(Tillägg: fjärde stycket)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Inför torsdagens kapitalmarknadsdag har Electrolux uppdaterat sina finansiella mål. Nytt är ett mål för organisk försäljningstillväxt, som ska vara minst 4 procent över en konjunkturcykel.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Electrolux tidigare mål var en total försäljningstillväxt på minst 4 procent, inklusive förvärv och avyttringar.

"De viktigaste drivkrafterna för organisk tillväxt är att stärka huvudvarumärkena och fokusera på nyckelmarknader, parallellt med att bolaget expanderar i sina huvudkanaler och produktkategorier", skriver vitvarubolaget.

Bolaget har också justerat målet för organisk försäljning på eftermarknaden, till en genomsnittlig årlig tillväxt på 10 procent över en konjunkturcykel. Det tidigare målet var en "långsiktig ambition" att eftermarknadsförsäljningen ska stå för 15 procent av koncernens totala försäljning.

I övrigt upprepas gällande finansiella mål. Rörelsemarginalen ska vara minst 6 procent över en konjunkturcykel och kapitalomsättningen ska vara minst 4 gånger, över konjunkturcykeln. Avkastningen på nettotillgångar ska vara över 20 procent över en konjunkturcykel.

Börsredaktionen Nyhetsbyrån Direkt

+46 8 5191 7911

borsdesken.direkt@direkt.se

Ämnen i artikeln

Electrolux B

Senast

61,22

1 dag %

3,38%

1 dag

1 mån

1 år

Electrolux A

Senast

64,00

1 dag %

2,40%
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån