PRESS PÅ SEKTORN EFTER DYSTER PROGNOS FRÅN MAERSK
8 februari, 2024
8 februari, 2024
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Rederier pressades hårt på Europabörserna på torsdagen, efter att danska tungviktaren Maersk lämnat en prognos för 2024 som var långt svagare än väntat.
Maersk räknar för innevarande år med ett ebitda-resultat på 1 till 6 miljarder dollar, vilket kan jämföras med fjolårets 9,6 miljarder. Analytiker räknade inför rapporten i snitt med att Maersk skulle göra ett ebitda-resultat på 6,6 miljarder dollar för 2024.
"Hög osäkerhet råder fortfarande beträffande hur långdragna och allvarliga störningarna blir i Röda havet, med en tidsperiod från ett kvartal till hela året speglade i guidningsintervallet", skrev rederiet i rapporten.
Medan störningarna i Röda havet bidrar positivt till Maersks intäkter, eftersom de tvingar rederierna att ta långa omvägar runt Afrikas sydspets, motverkas detta av en stor ökning av antalet nya containerfartyg som nu kommer ut i drift. Maersk räknar med "betydande överutbudsutmaningar" för containerfrakten under 2024, och att dessa problem kommer att spilla över även på 2025 och möjligen också 2026.
Den stora ökningen av fartyg härstammar från leveransstörningarna kopplade till pandemin, då shippingbolagens vinster ökade närmast explosionsartat.
Omkring klockan 11.40 hade Maersks B-aktie fallit hela 14 procent i Köpenhamn. I sektorn backade samtidigt tyska Hapag-Lloyd 7,5 procent och danska D/S Norden 8 procent.
David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt
8 februari, 2024
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Rederier pressades hårt på Europabörserna på torsdagen, efter att danska tungviktaren Maersk lämnat en prognos för 2024 som var långt svagare än väntat.
Maersk räknar för innevarande år med ett ebitda-resultat på 1 till 6 miljarder dollar, vilket kan jämföras med fjolårets 9,6 miljarder. Analytiker räknade inför rapporten i snitt med att Maersk skulle göra ett ebitda-resultat på 6,6 miljarder dollar för 2024.
"Hög osäkerhet råder fortfarande beträffande hur långdragna och allvarliga störningarna blir i Röda havet, med en tidsperiod från ett kvartal till hela året speglade i guidningsintervallet", skrev rederiet i rapporten.
Medan störningarna i Röda havet bidrar positivt till Maersks intäkter, eftersom de tvingar rederierna att ta långa omvägar runt Afrikas sydspets, motverkas detta av en stor ökning av antalet nya containerfartyg som nu kommer ut i drift. Maersk räknar med "betydande överutbudsutmaningar" för containerfrakten under 2024, och att dessa problem kommer att spilla över även på 2025 och möjligen också 2026.
Den stora ökningen av fartyg härstammar från leveransstörningarna kopplade till pandemin, då shippingbolagens vinster ökade närmast explosionsartat.
Omkring klockan 11.40 hade Maersks B-aktie fallit hela 14 procent i Köpenhamn. I sektorn backade samtidigt tyska Hapag-Lloyd 7,5 procent och danska D/S Norden 8 procent.
David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden
Idag, 11:27
SBB-topparnas shoppingrunda – fyra insynspersoner trycker på köp
Bolåneräntor
Idag, 07:47
SBAB sänker sin rörliga boränta
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 520,23