STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kraft- och automationsföretaget ABB har nu bara en av sina 16 divisioner i så kallat stabilitetsläge, nämligen Machine Automation, medan övriga divisioner enligt fördelningen 20/80 befinner sig i lönsamhetsläge respektive tillväxtläge.

Det sade ABB:s vd Morten Wierod vid kapitalmarknadsdagen i den amerikanska delstaten Wisconsin på tisdagen.

Modellen handlar om att låta olika delar av företaget arbeta med stabilitet, lönsamhet eller tillväxt, beroende inte minst på var rörelsemarginalen ligger. Delar av bolaget med låg lönsamhet behöver först få upp lönsamheten innan de får satsa på tillväxt.

"Alla fokuserar på sitt mandat och har mål och incitament utifrån det", sade ABB-chefen.

Det är inte bara på hög organisationsnivå som ABB använder modellen utan alla ABB:s 75 affärsenheter under divisionerna gör det numera, något som industribolaget menar ska bidra till ytterligare förbättringar.

"Inom affärsområdet Electrification har vi fem divisioner i tillväxtläge, men vi har enskilda affärsenheter med lönsamhets- eller stabilitetsmandat", sade Morten Wierod som anser att modellen fungerar mycket bra i bolaget.

ABB-ledningen betonade att det inte är "sämre" att befinna sig i lönsamhetsläge än tillväxtläge. Enheter inom alla grupperna kan bidra till bolagets utveckling.

"Alla levererar värde till bolaget om man levererar på sitt mandat", sade Morten Wierod.

Även enheter i tillväxtläge måste arbeta med lönsamheten. Om man ligger i tillväxtläge kanske man har 40 procent av utvärderingen inriktad på tillväxt och fortfarande 60 procent på övriga nyckeltal, exemplifierade finanschefen.

ABB räknar inte med att hamna i en situation där alla enheter samtidigt befinner sig i tillväxtläge. Att marginalmålet har höjts motverkar det det eftersom ribban för att komma i tillväxtläge därmed har höjts, noterade Morten Wierod.

Vidare tar bolaget hänsyn till att olika verksamheter har olika grad av kapitalintensitet. Om den är låg kan man ha en lägre marginal, men är kapitalintensiteten hög ska man såklart ha högre marginal också, var budskapet.

När det gäller ABB:s upprepade tillväxtmål, däribland om en jämförbar försäljningstillväxt på 5-7 procent, framhöll ABB-chefen att målet gäller över en konjunkturcykel, på lång sikt, och inte för en kortare period såsom de närmaste målen.

Målet gäller för koncernen som helhet, och det finns skillnader mellan affärsområdena, sade Morten Wierod under frågestunden.

"Det blir olika tillväxt mellan de tre affärsområdena", konstaterade han och noterade att bolaget exempelvis i tredje kvartalet hade mycket stark tillväxt i det största affärsområdet Electrification.

Ovanpå det organiska tillväxtmålet har ABB som mål att ha ytterligare 1-2 procent tillväxt från förvärv. Det sistnämnda handlar om tilläggsförvärv och sedan kan stora förvärv komma utöver det, sade Morten Wierod.

Bolagets syn är att små- och medelstora förvärv är mest attraktivt, men ABB utesluter inte stora förvärv. ABB bygger en pipeline av förvärv inom alla tre storlekskategorier.

"Vi är inte desperata om att göra stora förvärv, men om det är bra möjligheter och vi verkligen tror att vi kan få rätt synergier och rätt upplägg så är vi redo att göra det", sade Morten Wierod som samtidigt noterade att även ABB:s historiska så kallade "stora" förvärv inte har varit extremt stora.

Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

ABB

Senast

642,20

1 dag %

−4,38%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån