SEB:s fondbluff fall för Konsumentverket

Krönika Att SEB har med ordet "gratis" i ett fondnamn på en fond som inte är gratis måste ses som ett hån mot spararna, och lär bli ett fall för Konsumentverket. Fonden är visserligen billig, men den är inte gratis. Något gratiskrig på fonder kan spararna därför glömma.

I våras uppmärksammade placera.nu att SEB låg i startgroparna för att starta en fond som ska vara gratis. Då skriv vi så här efter samtal med SEB:

"På Avanzamanér kommer fonden inte att belastas med vare sig transaktionskostnader eller andra kostnader. Det blir en riktig gratisfond" (Läs mer här).

Den 18 juli, mitt i sommaren, gick startskottet för SEB:s gratisfond, SEB Euroland Gratis. Hipp hipp hurra tänkte jag först. Men min nästa tanke var; varför smyga ut den mitt i sommaren?

Ganska snabbt förstod jag.  Fonden är inte gratis - den kostar. Om än bara 0,05 procent per år, men den är inte gratis.

Det måste ses som ett hån mot spararna. Tror SEB att fondspararna är totalt naiva, analfabeter som blint litar på bankens säljare?

En rad frågor kommer upp i mitt huvud. Detta kan inte vara förenligt med marknadsföringslagen, konsumentlagen, och en hel drös av andra lagar, förordningar och regler som är till för att skydda konsumenten. Får man döpa en fond till "gratis" när den kostar?

Fonden är baserad i Luxemburg så Finansinspektionen här kan inget göra. Det kan tyckas konstigt, men så är det, läs mer här. Var det ett medvetet drag för att undgå att nagelfaras av svenska myndigheter?

Konsumentverket kan dock gripa in. SEB får inte vilseleda konsumenterna, och om inte detta är vilseledande information så undrar jag vad som i så fall skulle vara vilseledande information. Det borde SEB ha koll på, de har en hel stab av jurister, privatekonomer.

Var säger Fondbolagens förening, som enligt egen utsago ska stå på fondspararnas sida, trots att de är en förening för fondbolagen? Om de inte gör något åt detta visar föreningen sitt rätta ansikte. Samtidigt är SEB en av de största finansiärerna av föreningens verksamhet!

Skulle det kunna vara så att allt är en stor PR-kupp som jag har gått på? Kan SEB:s strategi vara att provocera för att få publicitet? Det är i så fall djärvt, men det finns ingen intjäning på fonden, så de behöver all gratisreklam de kan få.

Oavsett så är det förkastligt av SEB att vilseleda spararna på det sättet som det gör. Namnet måste ändras. Ett mer passande namn vore vara SEB Euroland Billig, för det är den. Sedan är fonden inte så tokig. Trots avgiften på 0,05 procent är det den billigaste europeiska aktiefonden på marknaden. På lång sikt kommer den antagligen att gå bättre än SEB:s övriga europeiska aktiefonder.

Men något gratiskrig har SEB inte startat.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -