FI till attack mot livbolagen

Pension Finansinspektionens generaldirektör Martin Andersson anser att den egna myndigheten varit för naiv om livbolagens garantierna till spararna. "Vi trodde det fanns en större känsla för kundvård i branschen, men vi var naiva", lyder hans skarpa kritik.

Placera.nu har flera gånger berättat om livbolagens svårigheter att leva upp till sina garantier till spararna i den lågräntemiljö som råder. När räntan var hög i Sverige valde många livbolag att locka kunder till sina traditionella livförsäkringar med löfte om en hög garanterad ränta. Dessa löften har många livbolag nu stora problem att leva upp till. Finansinspektionen valde i somras att införa ett räntegolv för livbolagen, vilket i korthet innebar att man gav livbolagen mer tid att reda upp situationen och ta sig ur rävsaxen.

Men Martin Andersson, generaldirektör på Finansinspektionen, är besviken på livbolagen. Han anser att det många gånger blivit spararna som fått ta smällen när flera livbolag insett att de inte kan hålla vad de lovat.

"Om man gett kunderna en garanti man inte kan leva upp till är det ägarna som borde ta smällen och kostnaden, det är inte rimligt att kunderna ska göra det. Det finns en del företag i branschen som borde se över sina ageranden på det här området", säger Martin Andersson på seminariet Terminsstart Pension på torsdagen.

Det har i media, inte minst på placera.nu, uppmärksammats hur livbolag har försökt ta sig ur rävsaxen genom att ge vinklad information till kunderna om fördelarna med fondförsäkring. I en fondförsäkring väljer man själv fonder, och det är den enskilda spararen som tar risken. En sådan sparform passar många, men inte alla. 

"Livbolagen borde ha tittat på olika kundgruppers behov och inte vara så svepande i sin information till kunden. Dessutom har man på många håll varit duktig på att förpacka erbjudandet om att gå över till fondförsäkring så att det framstår som väldigt attraktivt, medan sådant som avgifter och annat endast stått i det finstilta".

Andra bolag har kraftigt sänkt sina garantier och samtidigt höjt avgiften i den traditionella livförsäkringen, utan att ge tillräckligt tydlig information om de nya villkoren och dess risker anser Martin Andersson. Han är självkritisk.

"Vi hade inte räknat med hur livbolagen skulle styra informationen om de nya produkterna de erbjuder framför de gamla, men där var vi för naiva. Vi hade hoppats att branschen skulle sköta det här bättre, men det har de inte gjort och det är lite sorgligt", säger han.

FI för nu enligt Martin Andersson en "intensiv" diskussion med livbolagen. Framöver kommer myndigheten att bli hårdare i sin tillsyn.

"Det vi gjort har inte varit tillräckligt. Vi kommer att bli tuffare", säger han.

Martin Andersson sade också att pensionssparande är någonting mycket svårt, och att FI:s uppgift att se till att kunderna får bästa möjliga underlag för sina pensionsbeslut är viktig.

"Att förstå sig på pensionssparande är emot den mänskliga naturen. Det handlar om otroligt svåra frågor. Jag har doktorerat i finansiell ekonomi, men jag har inte en aning om vilken hänsyn jag ska ta till prognosränta och livslängsantaganden. Många sparare går till branschens aktörer för att få hjälp med sin pension, och då måste vi hjälpa till att se till att den information kunden får är bra och korrekt", säger Martin Andersson.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -