Moncler grundades 1952 i Monestier-de-Clermont, en liten by i bergen nära Grenoble, med ett tydligt fokus på sportkläder för bergsaktiviteter. 2003 köpte Remo Ruffini det franska bolaget och lyfte varumärket till en allt exklusivare kundgrupp.
Sedan Remo Ruffini tog över rodret har den genomsnittliga tillväxten landat på imponerande 23 procent per år. Moncler-aktien noterades på Milanobörsen 2013 och vd Remo Ruffini är fortfarande huvudägare med 22,5 procent.
Remo Ruffini
Remo Ruffini har satsat på att bredda sortimentet och göra kläder som hör hemma i staden så väl som på berget. En viktig strategi har varit att öppna egna Moncler-butiker tillsammans med en tydligt geografisken expansion som betalt sig i höga marginaler. Expansionen ligger på drygt nya 10 butiker per år. Bolaget föredrar att expandera kontrollerat utan att överetablera sig.
Moncler har stadigt ökat marginalerna och har idag högre marginaler är snittet för de noterade lyxvarutillverkarna. Då pratar vi om en sektor med normalt höga marginaler.
Moncler är mest känt för sina vinterdunjackor med en häftig prislapp från 10 000 kronor och uppåt. De senaste åren har man breddat sortimentet med tröjor, skor, handskar, mössor, läderväskor samt sommarkläder. Den gemensamma nämnaren är ett tydligt fokus på utomhusaktivitet.
Moncler är marknadsledare på en nischad lyxvarumarknad. Man åtnjuter marknadsledarens fördelar med höga vinstmarginaler, man sätter trenderna och kan hålla ett högt marknadsledande pris för företagets produkter.
Visst finns det nackdelar. Moncler är ett en-varumärkesbolag och en tydlig lutning på vinterkläder. Totalt står vinterkläder för 70 procent av bolagets intäkter på 1 627 miljoner euro för helåret 2019. Men sommardelen växer stadigt. Det senaste året har Moncler inlett samarbeten med andra starka varumärken.
Tillsammans med den LVMH-ägda premiumresväske-tillverkaren Rimowa kommer man att släppa en resväske-kollektion. Moncler kommer även att bredda sig till el-cyklar för berget tillsammans med den danska hypade el-cykeltillverkaren Mate Bike. Det är intressanta samarbeten som gör att Moncler når nya kundgrupper.
Men det går inte blunda för att den starka och höga tillväxten Moncler har haft sedan Remo Ruffini tog över bolaget 2003 kommer att få sig en rejäl törn i spåren av coronakrisen.
Fjolårets 15-procentiga försäljningstillväxt och 19-procentiga tillväxt i rörelseresultatet är historia. De uppdaterade konsensusprognoserna för 2020 år resultat talar sitt tydliga språk. I den nya coronatillvaron spår nu analytikerna en minskad försäljning med 4 procent och 8 procent lägre rörelseresultat för 2020. Samtidigt har aktiekursen i år har backat med 15 procent.
Att omsättningen och vinsten inte spås falla mer har att göra med Monclers säsongmässiga intjäning. Den stora bulken av intäkter på hela 80 procent kommer från september till december. Och flera analytiker räknar med att coronapåverkan kommer att vara betydligt mindre efter sommaren. En säsongseffekt som nu ser ut som en viktig faktor jämfört med konkurrenterna i lyxvarusegmentet, som sannolikt kommer att få ett större intäktstapp 2020.
Lyfter vi blicken så är tillväxten tillbaka redan nästa år. Försäljningen spås öka med 14 procent och rörelseresultat med 22 procent. Det gör att p/e-talsvärderingen landar på 24 för 2021 års vinst. Värderingen är i nivå med lyxvarusektorn.
Placera tycker att Monclers värdering kan vara högre. Vinsten per aktie växer lite snabbare än sektorn 2021. Och det viktigaste: Bolaget har en rörelsemarginal på 30 procent, betydligt högre sektorsnittet på runt 20 procent.
Den dagen coronaoron lagt sig och företagen inom lyxvarusektorn får normala kassaflöden är Moncler ett intressant uppköpsobjekt.
Moncler är ett tydligt lyxvarumärke, och ett välskött bolag som dominerar sin nisch. Bolagets marknadsvärde på 8,7 miljarder euro är i nivå med ett europeiskt medelstort bolag. Det är en hanterbar summa för de stora lyxvarukonglomeraten LVMH, Kering eller Richmont.
I början på december gick ryktet att Gucci-ägaren Kering ville köpa Moncler. Bolagets vd och huvudägare Remo Ruffini förnekade uppköp men sa samtidigt att bolaget är öppet för nya möjligheter. Vad det innebär får tiden utvisa men ett uppköp av Moncler kan inte uteslutas.
Bolaget har kött och blod i sig, med huvudägaren och VD:n Remo Ruffini. Han kontrollerar 22,5 procent av kapitalet i Moncler. Det är något som jag alltid sätter extra stort värde på. Det är lätt som företagsledare och fondförvaltare att fatta dåliga beslut med andras pengar. Men med stora delar av egna pengar i vågskålen fattar man ofta bättre och betydligt mer genomtänkta långsiktiga beslut.
Kortsiktigt finns en stor osäkerhet kring Monclers försäljning. Finansiellt är dock bolaget stabilt och historiskt har man som sagt varit duktiga på att leverera tillväxt. På lite längre sikt har bolaget en stark marknadsposition med ett inarbetat lyxvarumärke och spännande utsikter inom nya samarbeten.
Årets kursnedgång kompenserar för de kortsiktiga riskerna och vi tycker att Moncler-aktien är värd ett köp på dagens nivåer.