STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Thule siktar på att uppnå sitt nya mål om 7 procent organisk tillväxt per år genom att öka tillväxten mer inom kategorierna Active with Kids & Dogs och Bags & Mounts.

Det sade bolagets vd Mattias Ankarberg vid torsdagens kapitalmarknadsdag.

Inom Active with Kids & Dogs väntas en organisk tillväxt på 15 procent om året, med stöd av bland annat det pågående skiftet mot elcyklar samt efterfrågan på barnsittvagnar avsedda för löpning. Dessutom vill Thule bli Europaetta inom nischen premium bilbarnstolar.

För Bags & Mounts väntas en organisk tillväxt på 10 procent om året. Vägen dit ska enligt vd vara ökad kännedom om bolagets produkter för montering av mobiltelefoner, samt omfokuseringen inom väskor till sådana som bättre passar Thules kunder.

Inom de övriga två breda kategorierna, Sport & Cargo Carriers samt RV Products, väntas tillväxten vara i linje med den historiska på omkring 5 procent.

Thules finanschef Toby Lawton sade att målet för rörelsemarginalen på 20 procent ska nås genom minskningar av kostnaderna för försäljning och administration, däribland forskning och utveckling. Automation av lager i Polen och en lägre kostnadsbas i Nordamerika ska också bidra till lägre kostnader.

Dessutom ska bland annat skaleffekter bidra genom bättre kapacitetsutnyttjande i bolagets fabriker samt arbete för att förbättra pris/mix.

Börsredaktionen Nyhetsbyrån Direkt

+46 8 5191 7911

borsdesken.direkt@direkt.se

Ämnen i artikeln

Thule Group

Senast

240,40

1 dag %

0,75%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån