verka underligt, men beror på att EU-direktivet som subventionen bygger på kom till före det att elbussar fanns.
”Vi i bussbranschen har försökt att få den svenska staten att ändra det här, men politikerna säger att det inte går på grund av EU-direktivet. EU-kommissionen, däremot, säger att regeringen skulle kunna ändra lagen med ett pennstreck”, säger Lars Annerberg, branschutvecklare på Sveriges Bussföretag.
För att förstå logiken bakom hur resor beskattas är också bra att ha i åtanke att energiskatten till stor del är en fiskal skatt, alltså en skatt för att öka statens inkomster, och inte i första hand en skatt för att styra användningen av miljöskäl.
Inte helt oväntat är resan med den fossildrivna bilen det resesätt som är mest belastad med skatt, men per spenderad krona kommer elbilen inte långt efter, då elpriset till mer än hälften består av moms och energiskatt. Däremot kommer du förstås avsevärt längre med elbilen än med ditt bensin- eller eldrivna fordon, eftersom skatten per mil i kronor och ören är betydligt lägre.
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
1 DAG %
Senast
Bolåneräntor
Idag, 07:47
SBAB sänker sin rörliga boränta
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 517,96