Vitvarubolaget Electrolux presenterar en uppdaterad strategi och bekräftar sina finansiella mål. Detta i samband med kapitalmarknadsdagen i Stockholm.

Electrolux avser genom sin uppdaterade strategi att driva tillväxt som en viktig faktor för att nå sitt rörelsemarginalmål

"De viktigaste drivkrafterna för organisk tillväxt är att stärka huvudvarumärkena och fokusera på nyckelmarknader, parallellt med att bolaget expanderar i sina huvudkanaler och produktkategorier. Samtidigt kommer Electrolux Group att stärka kostnadskonkurrenskraften och kassaflödesgenereringen genom kapitaleffektivitet och optimerad produktionsstruktur. Strategin betonar dessutom värdeskapande genom att erbjuda ekosystemprodukter och -lösningar", heter det.

Bolaget presenterar i samband med strategiuppdateringen finansiella mål, där målet för organisk försäljningstillväxt är ändrat. Koncernens mål är en årlig organisk försäljningstillväxt på minst 4 procent över en konjunkturcykel (tidigare försäljningstillväxt inklusive förvärv och avyttringar).

Rörelsemarginalmålet, målet för kapitalomsättning och avkastning på nettotillgångar hålls oförändrade.

"Målet för organisk försäljning på eftermarknaden har justerats till en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) på 10 procent över en konjunkturcykel från den tidigare långsiktiga ambitionen att eftermarknadsförsäljningen ska stå för 15 procent av koncernens totala försäljning", heter det.

Hållbarhetsmålen behålls oförändrade.

Nils Lolk
Nyhetsbyrån Finwire

Ämnen i artikeln

Electrolux B

Senast

61,26

1 dag %

3,44%

1 dag

1 mån

1 år

Electrolux A

Senast

64,00

1 dag %

2,40%
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån