Det våras för Duni, till slut

Pandemin tog hårt på Duni men nu lättar många av problemen för bolaget. En stark rapport kan bana väg för en ny vår för aktien.

placera-redaktionellt-2021-Duni_Table.png

15 februari, 2023

Stängda hotell och restauranger, inställda fester och stigande råvarupriser. Det har varit tuffa förutsättningar de senaste åren om man som Duni mestadels säljer produkter som hör ´det dukade bordet´ till. Att bolaget även har förpackningar för hämtmat och andra produktkategorier som fungerar bra i en pandemi har visserligen kompenserat till viss del, men det har långt ifrån räckt till för att stå emot.

Dunikoncernen drivs sedan en tid tillbaka i två separata affärsområden. Största och mest kända området här i Sverige går under Duni-namnet och här finns traditionella produkter som servetter, dukar och ljus. Storkunderna finns inom hotell och restaurang som ofta köper in produkterna via grossister, men även detaljhandeln och fackhandlare är viktiga kundgrupper.

Det andra affärsområdet är Biopak som grundades i Australien och som Duni köpte in sig i 2018. Här finns olika miljöanpassade förpackningar för take-away, färsk färdigmat och catering. Restauranger och företag inom hälso- och omvårdnadssektorn är typiska kunder tillsammans med butiker och matproducenter.

Biopak som nu utgör omkring 40 procent av koncernens omsättning trycker hårt på sin miljöprofil och bolaget har under Dunis vingar tagit varumärket till Europa under pandemin. Till skillnad mot Duni har Biopak däremot ingen egen produktion utan man köper in allt material.

En tydlig trend på området är skiftet från plast till allt mer fiberbaserade produkter som går att kompostera eller återvinna, vilket är en attraktiv affärsmöjlighet för Duni och Biopak.

placera-redaktionellt-2021-Duni_Biopak.png

Hur Duni bäst ska maximera nyttan av att ha ett ben i Biopaks värld verkar bolaget däremot ha lite svårare att bestämma sig för. I slutet av 2022 gjorde man en strukturaffär där Duni sålde 25 procent av ägandet i bolaget Biopak Group, som utgör merparten av affärsområdet, till det australiensiska riskkapitalbolaget Five V Capital.

Effekten för Duni är att man får loss kapital och minskar sin nettoskuld samtidigt som man behåller kontrollen över Biopak med 55 procent av ägandet och konsoliderar bolaget i räkenskaperna. Om utfallet blir som Duni beskriver det, det vill säga ”ett nytt steg i tillväxtresan” och en ”betydande möjlighet att skapa värde för Duni Group”, återstår att se men från utsidan ser affären lite udda ut.

Desto tydligare är då tillväxttrenden i såväl omsättning som resultat, vilket rapporten som kom tidigare i veckan visade. Under fjärde kvartalet ökade omsättningen med 27 procent och det operativa rörelseresultatet ökade med 40 procent.

Tacksamma jämförelsetal, en stark återhämtning på marknaden och genomförda prishöjningar slår nu igenom och ytterligare ett tecken på normalisering är att utdelningen är tillbaka efter tre års paus. Förslaget ligger på 3 kronor per aktie.

Vad som är positivt när man blickar framåt är att resultatförbättringen under fjärde kvartalet har kommit trots att många knutar återstår att lösa upp den närmaste tiden. Trenden bör därför kunna fortsätta in i 2023.  

Exempelvis kommer effekten av betydligt lägre fraktkostnader med eftersläpning för Biopak och även inköpspriserna på varor i lager bör successivt leta sig nedåt. De prishöjningar som gjordes från Dunis sida under hösten har samtidigt inte gett effekt ännu utan det kommer från och med innevarande kvartal.

Hur väl allt detta faller ut sett över de kommande helåren är svårbedömt men vi skissar på att prisökningar och fortsatt återhämtning ger en tillväxt i år på 8 procent och att takten sedan halveras. Den justerade rörelsemarginalen har förutsättningar att ta ett fortsatt kliv upp förbi 8 procent i år och strax över 9 nästa år – vilket är något lägre än 10-procentsmålet, som man nosade på före pandemin.

2021A
2022A
2023E
2024E
Omsättning, Mkr
5061
6976
7534
7835
Rörelsemarginal, ebita %
5,5
6,4
8,3
9,2
Vinst/aktie, sek
1,6
4,3
7,8
9,3
Utdelning/aktie, sek
0,0
3,0
4,0
4,0
Källa: Placera

På våra bedömningar handlas aktien då till ett p/e-tal runt 12 i år och 10 nästa år. Det är ganska försiktigt för ett bolag som normalt sett står emot konjunktursvängningar bra. Men som pandemin har visat så är det få bolag med fysiska produkter som kan stå emot externa chocker där både efterfrågan och utbud påverkas samtidigt.

Efterfrågan på slutkonsumentsidan samt hur den nya ägarkonstellationen i Biopak lyckas med att få utväxling på potentialen i det området är några mer kända osäkerhetsfaktorer att hålla ögonen på framåt.

placera-redaktionellt-2021-Dunikursen.JPG

Duniaktien tog ett litet skutt uppåt på rapportdagen men i ett längre perspektiv är det ändå ingen rolig kurva som ägarna har att titta tillbaka på. Aktien ligger på minus sett över såväl 1, 3 som 5 års sikt.

Någon raketfärd ska man inte vänta sig framåt heller. Men en beskedlig värdering kombinerat med en positiv vinsttrend gör oss ändå hoppfulla kring att det finns utrymme kvar för fortsatt uppgång i Duniaktien. Vi säger köp.

Ämnen i artikeln

Duni

Senast

96,80

1 dag %

0,41%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,01%

Senast

2 448,97

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.